שביעי

04.01.19 | כ"ז בטבת תשע"ט | 337 גיליון שביעי | 36 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה shutterstock צילום: נועמ נצר, 'ה ופר של הכי תה', נתקל בבעיה. הוא צריכ להגיש עבודה אישית בבית ה פר והוא מחפש נושא מעניינ. אחיו, החייל אורי, לוקח אותו לישיבת בני עקיבא בכפר הרוא"ה, לפגישה שמשנה את חייו. שמ פוגש נועמ את הווי הישיבה המיוחד וכמובנ את ראש הישיבה הרב משה-צבי נריה. נועמ הולכ שבי אחרי מאור פניו של הרב, מזמוריו, חכמתו החריפה, והבנתו העמוקה את נפש האדמ בכלל ונפש הנוער בפרט. העבודה מתחילה לקרומ עור וגידימ, אבל אז נקלע נועמ למשבר משפחתי, וגמ שמ, במקומות הכואבימ ביותר, הוא מוצא עוגנ ומופת בדמותו המיוחדת של הרב, בתלמידי הישיבה ובבוגריה שלעולמ לא עוזבימ חבר במצוקה. עשרה חיוכימ ביומ הוא בראש ובראשו נה יפור מרתק על משברימ ואומצ-לב. אתם, ילדכם ובית הספר: הדרך אל החינוך הטוב ביותר קן רובינסון, מאנגלית: יוסי מילוא עמ' 282 / ' הוצאת 'כתר החינוך מתחיל בבית מספק פתרונות • ספר חדש מבית היוצר של קן רובינסון פונה דווקא להורים האם גם הפעם יזכה להזדהות אוניברסלית? • לאתגרים במערכת החינוך צִלה בר אלי עשרה חיוכימ ביומ / עמ' 176 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ קנ רובינ ונ הוא אושיית רשת חינוכית, בעיקר זכור בגלל ה רטונ הכי נצפה בכל שזכה לעשרות מיליונימ TED הזמנימ של של צפיות. שמ ההרצאה הפופולארית היה 'איכ בתי ה פר הורגימ את היצירתיות'. האזכור שלי את הפופולאריות של ההרצאה הזו לא מקרי. המשמעות היא שמיליונימ של אנשימ, ללא הבדלי דת, גזע ומינ, חו לקימ את ההנחה שבית ה פר בעידנ הנו כחי פוגע ביצירתיות ולא מצליח להביא לידי ביטוי את הכישורימ של התלמידימ. ה פר הנוכחי שונה מהותית מאותה הר צאה. הוא לא מתמקד בבעיות המרובות של מערכת החינוכ, אלא בפתרונות האפשריימ. ה פר באופנ מעניינ )וראוי( פונה להורימ ולא למורימ, מתוכ הבנה שהאחריות על הילדימ נתונה על כתפי ההורימ ולא המו רימ. נקודת המוצא הזו היא נכונה מאוד לטעמי, ועדיינ לא הוטמעה מ פיק בישראל שבה הצוות החינוכי מייח לעצמו חשיבות יתרה בחינוכ הילדימ. אבל כאמור, באנו לדבר כאנ על הדרכ הנ כונה. באופנ ג אוכל לומר שהגישה של רו בינ ונ מבו ת על פירמידת הצרכימ הידועה של מא לו - שבקודקוד שלה עומדת ההנחה שכל אדמ מעוניינ במימוש עצמי, אבל כדי להגיע לשמ הוא זקוק למימוש צרכימ ב י יימ יותר כמו תזונה, בטחונ, אהבה ותחושת הערכה. בהמשכ, רובינ ונ מראה איכ גנונ ההורות של הורימ מושפע מאותמ צרכימ. אחת ההשלכות של גנונ ההורות היא מידת המעורבות שלהמ במה שמתרחש בבית ה פר. האמ המ מעורבימ? עד כמה נכונ להיות מעו רב? באיזה אופנ כדאי להתערב? ה פר מעניינ למדי וכתוב בצורה רהוטה. חלק ניכר מהשינויימ שרובינ ונ מציע קשורימ לדעתו באופנ בו השתנה העו למ. רובינ ונ משתדל שלא לע וק בהבד לימ תרבותיימ בינ מדינה למדינה בעולמ. יחד עמ זאת, ברור שישנמ כאלה. במוקד ה פר של רובינ ונ עומד הילד וההתפת חות שלו, היבט שהוא חשוב מאוד כמובנ, אבל רובינ ונ כמעט שלא עו ק במרקמ היח ימ העדינ של הילד וחובותיו האזר חיות. האמ למשל חינוכ לערכימ פציפיימ כמו לאומיות, אהבה למולדת, גיו לצבא ואידיאולוגיה שיש בה ממד של הקרבה, האמ כל אלה נתפ ימ על ידו כחיוביימ? יכול מאוד להיות שרובינ ונ בור שה שאלה הזו לא רלוונטית או אולי אפילו לא מעניינת אותו באופנ אישי, אבל במידה וה פר פונה לקורא הישראלי )ועוד יותר מככ לקורא הציוני דתי(, השאלות האלו רלוונטיות למדי. אלו כמובנ לא רק שא לות שקשורות לבית ה פר, אלא גמ שא לות הקשורות להורימ עצממ ולאיזונ בינ ערכימ כמו מימוש עצמי, מקצועי או אישי. ועדיינ מדובר ב פר חשוב למדי, שה תשובות שהוא מ פק לשאלות השונות מצליחות לא להיות נוקשות, אלא מציגות דרכי פעולה שונות בהתאמ לאופיימ של • ההורימ ולאופיו של הילד. שווה קריאה.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==