שביעי

21 | 11.01.19 | ה' בשבט תשע"ט | 338 גיליון שביעי מנערים את האבק מהתלמוד הירושלמי תורת ארץ ישראל עוברת לקדמת הבמה על אפ היותו אבנ ראשה בארונ ה פרימ היהודי, זה שנימ שהתלמוד הירושלמי נדחק לקרנ זוית ולא זוכה לכבוד הראוי לו. , התוודע לאורו המיוחד של הרב אברהמ הכהנ בל שנה. במ גרת מכונ אורות הירושלמי, 30- הירושלמי לפני כ 18- אותו הקימ יחד עמ הרב שאר-ישוב הכהנ זצ"ל לפני כ שנה, הוא מנ ה לתקנ את המעוות ולהחזיר את תורת ארצ ישראל לעולמ התורה הארצ-ישראלי המתחדש. התלמוד הירושלמי מונח מזה שנות גלות ארוכות בשולי ארונ ה פרימ היהודי. המרכז התורני והרוחני עבר מא"י לבבל, ואולמ, נ גדול אירע לנו שעל אפ חו ר ההתע ניינות המרחבית בו, הודפ התלמוד הירושלמי בשלמותו ונשמר לנו לדורות התחיה. )המבקר ב פרית ישיבת הר עציונ, ימצא תערוכה מרהיבה ה וקרת את אופני כתיבתו והתגלגלותו של הירושלמי במשכ הדורות(. במהלכ אותנ השנימ הודפ התלמוד הבבלי )שאגב, נערכ רק כמאה שנה מאוחר יותר מזה הירושלמי(, אלפי פעמימ, ורכש לו קהל מעריצימ ולומדימ רב, בעוד שהתלמוד הירושלמי נותר מיותמ כמעט ללא כל דורש. הרב בל , המגדיר עצמו כ'משוגע לדבר', וכמי שמ חובר בכל נפשו לתלמוד הארצישראלי, מבקש לה ביר בתמציתיות את הבעיה - "התלמוד הבבלי וה פרות שנכתבה בעקבותיו משקפימ את מצבו ותפי תו של עמ"י בהיותו בגלות וזה גמ הכיוונ החינוכי המרכזי שהוטמע בנו לאורכ השנימ, כיוונ שככ התלמוד הבבלי שלזכותו נזקפ הנ הגדול בהי טוריה - השמירה על הזהות היהודית במציאות הקשה של הגלות, חייב היה לשדר את מ ריו בתורת 'שימור' בלבד. ככ, היהדות, שבאופנ טבעי מקיפה את כל תחומי החיימ, הפכה לדת שמתרכזת רק בתחומ של בינ אדמ למקומ". "כיומ המציאות השתנתה. הוויית הגלות התאפיינה בשאלות בנושאי תפילה שבת, כשרות, טהרת המשפחה וקצת דיני ממונות, ואילו כיומ, במציאות הגאולית בה אנו חיימ, צצות ועולות באופנ טבעי שאלות בנושאי מדינה, צבא, חברה, כלכלה ועוד. התורה בארצ ישראל עולה קומה ומחדשת את מגוונ אוצרות החיימ האדירימ שקיימימ בה. אנו נתבעימ להחזיר את כבודו הראשונ של התלמוד הירושלמי אל לב התודעה הציבורית". מכונ אורות את הבשורה המרעננת הזו בא לבשר ולהנחילו בתודעת הציבור. המכונ מקדמ הירושלמי מפעל הי טורי של ההדרת התלמוד הירושלמי, ומנגיש אותו לציבור הרחב. בעקבות ככ, זכה המכונ אפ להכרה של משרד התרבות כ'מכונ בעל חשיבות לאומית'. המ פרימ 10- מ כתות מפורשות וכ 8 כונ הוציא עד היומ וחוברות, הפותחימ צוהר לעולמ רוחני חינוכי מרתק זה של התלמוד הירושלמי. פרס היצירה הירושלמי בשבוע הבא המכונ ירשומ שיא ייחודי, במ גרת טק הענקת פר היצירה הירושלמי לעבודות מצטיינות שנ כתבו במהלכ תחרות משותפת של מכונ אורות הירוש למי והאגפ לתרבות יהודית במשרד החינוכ. עבודות שנכתבו בידי תלמידי 45 בתחרות הוגשו ישיבות, העו קות בזוויות שונות העולות מהירושלמי ומבטאות את הרלוונטיות והעוצמה שלו בנושאימ רבימ ומגוונימ, בהמ מוארת ובאה לידי ביטוי ההארה המיוחדת של מחשבת הירושלמי. טק הענקת פר י היצירה הירושלמית לעבודות המצטיינות לשנת התשע"ח יתקיימ אי"ה ביומ ראשונ, בישיבת 18:30 ( בשעה 20.1) ערב ט"ו בשבט התשע"ט הה דר רמת גנ, כולמ מוזמנימ! להרשמה לקבלת מייל שבועי עמ ד"ת ירושלמי קצר • blasyerushalmi@gmail.com נית נ לשלוח מייל ל- הרב חגי ניר חוקר בכיר במכון הרב אליהו אביעד חוקר בכיר במכון -מ- הרב אברהם בלס ראש המכון צילומים: סער כהן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==