שביעי

01.02.19 | כ"ו בשבט תשע"ט | 341 גיליון שביעי | 18 י ו ם ה ב ו ח ר // עק י בא נ ו ב י ק 13 עקיבא נוביק הוא כתב הכנסת של חדשות akiva333@gmail.com לת גובות: ……… סגירת עלון השבת של מפלגת העבודה מוכיחה שאין באמת דתיים בשמאל, למעט אלו שזוכים לכינוי 'גבעת שמואל'. מרחב הקינון המגזרי משתרע בין עוצמה יהודית לליכוד אני מ פיק זקנ כדי לזכור את ההתלהבות שבה הושק לפני שלוש שנימ וחצי עלונ פרשת השבוע של מפלגת העבודה, 'שיחת השבת'. רבבות עותקימ הופצו, 'הארצ' הזדעזע, נפתלי בנט צייצ דברי ברכה, ובוז'י הרצוג השוויצ בו במושב הלצימ 'גב האומה'. המטרה הייתה לקדמ את ערכי ה וציאליזמ, הדמוקרטיה, הצדק החברתי, היח לגר והכלת האחר )כל ככ הרבה דרכימ לומר: אנחנו שמאלנימ(. אלא שיש בישראל מתאמ אכזרי בינ השקות נלהבות לגניזות שקטות. באביב האחרונ נדמו מכבשי הדפו והעלונ נ גר. הנימוק הרשמי - בעיה תקציבית. ה יבה האמיתית עמוקה בהרבה: מפלגת העבודה כשלה בני יונ לקרוצ ימינה. "ההחלטה להפ יק את ההפצה היא כישלונ", קוננ השבוע עורכ העלונ יחיאל מלכה. "זה היה מנופ להביא אוכלו ייה חדשה למפלגה, ועכשיו בעצמ אומרימ להמ 'אל תבואו'". העלונ המנוח הוא הוכחה למה שכל תינוק של בית רבנ יודע: אינ באמת דתיימ בשמאל. כלומר, פה ושמ ניתנ למצוא שרידימ למצביעי מימד; מנדט או שניימ שזוכימ לכינוי 'גבעת שמואל'. אבל המהלכ שמבטיחימ מדי בחירות הדתיימ שמשתבצימ ברשימות העבודה/ התנועה/יש עתיד - נדונ מראש לכישלונ. מרחב הקינונ המגזרי משתרע ברובו בינ עוצמה יהודית לליכוד. כדי להאמינ שיש משהו שמאלה משמ, צריכ להיות יהודי מאמינ. מאוד. תכירו את יו"ר הבית היהודי הבא: תושב הדרומ, תורני, מזרחי, בוגר ישיבה ציונית-דתית ששירת ביחידה מובחרת. הוא אינו מזוהה עמ מפלגה פציפית, אכ עו ק בעשייה ציבורית- זה הפרופיל שראשי המפלגה מחפשימ. לו היינו מכני ימ את הדרישות האלה למחשב, הוא היה מדפי שני שמות: אלונ דוידי והרב רפי פרצ. רק ככ, בורימ במפלגה, ניתנ לשבור את התדמית של גופ מיותר וח ר בשורה. הרי בינ בצלאל מוטריצ' החרד"לי מחד, ובנט המקפיד-על- גינוני-דתי-רצפ מאידכ, לא ברור כמה מקומ יש לעוד מפלגה ציונית-דתית. השבוע קרו שני דברימ שמעניינימ כל אשר כהנ באשר הוא אשר כהנ: האיחוד הלאומי של מוטריצ' העלה קמפיינ נגד בנט, ובנט הגיע לכנ ונשק בנימו למראיינת. תהליכי INSS ההיפרדות לתורניימ ולייטימ הופכימ לעובדה פוליטית מוגמרת. השאלה כמה גדול הציבור שבינ בנט ל מוטריצ' תוכרע בקלפי, ובשביל זה זקוק הבית היהודי למנהיג שהוא לא זה ולא זה. )בכלל, תרשו לי לכפור בנאומימ הנמלצימ על חשיבות המפד"ל ההי טורית בימינו. אמ הבית היהודי זקוק ל'כוכב' כדי לזכות באמונ הציבור, למה בעצמ צריכ מפלגה כזאת? אמ שאלת קיומה תלויה רק בכריזמה של העומד בראשה, אפשר ל גור כבר מעכשיו(. ומילה ממני אליכמ. יש משהו נוח בלדבר אל ציבור דוברי אותה שפה. כבר לא נותרו לי שערות בכפ היד )מרטתי את כולנ( מלה ביר בעבודה ביטויימ וקודימ, או להישבע שבנט ו מוטריצ' שונימ אידאולוגית זה מזה. בואו נודה על האמת: אינ קהל שבוי יותר מכמ, ציבור גונבי ההצצה בשעת התפילה. ככתב שמ קר את הפוליטיקה, תפקידי הוא ני יונ מתמשכ ללכוד את תשומת לבכמ באינ פור רשתות ו וגי מ כימ. אחרי שישה ימימ כאלה, הנה נמצאה הדרכ. שבת שלומ. 1 2 3 מ ה מתאים יותר, ימים ספורים לפני הימים הנוראים, מלקרוא את הפרשה שלנו. כולם ניצבים. הזקנים, הטף, הגבריםוהנשים, מחוטב עציך ועד שואב מימיך. ולאיזו מטרה נאספנו כולנו? למען הקמתבריתעםה‘, ללכת בדרכיו ולשמורמצוותיו. התורה נותנתלנו בחירהבהירהוברורהבין עבודת ה‘ וברכה מחד גיסא, לבין עבודת אלוקים אחריםוקללהמאידך גיסא. הראייה הקוטבית הזאת של טוב ורע מוחלטים ודאי הייתה נכונה לעולם שהיה. הבחירה באמת הייתה ברורה מאוד בין עבודת ה‘, חיי מוסר וחברה ששאפה לצדקה ומשפט לבין עבודה זרהשהייתהמזוההעםשחיתות, רצח, חברה מעמדית, בלתי מוסרית שלא יכולה לאורך זמן להתקיים. השאלה הגדולה, כשאנחנו קוראיםאתהפרשה בתקופה שלנו, בחברה דמוקרטית עם שבטים שונים גם בתוך עמנו: איך עלינו להתייחסלזולתנו? האםהדברים בהירים וברורים כפי שהיו? או אולי מעטמורכביםיותר? לגבי תקופתנו שבע“המתקרבתלימות המשיח, חז“ל כבר הגדירו, בעקבות הפסוקבישעיהו: ”ותהי האמתנעדרת“, שבתקופהשלעקבתאדמשיחאהאמת תיעדר או תיעשה עדרים עדרים. זאת אומרת, שהם ציפו שבתקופה הזאת לא נוכל בפשטות לראות ולהסתכל על העולם שלנו בדיכוטומיות של טוב ורע, שחור ולבן. הרב קוק זצ“ל, בכל הגותו, ובעיקר בספרו ”מאורות“ פיתח את הרעיון שכל הכוחות המרכזיים שהיו אז עם החרדים, הציונים החילונים יש בהם צד והליברלים, אלוקי אחר. ורק אם לעומק נכיר בחשיבות של האחר ובחלקיות של החשיבות של עצמנו, נוכל ביחד לבנותאת השלמות. זו בדיוק השאיפה של המיזם הנפלא של התחדשות ישראלית בכל הארץ ברשת החינוך של ”מיתרים“. בהכרה בחלקיות והשעמום של המוזיקה של מיתר אחד או קול אחד, אנו שואפים ולהקשיב לנגן על כל המיתרים לריבוי הקולות והזהויות: יראי שמים המקפידים על קל וחמור, משפחות שמקפידות על מסורתיות של דורות ואפיקורסים גמורים שמביאים איתם ערכים אוניברסליים מוסריים. כולם לומדיםתחתאותו גג, לומדיםלהתחנך יחד ולחיותיחד. היוםהצטרפו למעלהמשבעיםמוסדות חינוך, גנים, בתי ספר, מכינות ובתי מדרשלמיזם כדי להעמיק את החינוך היהודי ואתההכרה שאנו ניצביםכולנו ביחד. שאולי לא כל האמת נמצאת אצלי, אבל בתפר ביני לבין חברי ובשאיפה לאמת שתצמח מהארץ שכולנו חזרנו אליה, נוכללהיותשותפים כולנו לדרישת הפרשה ”ובחרת בחיים למען תחיהאתהוזרעך“. שבתשלוםושנהטובה ומלאתכל טוב ושמחה. הרב מיכאל מלכיאור ¸Ÿ·¢ ¸¥§· ¸ · 2 ‘ גיליון מס 30.9.16 ב“ה ערב שבתקודשפרשת”ניצבים“ כ“ז באלול התשע“ו פרשתניצבים זמני השבוע מהבעלון? 1 מעלתהשלום בהלכההיהודית מצווה לעשות שלום בין אדם לחברו, בין איש לאשתו, בין משפחה למשפחה ובין מדינה למדינה)קדושים פ‘ י“א(. מפני גדולתהשלמעלתמצוותהשלום נפסקה הלכה שמותר לשנות )התנאי: שלא לגרום נזק לצד כלשהו( למען השלום. בשונה ממצוות אחרות, בעבור מצוות השלום שלא כמו הרבה מצוות, שרק אם נזדמנו ביד האדם - עליו לקיימן, אחר מצוותהשלום פנינתהשבת פינת הילדים רגע היסטורי 05 07 08 אחד על אחד יו“ר האופוזיציה ח“כ יצחק)בוז‘י( הרצוג יו“ר ש“סוהשר, הרבאריהדרעי משפט והלכה פנינים ואוצרות פרופ‘ שמעון שטרית יונתן שמואל אוחנה ”מיתרים“ 03 02 חל מא השבת“ שיחת לון ” ע כל בית ישראל ל שנה טובה ומבורכת 90 צילום: יונתן סינדל, פלאש

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==