שביעי

47 | 01.02.19 | כ"ו בשבט תשע"ט | 341 גיליון שביעי איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה עשר חוברות המיועדות לבני/ בנות מצווה, שכל אחת מהנ עו קת בנושא מוגדר ויחד הנ יוצרות רצפ רעיוני. כל יחידה עו קת בנושא זהותי חברתי מתוכ מקו רות מקראיימ, משמ משתלשת אל מקור חז"לי ומ יימת במקורות יש ראלימ מגוונימ בני זמנינו. בנו פ, בכל יחידה ישנה הרחבת ידע הנו געת לחוק מ פר החוקימ הישראלי או למושג אזרחי, חידונ או שעשועונ ופעילות יכומ יצירתית. ב ופ כל חוברת מצורפת תשתית לתעודת הערכה שיוכל ההורה להעניק ליל דו/תו על השותפות בתהליכ. לפרוץ את חומות הזכוכית: זוגיות ונישואין לאנשים עם מוגבלות הרב רפאל ש. פוירשטיין עמ' 383 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים ומותר, ומותר לאהוב הרב רפאל • האם נישואים בין אנשים עם מוגבלות כדאיים? ומה בנוגע להבאת ילדים? פוירשטיין, שבנו לוקה בתסמונת דאון, בספר הבוחן את גבולות קבלת השונה בהיבט החברתי וההלכתי הנני - לימוד הורימ וילדימ תהילה דרמונ-מלכה בר/בת מצווה / הוצאת 'מרכז הרצוג' לפני כמה שנימ חגג נער צעיר בר מצ ווה, וכמנהג ישראל עלה לקרוא בתורה. הוא ברכ את הברכות שלפני, קרא בתורה וברכ את הברכות שנוהגימ לקרוא לאחר הקריאה. הכל היה כרגיל, למעט הפרט "הקטנ" שמ דובר בנער ה ובל מת מונת דאונ. אני לא יודע להעביר במילימ את התחושה המדויקת שהרגשתי, אבל בלי פק בינ שאר התחו שות הייתה בוודאי גאווה על הזכות להימנות על קהילה שמקבלת כל מתפלל. כמה שנימ חלפו, ויצא שראיתי מתפלל עז פנימ ניגש אל אחורי ה פ לימ בבית הכנ ת, ומגרש אב שכל חטאו היה שבכ א הגלגלימ ישבה ילדתו הלוקה במחלה קשה. אותו "צדיק" נטפל אל תקנונ בית הכנ ת האו ר להעמיד שמ כ אות. שתי החוויות האלה הצליחו לחדד עבורי את משמעות ה פר הנוכחי שדנ בשאלת הזוגיות והנישואינ לאנשימ עמ מוגבלות. כבר נאמר שנקודת המוצא של ה פר היא שצריכ לע שות כל מה שאפשר כדי להביא אנשימ אלה לזוגיות ולנישואינ. א ופת המאמרימ דנה בכל מיני היבטימ של נושא זה: ההיבטימ ההלכ תיימ, החוקיימ והפ יכולוגיימ, של תחומ עדינ ומורכב שהשאלות בו רבות ולא פעמ יש בו עדיינ יותר שאלות מתשובות. מעניינ לראות את השוני בינ השפה ההלכתית לשפה היומיומית. מאמרו של הרב אברהמ שטינברג, שידוע כמומחה עצומ בענייני רפואה והלכה, מדגימ זאת היטב. כלי העבודה של פו קי ההלכה המ מונחימ כמו: 'שוטה', 'פתי', 'כ יל', 'אוויל', 'מפגר' ועוד. מונחימ שבעולמ ההלכתי המ אומנמ משפטיימ בלבד, אבל ביומיומ הישראלי נתפ ימ כ וג של קללה. ולכנ מאמר כמו זה של פרופ' אביעד הכהנ שדנ בזכותמ של מוגבלימ להינשא ולה ביא ילדימ על פי החוק הישראלי המודרני, מכנה את קבוצת האוכלו ייה הזו בכינוי ה טרילי כמעט - 'אנשימ עמ מוגבלות'. ה פר מתמודד יפה עמ האינ טינקט הראשוני של אנשימ רבימ מאוד, שאומנמ מקבלימ בברכה את הצטרפותמ של אנשימ עמ מוגבלות לחברה אבל בורימ שזוגיות ובוודאי הבאת ילדימ המ מחוצ לתחומ. התמודדות עמ טיעונימ כלכליימ, טובת הילד, החוק הישראלי ופ יקת הלכה - כל אלה נידונימ ב פר בפירוט. מאידכ ה פר לא מציג מאמרימ של מתנגדימ, ולכנ מי שמעוניינ להרחיב ולקרוא את טיעוני המ תנגדימ במקורנ, ייאלצ לעשות זאת באמ צעות פרימ אחרימ. חשוב לומר שגמ ה פר הנוכחי לא טוענ שבכל מקרה ובכל רמת מוגבלות כדאי לעו דד לזוגיות ובוודאי שלא לילדימ בקרב אנ שימ עמ מוגבלות, כל מקרה יש לבחונ לגופו. אבל נקודת המוצא של הדיונ )שאני בהחלט מוצא את עצמי מ כימ איתה( היא, שזוגיות והבאת ילדימ המ צורכ אנושי וב י י שחשוב • ונכונ שיתממש כשאפשר. פר חשוב. shutterstock צילום:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==