שביעי

01.03.19 | כ"ד באדר א' תשע"ט | 345 גיליון שביעי | 44 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה נוצה וכפ תור, יכת פרח ו פל תה - אנתוני פרדיו הקדיש את חייו לאי ופ חפצימ אבודימ מעינ אלו. לפני שנימ רבות איבד אנתוני את ארו תו ברציפ הרכבת. כשנעלמ התליונ שהיא נתנה לו במתנה, הוא החליט לא ופ אבי דות נשכחות - פריטימ יקרימ ועלומימ - ולשמור אותמ לבעליהמ. לכל חפצ שמצא כתב יפור עדינ ומיוחד, רגיש וחולפ, על התבגרות ותשוקה, אומצ ויופי. לאורה הביישנית לא הייתה אמיצה כלל כשפגשה את אנתוני לראשונה. כישלונ נישואיה הותיר אותה אבודה כאחד החפצימ ששמר בחדריו. הוא הזמינ אותה לאחוזה שלו, מינה אותה למנהלת משק הבית ועזר לה לשוב לאיתנה. עתה, בערוב ימיו, הוא מבקש ממנה בקשה בלתי אפשרית: להשיב את כל החפצימ לבעליהמ. האמ תעמוד במשימה? תערך לפני שולחן הרב איתם הנקין עמ' 413 / '( הוצאת 'הוצאת מגיד )קורן שאריות של החיים כישרונו המופלא בא לידי ביטוי • שלוש שנים לאחר הירצחו, ספר חדש מאת הרב איתם הנקין ז"ל הקריאה מלווה בתחושת כאב והחמצה על גודל האבידה • בספר החוקר את פועלו של בעל 'ערוך השולחן' רות הוגאנ שומר הדברימ האבודימ / מאנגלית: יעל ענבר עמ' 286 / ' הוצאת 'עמ עובד כל מקרה מוות פוצע את הלב. ובכל זאת, מוות של אדמ כשרוני מאוד שכנראה נועד לגדולות - כואב עוד יותר. זו התחושה שהותירה בי הקריאה ב פ רו של הרב איתמ הנקינ הי"ד, שנרצח על ידי מחבלימ בשנת תשע"ו. אדמ שבימי חייו 50- ב כ הכול( ה פיק לכתוב כ 31) הקצרימ פרימ, שעו קימ בבירורימ 4- מאמרימ ו הלכתיימ לצד מחקר הי טורי מעמיק. הנקינ אומנמ לא ה פיק להשלימ את עבודת הדוקטורט שהייתה רק בתחילתה כשנרצח. ה פר הנוכחי, שבקלות יכול היה לשמש כעבודת דוקטורט לו היה חפצ בככ, היה עוד אחד מה פרימ שחוברו 'על הדרכ'. ה פר מאפשר לעמוד על החשיבה המקורית, הידע ההי טורי המרשימ ויכולות הניתוח של הנקינ, שהותירו עלי רושמ עז. על מה ה פר? אחת הטענות הרווחות אצל מלומדימ בני 19- זמננו שחקרו את העולמ היהודי במאה ה היא שהעולמ המ ורתי נחלש במזרח אירו פה. באופנ עקרוני זה כמובנ נכונ. בתקופה הזו חלק ניכר מהעמ היהודי הפ יק להקפיד על שמירת התורה והמצוות. אלה הנ עובדות ידועות. ובכל זאת, דווקא בתקופה הזו ה פרות הרבנית צומחת ופורחת באופנ ניכר. הועלו כל מיני ה ברימ למציאות 'המוזרה' הזו. הה בר ב פר הנוכחי מתמקד בכמה עובדות, שאומנמ היו ידועות, אבל התעלמו מהנ כה בר לאותה מציאות. קודמ כל, למרות שבאחוזימ מ פר היהודימ שומרי תורה ומצוות פחת, הרי שבאופנ מוחלט המ פר של היהודימ עלה. שנית, הירידה בזיקה אל שמירת המצוות התרחשה בעיקר בערימ הגדולות, בעוד ב'שטייטעלימ' המשיכו מרבית התושבימ להקפיד על תורה ומצוות, ובכלל זה פנייה אל רבנימ במקרה הצורכ. הנקינ התחקה אחרי המפעל הרבני של דמות אחת - בעל 'ערוכ השולחנ', בכדי להבינ את האופנ בו רבנימ המשיכו לשחק תפקיד מרכזי גמ בתקופה המדוברת. מה שבעיקר מעניינ זו הבחירה המבריקה לחקור דווקא באמצעות העיתונימ העבריימ של הת קופה את המקומ המרכזי של רבנימ בהנהגת הקהילות שלהמ, הפר ומ של ה פרימ שלהמ בעיתונימ היומיימ, האירועימ היומיומיימ המ תוארימ בעיתונימ ועוד. הנקינ מראה שאומנמ היו שינויימ באופי הרבנות בתקופה הזו, אכ קשה להגדיר אותמ כ'היחלשות' אלא פשוט כאופנ אחר של מעורבות רבנית בחיי הקהילה. בעל 'ערוכ השולחנ' נחשב לבכיר פו קי , ולכנ הוא נבחר כד 19- ההלכה במאה ה מות המרכזית ב פר. התפוצה של ה פרימ שלו, העי וק בהמ, האזכור שלהמ במגוונ נרחב של עיתונימ ו פרות עממית, מדגי מימ יפה את הטענה שנוכחותמ של רבנימ בשיח הציבורי הייתה בלתי מבוטלת. השאלות שה פר מעלה רלוונטיות במי דה לא מבוטלת גמ לימינו. מה מעמד הרב נימ היומ? האמ מעורבותמ של רבנימ בשלל נושאימ שלא קשורימ בהלכה מעידה על היחלשות הממ ד הרבני? אולי רצונ להיות רלוונטי יותר? איכ הציבור הרחב מתייח לזה? כמובנ שה פר הנוכחי לא דנ בככ. • חבל על דאבדינ. התמונה באדיבות המשפחה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==