שביעי

15.03.19 | ח' באדר ב' תשע"ט | 347 גיליון שביעי | 46 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה איור: חננאל תורג'מן דומה כי מגילת א תר עוטה מ כות רבות, ורב בה הגלוי על הנ תר. כשמה כנ היא: מגילת ה תר. לאורכ הדורות קראו יהודימ במגילה וראו בה את עצממ. על אפ ששמ אלוקימ לא מוזכר בה ושעלי לתה מתרחשת בארצ רחוקה ובעיר זרה, ואולי דווקא בשל ככ, הפכה המגילה לאחת האהובות שבינ פרי המקרא. עבור יהודימ רבימ בכל זמנ וזמנ, באר צות גלותמ ועמ שיבתמ לישראל, הייתה המגילה למראה שבעדה השתקפה באור חדש המציאות שבה חיו. פירוש זה מתחקה אחר הדרכימ שבהנ כתבו הדורות השונימ, פירשו ויצרו בעקבות המגילה: במדרש ובה גות, באמנות ובשיר; כיצד שזרו את המגילה אל תוכ חייהמ וכיצד השפיעה היא עליהמ - בימימ ההמ בזמנ הזה. משנאות מסכת מגילה מבארים ועורכים: משה גרוס וגד מכטה איורים: חננאל ת'ורגמן הוצאת 'מגיד )קורן(' מסכה ומסכת פרשנות לצד ויזואליה • ספר חדש ללימוד משנה באמצעי המחשה חווייתיים רגע של ביחד להורים וילדים • מסכת מגילה עם קריצה הומוריסטית • מרשימה מגילת א תר - פירוש ישראלי חדש / מישאל ציונ ואביגדור שנאנ עמ' 240 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ 'משנאות' הוא פירוש ללימוד המשנה באמצעי המחשה ולימוד חדשימ המיועדימ לילדימ. עד כה ראו אור ארבע מ כתות )כולל מ כת מגילה( במ גרת דרת הפירושימ הנאה הזו. הפתיחה למ כת כוללת מבוא קצר, ש וקר את כל אחד מהפרקימ במ כת ומ תאר את התוכנ שלהמ. הביאור מורכב מפירוש ברטנורה המ ו רתי כשהוא מנוקד, לצד ביאור קצר ות מציתי של העורכימ על כל משנה, ללא ניקוד ובעברית קלה. הכריכה קשה, נייר הכרומו משובח וכל החוויה מאוד מזמינה ונגישה. הבחירה בפירוש ברטנורה מיועדת מנ ה תמ למבוגרימ הלומדימ את המש ניות עמ ילדיהמ, ופחות לילדימ עצממ. גמ הביאור עצמו, שאינו מנוקד, מיועד ככל הנראה יותר להורימ ופחות לילדימ. כדי להבחינ בינ הפירוש לתוכנ המשנה, נבחרו פונטימ שונימ בצבעימ שונימ, המק לימ מאוד על האפשרות לעקוב אחרי התוכנ. האיורימ, פרי ידיו של חננאל ת'ורגמנ, מתוקימ וקלילימ. בעוד שבמ כתות אחרות חלק מנ האיורימ הוקדשו לה בר וביאור הטק ט, הרי שבמ כת מגילה האיורימ המ ב גנונ יותר הומורי טי שנועד לגרומ לי לדימ להיכנ לאווירה של החג. חלק מנ הדמויות המצוירות מחופשות, והאווירה היא קרנבלית כיאה לפורימ. המטרה היא כמובנ למשוכ את הילדימ ליהנות מהחוויה כולה, ונדמה לי שזה בהחלט מצליח. חלק מנ ההומור המובע באיורימ פונה לא רק לילדימ אלא גמ למבוגרימ. למשל, איור המתאר משפחה המגיעה לחגוג את החג בעיר מוקפת חומה לעומת עיר שאינה מוקפת חומה. באיור ניתנ לראות רק את גב המשפחה, אכ ניתנ לראות את אבי המ שפחה כשעל גבו מנשא המשמש לנשיאת ילדימ. מ ר מעניינ למדי, מודרני, שכמו בנ לא קשור ישירות לטק ט עצמו. באיור אחר ניתנ לראות את אב המשפחה קורא את המגילה, כשמי שעומדת ב מוכ לו היא בתו הקטנה. באיור נו פ ניתנ לראות את א תר לובשת שמלה יפה כשהיא קוראת כביכול את המגילה. האיורימ בדרכ כלל מובאימ לצד הטק ט, ככ שאינמ קוטעימ את הקריאה הרצי פה או מ יחימ את הדעת מהלימוד. החוויה נעימה ולא מתאמצת, והגמ שעיקר נטל הפרשנות מוטל על כתפי המבוגרימ, נראה שילדימ בגיל ראשית הקריאה יוכלו לצלוח את הביאור הקצר על המשנה ולקרוא אותו גמ ללא ניקוד וגמ ליהנות מהאיורימ. הרבה לפני ששואלימ איכ מחברימ את בני הנוער ללימוד גמרא, החיבור הנוכחי בהחלט מצליח לחבר את הילדימ הקט נימ אל המשניות. כיפ גדול שיוצא פירוש כזה, ומ קרנ יהיה לראות עמ איזה אתגרימ יתמודדו בפירושימ שיראו אור בעתיד על המשנה, בעיקר ביב פירושימ על מ כתות פחות ציוריות כמו דר קודשימ או זרעימ. בכל מקרה, עד שזה יקרה אפשר להתרווח • וליהנות מהפירוש היפה הזה.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==