שביעי

05.04.19 | כ"ט באדר ב' תשע"ט | 350 גיליון שביעי | 44 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה משהו מוזר קרה להורות שלנו: אנחנו כמעט שלא נהנימ ממנה. ההתפתחות הט כנולוגית של השנימ האחרונות שינתה את כל מה שהכרנו, והמציאות החדשה מעוררת בנו לא פעמ חרדה וצורכ עמוק לגוננ על ילדינו. מרבית התפי ות והערכימ שגדל נו עליהמ אינמ רלוונטיימ עוד. שוק העבודה משתנה במהירות, מקצועות שנחשבו פעמ בטוחימ - נכחדימ, אח רימ עולימ תחתיהמ, ומערכת החינוכ מפגרת מאחור. מה נוכל לעשות על מנת להפוכ את ילדינו לאזרחי העולמ החדש והמופלא שאנו ניצבימ על יפו, וגמ ליהנות בדרכ? ה פר מציג מודל מעודכנ של הורות - הורות שהופכת את שגרת חיי המשפחה לתהליכ של התפתחות אישית רווי יציר תיות, חדשנות וגמישות מחשבתית. פנטזיהדות: מבוא ליהדות פנטסטית משה רט עמ' 302 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים בחזרה לממלכת האגדות היהודית ספר המחבר בצורה • לא צריך לפחד מניסים • מציאות ודמיון אחד הם מקורית וקולחת בין התחומים המשפיעים ביותר על חיינו: מציאות, יהדות ודמיון להמציא מחדש: הורות וחינוכ במאה אייל דורונ / 21- ה עמ' 263 / ' הוצאת 'כתר האמ המציאות היא בעצמ חלומ? האמ חלו מות רק חולמימ? איפה עובר הגבול בינ עולמ הדמיונ לעולמ המציאות ואיכ חוצימ אותו? מתי וכיצד הומצאו חוקי הטבע? מה קרה לי קומ ברגע שבו פקח האדמ הראשונ את עיניו? איכ התרחש המבול? האמ דרקונימ קיימימ באמת? ואיכ כל זה קשור ליהדות? ה פר פנטזיהדות בוחנ בי ודיות שניימ מהתחומימ המשפיעימ ביותר על חיינו: הפנטזיה, או עולמ הדמיונ, והיהדות - ומ חבר ביניהמ. ב דרת מהלכימ פילו ופיימ מנ ה ה פר לערער את תמונת העולמ המ קובלת, וטוענ כי המציאות יותר דמיונית והדמיונ יותר מציאותי מכפי שנהוג לחשוב. ה פר הנוכחי נשענ )באופנ לא מפתיע( על אותנ הנחות י וד של פרו הקודמ של הרב ד"ר משה רט - 'פשוט להאמינ - מדריכ להאמינ'. ה פר כתוב בצורה קו לחת ומעניינת, וכיאה ל פר פנטזיה מלווה באיורימ חביבימ ומשובצימ בו ציטוטימ מ פרי פנטזיה ופילו ופיה. ה פר בנוי בצורת נדבכ על גבי נדבכ. בחלוקה קצת ג ה ניתנ לומר שחלקו הרא שונ של ה פר מנ ה לערער על ההבחנה בינ דמיונ למציאות, ומנ ה למצוא הגיונ באמונה במיתו ימ שונימ ובדמיונ שהוא יציר התודעה שלנו. חלקו השני של ה פר מתמקד ב'פנטזיה יהודית' כמו מ עות רבה בר בר חנה, מלאכימ, שדימ, שטנ ועוד. הטענה המקורית של רט, בניגוד להוגימ דתיימ רבימ מאוד בני זמנינו, היא שלא צריכ לצמצמ )קל וחומר לשלול( את קיוממ של ני ימ. הוגימ מימי הרמב"מ ועד ימינו מנ ימ לעשות ככל שאפשר כדי להפחית את מ פר 'הני ימ' הקיימימ. המ טוענימ למשל שאפ שר להבינ את אותמ ני ימ כמשלימ, ואינמ שוללימ את האפשרות שמדובר בהתנהלות של כוחות הטבע, הפרזה בתיאור ועוד. לעומת זאת, הכיוונ של המחבר שונה לגמרי. הוא רואה פנטזיה וערבוב בינ מציאות לדמיונ כמעט בכל מקומ שאותו הוא בוחנ. בינ השאר, רט מקבל כאפשרי את הגידול הבלתי פרו 600,000- נפש ל 70- פורציונלי של בנ"י מ בתוכ מ פר דורות מצומצמ. גמ את האפשרות שנוח אכנ העלה לתיבה מכל החיות הקיימות בעולמ, הוא רואה כאפשרות בירה. מה הב י לכל אותה התפוצצות של פנ טזיה שבאה לידי ביטוי ב פר? ב פר נטענ שההיתפ ות למציאות הריאלית היא נאיבית. העולמ היה מורכב יותר ועשיר יותר ברבדימ שונימ של קיומ, שלא ממש מוכרימ לנו היומ. עולמ הדמיונ והמציאות היו דומימ למדי זה לזה, ובני אדמ לא ערכו את ההבחנה שאנחנו עושימ כיומ המבחינה בינ שני וגי התודעה האלה. התחושה שלי הייתה שיש לא מעט קפיצות לוגיות ב פר. ה פר מתעלמ מהאינטואיציה הב י ית של בני האדמ בי מינו שמפרידה בינ דמיונ למציאות, וה פר גמ לא מתמודד בכלל עמ כיווני ה בר אח רימ לכל אותנ תופעות 'פנט טיות'. בכל מקרה, אי אפשר לקחת מהמחבר את כישרונ הכתיבה שלו, השטפ, ואת המ קוריות ועומק המחשבה המלווימ את עמו • די ה פר. מומלצ. shutterstock איור:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==