שביעי

17.05.19 | י"ב באייר תשע"ט | 355 גיליון שביעי | 34 מראש ההר ישיבת הר הבית Yeshivat har habait למסירת שמות לתפילה בהר | ירושלים 57104 ת.ד המדור בחסות ישיבת הר הבית ……… www.temple-mount.co.il | 0 73-22-11-552 ולתרומות: טלפון עליית ההמונים ביום • משפחות שכולות עלו להר הבית ביום הזיכרון נכדו של הרב גץ על המורשת של סבו בנושא הר הבית • העצמאות עברה בהצלחה עדיאל גץ הר הבית שלי / שו"ת הר הבית עד שיכספו אליה תכלית הכוסף בשנת תשל"ו, מו"ר סבי הרב מאיר יהודה גץ, שלח מכתב למעסיקיו ברבנות הראשית ובו הוא מבקש לפתוח ועדה שתקרא 'ועדת אד הוק'. הוועדה תורכב ממורי הוראה, משפטנים, ארכיאולוגים ועוד, והיא תדון בדבר היתר העלייה להר הבית. הדבר לא קרה וועדה זו לא הוקמה. סבא לא אמר נואש, והבין שאם הפתרון לא יבוא מלמעלה הוא יבוא מלמטה, תרתי משמע. כידוע, בשנת תשמ"א, באישור שרים והרבנים הראשיים, הוא ניסה למצוא את כלי המקדש בהסתמך על דברי הגמרא, אך גם שם לא צלחה דרכו. אפשר לתלות זאת בהרבה סיבות ולהגיד שטרם הגיעה העת וכו'. סבא לא ראה את הדברים כך, אלא עשה כל שביכולתו על מנת להמשיך. תקצר היריעה לספר, אך עד פטירתו ממש הוא עוד ניסה. כנכד, הרגשתי שסבא הוריש לנו את עמוד האש הזה לעשות כל שביכולתנו כדי שיהיה בניין עדי עד. בכל עלייה שלי להר הבית אני חש שסבא הולך איתי. אני רואה בכל אבן ובכל מקום את סבא. בכלל חונכנו שאת הגאולה יש להביא בידיים שלנו. סבא ששימש כרב, לא וויתר על אף פעולה גשמית לא בארץ ישראל, לא בבניין המקדש ולא בלימוד תורה. בחול המועד עלתה בי תובנה, כשהגעתי למילים "ותחזינה עינינו" בתפילה, אמרתי לעצמי - עד כמה אני באמת מאמין שזה יכול לקרות? עד כמה אני באמת מוכן שבית המקדש ייבנה עוד היום? כמו סבא, שבכה כל לילה בתיקון חצות וראה בעיניו ממש את בניין המקדש, כך צריך לכסוף בתכלית הכוסף. הרב אליהו ובר, ראש ישיבת הר הבית השנה חל י"ד בניסן - חג הפסח, שאלה: ביום שישי בו הר הבית עדין סגור ליהודים. האם יש עניין לעלות בפסח שני להר הבית? לצערנו גם השנה לא יכולנו לקיים תשובה: את מצוות קרבן פסח בזמנו בארבעה עשר לחודש הראשון. לו היינו זוכים ומקיימים את קרבן הפסח בטהרה, היו יכולים הרחוקים והטמאים להקריב את הפסח השני. אמנם כשלא הקריבו בכלל את קרבן פסח אין השלמה לקרבן הפסח הראשון )רמב"ם פרק ז' מקרבן פסח הלכה ד'(. כמו כן אין השלמה לפסח הבא בטומאה )רמב"ם שם הלכה ה'(, וממילא לצערנו אין לנו אפשרות בשנה זו להקריב קרבן פסח שני. מכל מקום, אין ספק שיום ארבעה עשר לחדש השני הוא יום ציון מרכזי בעניין המקדש. ביום הזה אנחנו זוכרים ע ַ ר ָ גּ ִ ה נ ָ מּ ָ את האנשים שלא וויתרו וטענו: "ל י ֵ נ ְ בּ  תוֹ ְ דוֹ בּ ֲ ע ֹ מ ְ ן ה' בּ ַ בּ ְ ר ָ ת ק ֶ ב א ִ ר ְ ק ַ י ה ִ תּ ְ ל ִ ב ְ ל ל?". העליה להר הבית אינה תחליף ֵ א ָ ר ׂ ְ ש ִ י לקרבן, היא ביטוי לתשוקה שלנו לקרבת השם ושל רצון להשיב את העבודה למקומה. יום פסח שני הוא יום שבו הדבר מתעורר אצל כל יהודי שחם לבו על עבודת המקדש. זה שההר היה סגור בערב פסח ראשון הוא ביזיון בפני עצמו, ולהיפך - כל עליה היא ניסיון לתיקון הביזיון. עלייה בפסח שני היא תיקון קל לאותו ביזיון מתמשך בהר הבית. יעזור ה' וישיב לב בנים לאבינו שבשמים ולא יחפשו בורות נשברים והרים אחרים )עם ניסיונות למצוא השראת השכינה, כביכול, בפינות אחרות על פני הגלובוס(, אלא יבואו למקדש ותשוב העבודה למקומה. בשולי הדברים: נקודה מרתקת ששמעתי ביום הזיכרון לחיילי צה"ל בבית המדרש בהר הבית מאחד העולים: בכ"ח בניסן תש"ה שוחרר מחנה בוכנוולד. שארית הפליטה במחנה לא חגגו את הפסח בזמנו ולכן חגגו במחנה את חג הפסח בפסח שני. )מקור: ויקיפדיה ערך פסח שני( לשליחת שאלות עבור שו"ת הר הבית: y.arabiet@gmail.com בהלל והודיה יהודימ רבימ פקדו את הר הבית ביומ , הרב יצחק ברנד העצמאות. ביניהמ גמ , שנ הרב עמנואל נהונ ו הרב אליהו ובר שאו בהר הבית דברי תורה בענייני היומ. העולימ הרבימ אובטחו בכוחות משטרה מתוגברימ, עלו בקבוצות מקבילות, הת פללו, וקראו את ההלל. התשובה לשכול לרגל יומ הזיכרונ התקיימה 'עליית הג הרב בורה' להר הבית בהשתתפותמ של הרב אח של עמנואל הי"ד, שמואל מורנו אביו של דוד הי"ד, שמעונ גולובנציצ' הד אמה של הלל יפה הי"ד, ו רינה אריאל אלמנתו של ברוכ הי"ד שעלתה להר מזרחי הבית לראשונה בחייה. בצפירת הזיכרונ שנשמעה בשעת יציאת היהודימ מהר הבית, הורשו העולימ לעמוד במקומ הקדוש, ולהתייחד עמ זכרמ של גי בורי ישראל שנפלו על שחרור הארצ והגנת עמ ישראל. גמ זכרמ של שוטרי הר הבית שנפלו במ קומ הוזכרו על ידי העולימ. במהלכ חודש אייר מצומצמות שעות הכני ה ליהודימ להר הבית לשעות הבוקר בלבד, בבוקר. 11:00 עד 7:30 משעה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==