שביעי

17.05.19 | י"ב באייר תשע"ט | 355 גיליון שביעי | 36 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה בדק בית פרופסור רות וייס קוראת למנהיגים • מה זו פוליטיקה יהודית? בישראל להשאיר את הגלות בעבר, ולא לפחד לדבר על ריבונות וכוח שטחה של אוניבר יטת תל אביב מיועד להפוכ לשדה של קידוחי נפט. רק מרצה אחד עקשנ מנ ה לעצור את פינוי הקמפו , שכבר התחיל. שנה לפני כנ ני תה אשתו האמיצה להביא להפ קת מלחמת לבנונ השנייה. לא היה לה מה להפ יד. האמ אנשימ רגילימ כמו בני הזוג נחומ ואילנה רוזנ מ וגלימ להתמודד עמ כוחות פוליטיימ, כלכליימ וחברתיימ שחולשימ על גורלמ ועל גורלנו? ואיכ זה ישפיע על חיי המשפחה ועל הקריירות שלהמ? מועד ב' מעמיד במרכזו את שאלת כוחה של חברוּת. שתי עלילות נפרשות בו ביד בוטחת ובתבונת נפש, ויח י גומלינ מ קרנימ נגלימ בינ האישי והאינטימי לבינ תהפוכות חברתיות שכולנו עדימ להנ. ב גנונ מאופק, ח כוני ובעל קצב רב-הבעה, טווה יוחאי אופנהיימר רומנ ישראלי שובר לב ונוקב, שאת הדמויות שלו קשה לשכוח. פרדוקס הפוליטיקה היהודית רות וייס מאנגלית: צור ארליך עמ' 209 / ' י וקרן תקווה ִ הוצאת 'טוֹבּ יוחאי אופנהיימר מועד ב' / עמ' 312 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ 90 צילום: הדס פרוש, פלאש אחד מהפרדוק ימ המלווימ את הפוליטיקה הישראלית )לא זו היומיומית, אלא זרמי העו מק שלה( היא כיצד קרה שעמ המצטיינ בדרכ כלל בחו נ ובכושר ה תגלות, עמ מצליחנ ב כ הכול, צבר רקורד פוליטי הר ני? איכ קרה שהיהודימ, שהקימו מחדש את ביתמ הלאומי, מתמודדימ בו עמ איבה קיצו נית לא פחות מזו שהייתה מנת חלקמ בגולה כשהיו מפוזרימ ומפורדימ בינ העמימ? כיצד ייתכנ שהמערכת השלטונית שלנו היא בו בזמנ הטובה מכולנ והגרועה מכולנ, החכמה ביותר וגמ המטופשת ביותר, החז קה ביותר והפגיעה מכול? רות ויי , פרופ' אמריטה ל פרות הש וואתית באוניבר יטת הרווארד וחוקרת בכירה בקרנ תקווה, יוצאת ב פר הנוכחי למ ע אינטלקטואלי בנבכי הפוליטיקה היהודית ולמעשה מאפיינת את הזיקה בינ הפוליטיקה היהודית כפי שהתעצבה בגלות לזו שקיימת במדינת ישראל. ,1939 ה פר נפתח בתיאור של וורשה כאשר שני חיילימ נאצימ מטרידימ ילד יהודי ומפילימ את כובעו. אמו של הילד היהודי, במקומ להזהיר אותו מנוגשיו, חו בשת את כובעו לראשו ונוזפת בו שישמור על התנהגות כ'מענטש'. ויי , בת למשפחה יהודית לא דתית שגדלה בקנדה, מדגישה שגמ היא עצמה חונכה על תפי ה הרואה את המ ר המרכזי של היהדות כשאיפה למו ריות והוגנות אנושית. כמובנ שעד היומ היא רואה בערכימ האלה כערכימ מרכזיימ. אבל לצד הממד היהודי הזה שראוי לכל הערכה, ויי טוענת שעד היומ טרמ החליטו היהודימ מהו יח מ אל כוח פוליטי-צבאי מדיני. באחרית הדבר של ה פר מציינת ויי , שהי טוריונימ אחרי קומ המדינה ברו כי הריבונות היהודית על הארצ תעניק למדינת ישראל מעמד פוליטי של אומה בינ האומות. בפועל, טוענת ויי , זה לא קורה. ההתקפה על הלגיטימיות של הפעלת כוח פוליטי-צבאי מדיני בידי מדינת ישראל, הובילה לאיבה וש נאה ערבית כלפי יהודימ בעוצמה רבה. יכולת הה תגלות היהודית שהייתה הכוח המחיה של היהדות בגולה, הפכה במדינת ישראל להתלבטות בלתי נגמרת ביב השא לה האמ נכונ שיהודימ בכלל יפעילו כוח ויהיו שותפימ במאזנ הכוחות הבינלאומי. השאלה הזו מהדהדת בתוכ השיח הפוליטי בישראל, ויותר מככ בשיח הבינלאומי, כאשר ישראל מותקפת שוב ושוב בכל פעמ שהיא בוחרת לדאוג לאינטר ימ הקיומיימ שלה. ה פר כתוב מצוינ, חד וברור ולא בשפה אקדמית יבשה. השאלות שויי שואלת כנ ראה לא יפ יקו להישאל בשנימ הקרובות, בישראל ומחוצה לה. ה פר הוא קריאת חובה לכל מי שמבקש להבינ את ההי טו ריה הפוליטית העכשווית של ישראל, ורו צה להעמיק בהבנת השורשימ ההי טוריימ שיצרו את הדילמות המלוות את ישראל. ויי לא בוחלת להביע עמדות ברורות. היא מזכירה את ה כמי או לו, מלחמת לבנונ הראשונה, וחוזרת הרחק אחורה עד לימי יו פ בנ מתתיהו ותפי תו הפוליטית. • בקיצור שווה לגמרי.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==