שביעי
24.05.19 | י"ט באייר תשע"ט | 356 גיליון שביעי | 12 י ע ל שב ח אדם לחברו ואהבת לרעך כמוך זו פעולה אקטיבית. לאהוב, לבוא במגע. אפילו אם קיים חשש שבחיכוך הזה ניכנס לוויכוחים, זלזולים, ואולי קצת לדיבור לא נאות, זה עדיין עדיף על פני חיים של הימנעות וחוסר תקשורת שלאחר מותמ קרא רבי עקיבא בפ וק "ואהבת לרעכ כמוכ" וקבע שזהו כלל גדול בתורה, משמע שזה ב י י. מה ב י י? לא אחת ממצוות לא תעשה שבתורה, כמו 'לא תרצח', או 'לא תח מוד' ואפילו לא 'לא תלכ רכיל בעמכ', אלא דווקא פעולה אקטיבית - לאהוב. זאת אומרת כנ לבוא במגע, כנ להתחככ. אבל מתוכ אהבה. ומתוכ קדושה כמובנ, בהבנה שהשיח הוא אחריות. ולא איזה מגרש משחקימ שזורקימ בו כדור מבלי להשגיח במה הוא פוגע. ואז, אפילו אמ יהיה חשש שבחיכוכ הזה יש יכוי שנ גרור עצמנו לוויכוחימ, לזלזולימ ואולי קצת לדיבור לא נאות, זה עדיינ עדיפ. זה משתלמ לנו על פני חיימ של הימנ עות וחו ר תקשורת. וזו אולי גמ ה יבה שלומדימ בימימ אלו את מ כת אבות המפור מת, בה כתוב בינ השאר - "והוי • מקבל כל אדמ ב בר פנימ יפות". יצר הרע הוא נבל אני אומרת לכם, מתוחכמ. אני כמובנ לא המצאתי את זה, זה ידוע מימימ ימימה. למשל, גמ רבי נחמנ אומר את זה. הוא מתוחכמ כי הוא יודע על מה להתפ ומתי. מכיר בדיוק את החולשות שלנו, את הימימ הטובימ ואת אלו שפחות טובימ. הוא יודע לת חמנ אותנו, ואפילו להשתמש בכלימ שלנו נגד עצמינו. בימימ האלו, ימי פירת העומר, אנו נוהגימ מנהגי אבלות לזכר עשרימ ואר בעה אלפ תלמידי רבי עקיבא שלא נהגו כבוד זה בזה. בנו פ, ומקפידימ יותר על מצוות בינ אדמ לחברו. אתמ תופ ימ את המ פר הזה? עש רימ וארבעה אלפ תלמידימ? זו אימפ ריה שלמה! כיומ הישיבה הגדולה ביותר בעולמ מכילה קרוב לעשרת אלפימ תל מידימ, וזה נחשב המונ. אז עשרימ וארב עה אלפ? המ פר הבלתי נתפ הזה נשמע אפילו עוד יותר אגדי כשמ פרימ לנו שהמ מתו בגלל שלא נהגו כבוד זה בזה. איכ יתכנ? כל ככ הרבה תלמידימ שלמדו תורה יומ יומ, לא היה שמ אחד שהייתה לו דרכ ארצ? אחד שדיבר בנחמדות לחבריו? עמ חיוכ מפיי ? קשה להבינ את זה. אבל יש לי איזו מחשבה, אישית, לא מבו ת על איזה מקור כלשהו, שאולי, לא נהגו כבוד זה בזה לא אומר דווקא שהמ היו רש עימ אחד לשני. לאו דווקא אנשימ שזלזלו בחבריהמ, אלא פשוט נמנעו מהמ. הרי ב ופו של דבר, תחשבו על זה, בתקשורת בינ בני אדמ יש ליצר הרע המונ הזדמנויות להפיל אותנו בפח. אמ זה בלשונ הרע, בשקרימ, גאווה, בהל בנת פנימ ועוד ועוד... תחשבו שכל רגע של מגע חברתי עלול לה תיימ בינ רגע בהמונ עבירות. כל שיחה קטנה, כל חי כוכ בינ שני אנשימ הוא מתכונ לבעיות. חשבתי, שאולי אותמ תלמידימ פשוט כל ככ פחדו ליפול בעבירות מאינ אלו עד שהמ פשוט נמנעו ממגע חברתי כל שהו. אולי בעצמ כל חטאמ של אותמ תלמידימ בעלי קומה, שקונימ את תור תמ יוממ וליל, ושלומדימ מפיו של אחד התנאימ היותר בולטימ, אולי כל טעותמ הייתה שהמ פחדו מהיצר הרע? הרי הרבה יותר קל, פשוט לא ליצור קשר עמ הזולת ובככ לא להגיע לתקלות מיותרות. אולי המ פשוט היו מגיעימ לבית המדרש, ולא היו דורשימ בשלומ חבריהמ, לא משוחחימ איתמ ואפילו לא קובעימ חברותות, אלא חיימ כל אחד לעצמו? פעמימ לא מעטות אנחנו נתקלימ ב יטואציות חברתיות שונות בחיימ, שגורמות לנו להגיע למ קנה שאולי כדאי פשוט ל גור את השיבר הזה. אולי ל גור את האופציה לתגובות באתרימ, ברשתות, בשיחות כאלה ואחרות, ולא לאפשר להנ להתנהל בכלל ובלבד שלא נפגע אחד בשני. של האם זו דרכו הטבעית העולמ? האמ באמת זה מה שה' רוצה מאיתנו - שלא נתקשר? שנימנע לגמ רי משיח או מקשר? ובכלל, אמ נ תכל על אותמ תלמידי רבי עקיבא, מ ופר shutterstock איור: yaels@shvii.co.il …… …
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==