שביעי

24.05.19 | י"ט באייר תשע"ט | 356 גיליון שביעי | 46 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה צילום: מתוך ויקפדיה בכפר קטנ ונידח בגבול הצפונ המ ציאות האב ורדית כבר הייתה מזמנ לשגרה. על רקע התרעות על חדירות מחבלימ, נפי לות טילימ ומבצעימ צבאיימ, מנ ימ גבי ואלה לשמור על התא המשפחתי שלהמ, שהולכ ומתפורר. כשגבי מחליט פתאומ להתחיל פרויקט ח ר יכוי ולבנות קומה שנייה לביתמ, מתערערת אפ יותר שגרת יוממ של בני המשפחה. על הגג עמל פועל זקנ על הבנייה, ולא נראה שי יימ אותה אי פעמ, והתנהגותה המוזרה של הבת הקטנה מחמירה מיומ ליומ. בעיר הגדולה גרה אחותה של אלה, שעזבה את הכפר למרות מה שקושר אותה אליו - אהבה חשאית שאולי עוד תגרומ לה לחזור. אלו ימימ לא שלווימ בגבול הצפוני, ודווקא עכשיו האיומ הפנימי על בני המשפחה נהיה ממשי כמעט כמו האיומ החיצוני. המסע לאתיופיה: בעקבות ביתא ישראל הפקה ותחקיר: יוסי ורותי אנטהון-טורצקי כתיבה: חיים אקשטיין איורים: אלחנן בן אורי עמ' 69 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים אתיופיה שלא הכרתם 1867 מסעו של החוקר יוסף הלוי לאתיופיה בשנת מתעורר לחיים חדשים, ומוגש בתור קומיקס צבעוני ומותח לירנ גולוד נמר גימ"ל / עמ' 238 / ' הוצאת 'עמ עובד החוקר יו פ הלוי יוצא למשימה נו : לפגוש את 1867 עזת ומרתקת בשנת הקהילה היהודית באתיופיה הרחוקה. מ ורת מופלאה, מנהגימ עתיקימ ואנ שימ מיוחדימ - נגלימ לעיניו ולעיני הקוראימ. ה יפור ההי טורי של קהילת ביתא ישראל מתעורר לחיימ חדשימ, ומוגש בתור קומיק מרהיב ומותח באיורו של אלחננ בנ אורי. הקומיק הנוכחי - תחילתו בפ רויקט ענק באמצעות גיו המונימ ו ופו בהוצאת ה פר לאור. הוצאת הקומיק היא דוגמה מצוינת ליח החיובי של הציבור הישראלי כלפי החברה האתיופית בישראל. זו חלק ממגמה רחבה של הכרת המורשת האתיופית היהודית המפוארת, שבאה לידי ביטוי במ עמד הציבורי של חג ה יגד, השתלבותמ של אתיופימ בתפקידי מפתח בחברה היש ראלית )ללא אפליה מתקנת( ועוד. הקומיק מבו על יפור מ עו, האמיתי לגמרי, של החוקר יו פ הלוי מצרפת אל אתיופיה. הלוי פוגש מנה גימ עתיקימ, מוכרימ ומוכרימ פחות. הוא לומד על הקיומ המוקפד של הלכות טהרה )ולכנ המ לא לוחצימ את ידיו( ושמירת השבת )הימנעות משימוש בתאורה-נר דולק, בשבת(. אירוני במיוחד הוא חו ר האמונ הראשוני של הקהילה האתיופית כלפי הלוי בגלל עורו הלבנ - "יש יהודימ לבנימ?", מתוכ המחשבה שיהודימ אינמ יכולימ להיראות ככ. לא קראתי את מאמרו המקורי של הלוי, אבל התיאור הנוכחי ב פר של הקהילה האתיופית מקפל בתוכו מעט מהמתח והמורכבות כלפי הקהילה גמ כיומ. בעוד הלוי מתייח בצורה חמי מה ולא שיפוטית כלפי יהודי אתיופיה, אנשי כי"ח )אגודה צרפתית שאליה הש תייכ הלוי( מגלימ יח אמביוולנטי, יח מרוחק, מתלבט, גורר רגליימ. אלמלא התלהבותו המדבקת אינ לדעת איכ היו האירועימ מתפתחימ. ה פר נגמר בתפ נית מפתיעה, שנגלה על משמעותה ככל הנראה רק ב פרימ הבאימ ב דרה. האיורימ המהנימ מו יפימ בהחלט לח וויית הקריאה, והופכימ אותה למשעש עת וצבעונית. יש לקוות שה פר ימלא את פריות מו דות החינוכ בישראל, מאחר והוא משלימ חלק חשוב מאוד בתהליכ הקליטה של יהודי אתיופיה בי • שראל.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==