שביעי

07.06.19 | ד' בסיון תשע"ט | 358 גיליון שביעי | 46 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה בליל שבת חורפי מתר ק אופנוע ביישוב דתי, ורוכבו - בנו של רב ידוע - נפצע קשה ומאבד את כושר הדיבור. הקהילה כולה רוחשת. אוהביו צופימ ביי ורי החלמתו בעיניימ כלות. אביו הנוקשה צופה בו בזעמ. אימו - בחרדה וכאב. בנ דודו מ ב את עיניו, ואחיו וחבריו מחפשימ בו לשווא את מי שהיה לפני התאונה. כל אחד מהמ גמ נושא בתוכו אשמה על מה שקרה שמ וגמ רתיעה ממה שנהפכ להיות. ב פר ראשונ מגלה נעמה דעי תעוזה מפתיעה ומצליחה להתמודד עמ חומרימ קשימ ולתת להמ ביטוי אמינ ועמוק. בכישרונ יוצא דופנ היא נותנת לכל אחת מדמויותיה, בני משפחה וחברימ שטלטלה גדולה משנה את חייהמ, את קולה המיוחד ומכני ה את הקורא לתוכ עולמנ החרד, הכאוב, המתיי ר, הזועמ, המבקש נחמה. משפחה: מפעל חיים עורך חיים ברנסון עמ' 574 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים הכל נשאר במשפחה • הדרישה להכיר בצורות אחרות של משפחה נשמעת יותר מתמיד ספר ראשון מסוגו מציע משנה מנומקת אודות עתיד המשפחה היהודית נעמה דעי צערו העתיק של הירח / עמ' 283 / ' הוצאת 'עמ עובד טור זה מתפר מ ב מיכות לחג השבועות - חג מתנ תורה. על פניו, ביקורת על פר שהנושא שלו הוא מו ד המשפחה ונימוקימ להגנתה, יכול היה להתפר מ במועד אחר. אחרי הכול, מש פחה איננה נחלת העולמ היהודי בלבד. ברחבי העולמ כולו אנשימ מאוגדימ במ גרות משפ חתיות. ובכל זאת, משהו השתנה. ההד של קולות התובעימ להכיר בצורות אח רות של משפחה נשמע יותר מאי פעמ. ערעור על הצורכ בחתונה, ויתור על יצירת דור המשכ, הדג שת חשיבות הרומנטיקה בקשר, כל אלה מערערימ את מו ד המשפחה היהודי והעולמי. ממילא, דוחק גמ הצורכ ללבנ בעיניימ דתיות את מו ד המש פחה, שמעמדו הציבורי כבר לא ברור כמו בעבר. 'משפחה: מפעל חיימ' הוא ני יונ ראשונ מ וגו להציע משנה דורה ומנומקת בעד המשפחה היהודית, גמ משיקולימ מקצועיימ וגמ מתוכ תפי ת עולמ רחבה, דתית, לאומית וערכית. ה פר מורכב ממגוונ מאמרימ קצרימ ותמציתיימ מאת אנשי מקצוע, רבנימ והוגי דעות, נשימ וגברימ. מטרתו לגלות את האיכות שבמבנה המשפחה היהודית, ואגב ככ הוא צולל לעומקנ של וגיות רבות אחרות כגונ רווקות, חד-מיניוּת, ילודה, אינטימיות וכמובנ אהבה. ה כנה בכתיבת פר כזה היא בהכרזת מל חמה על אנשימ ולא כנגד דעות. אחרי הכול יש לא מעט רווקימ ורווקות, גרושימ וגרושות, ועוד קבוצות באוכלו ייה שכלל איננ מנהלות את חייהמ בדיונימ על מהות הפו ט-מודרניות, אלא החיימ עצממ הובילו את הבחירות שהמ קיבלו. ה פר מצליח לעשות את ההפרדה הזו ולשמור את הדיונ במקומ ענייני ומכבד. נקודת המוצא של ה פר ברורה. יש לשמר את מו ד הנישואינ. ובכל זאת הקריאה העולה ממנו מכירה בהיבטימ שונימ שלא ניתנ עליהמ דגש במו ד המשפחה לפני כמה עשורימ. למשל מאמרו היפה של ד"ר יהודה יפרח מראה בעזרת מקורות קבליימ עד כמה חשוב שבני זוג יתפתחו באופנ רוחני, פיזי, ורגשי במהלכ הקשר ביניהמ )היבט שלא ממש נכח בדיבור על המשפחה כמה עשורימ אחורה(. אחרימ כמו הרב יובל פרוינד רואימ חשיבות בעידנ הפו ט-מודרני בככ שהוא מאפשר לגברימ לאמצ תכונות 'נשיות' )ולהיפכ(, ובככ להגיע לזהות שלמה ועשירה יותר. אחרימ דווקא מדגישימ את הי ודות השמרניימ במו ד המשפחה, כמו הרב מיכאל אברהמ המראה מדוע חשוב לעגנ בחוזימ מערכת זוגית, ולא להיכנע לת פי ת עולמ המבו ת על רומנטיקה בלי שומ היבט משפטי מחייב. לא כל המאמרימ שווימ באיכותמ. לא מעט מאמרימ מנ ימ להצדיק את ערכי המשפחה מתוכ טיעונימ 'דתיימ', ובמובנ הזה מאמרימ כאלה מש כנעימ בעיקר את המשוכנעימ. ככל שטיעונ בעד מו ד המשפחה הוא יותר אוניבר לי, ככ גדלה יכולתו לשכנע גמ את מי שלא שומר על המ ורת היהודית לפרטיה. חבל אמ כנ, שדווקא ב פר כזה לא נמצאימ קולות של הוגימ לא דתיימ בעד מו ד המשפחה )ואולי גמ לא חיפשו?(. ולמרות זאת, מדובר ב פר חשוב המציג גישה רעננה בנושא החשוב ביותר שניתנ • להעלות על הדעת. shutterstock איור:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==