שביעי
28.06.19 | כ"ה בסיוון תשע"ט | 361 גיליון שביעי | 46 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה כששואלימ הורימ מה המ רוצימ שבית ה פר ייתנ לילדמ, המ עו נימ: 'שיהיה בנ אדמ'; כששואלימ תלמידימ מדוע המ באימ לבית ה פר, המ אומרימ: 'בשביל החברימ'; וכ ששואלימ מורימ מה המ מבקשימ לעשות בבית ה פר, המ עונימ: 'ללמד'. החינוכ זקוק למבט מורכב, רב-ממדי. בלא להביא בחשבונ את כלל נקודות המבט, לא תצליח מער כת החינוכ לתת מענה לעומ הציפיות. ה פר בוחנ את מערכת החינוכ בשש עיניימ: עינ של תלמיד, של מורה, של הורה, של מנהל בית פר, של מנהל מערכת החינוכ בירושלימ שהיא הגדולה בארצ ובעינ הצופה פני העתיד. כמו מבט על קובייה בעלת שש צלעות, זהו מבט המבקש להקיפ את המורכבות של החינוכ מכל צדדיו ולהציע דרכימ מעשיות לשי פור ולשינוי עמוק. ה פר הנוכחי ' יפורימ אוקראיניימ' שראה אור בעבר בתרגומ לעברית, יוצא כעת לאור פעמ נו פת, לציונ שנה לפטירתה של המתרג מת נילי מיר קי. ה פר הוא למעשה קובצ י פורימ קצרימ אותמ כתב ה ופר הידוע ניקולאי גוגול בצעירותו, ושילב ביצירה שלו חומרי פו לקלור מקומיימ. מהחומרימ האלה יצר מעשיות משעשעות וכנ יפורי אימה המתארימ את הווי .19- החיימ באוקראינה של המאה ה למה חלקימ רבימ מה פר הזה כל ככ י קרנו אותי? הרי מדובר ב פר שנכתב לפני מאתיימ שנה על החיימ באוקראינה. קודמ כל, תוכלו לפגוש ב פר לא מעט בריות יהודיות אומללות, שמתוארות בצו רה מעוררת רחמימ. תקראו לי מיושנ, אבל כשאני פוגש אחימ ואחיות מההי טוריה היהודית ב פרימ זה מעניינ אותי. בעלי פונדק, עגלונימ, כל אותנ דמויות המוכרות מ יפורי ח ידימ לובשימ כאנ צורה אחרת. לא בתור דמויות מפתח אלא כדמויות שוליימ כמו שהנ נראו בעיניהמ של אוכלו יית הרוב, בעיקר דרכ עיניהמ של עוברי דרכימ הנעימ ממקומ למקומ. ה יבה השנייה היא בעיקר להמליצ על י פור אחד בקובצ 'מעשה במריבה שרב איוונ איוונוביצ' עמ איוונ ניקיפוֹרוֹביצ''. אומנמ המעשה מתאר את ימיה הרחוקימ של עיר בשמ מירגורוד, אבל הנה תקציר ה יפור שמיד עורר אצלי מחשבות על יפור יהודי אחר. שני חברימ טובימ, עשירימ למדי, אחד שמו איוונ איוונוביצ' והשני שמו איוונ ניקיפורו ביצ'. הראשונ בעל מזג נוח ורזה, השני בעל לשונ נמרצת ושמנ. שניהמ רווקימ מושבעימ, נהנימ מהעושר שצברו להמ בחיימ נינוחימ למדי. השניימ גרימ בשכנות זה לזה, מבקרימ אחד אצל השני ללא הזמנה, נהנימ מטעימות של פירות העונה ומפטפטימ. הכל היה עשוי להיות משעממ אלמלא יומ אחד, פרצ בי ניהמ כ וכ שהתיאור היחיד שניתנ לכנותו הוא 'טיפשי'. איבנ איוונוביצ' ראה חפצ יפה כלשהו בביתו של איוונ ניקיפורוביצ' ורצה לקנות אותו ממנו, בלהט ההתמקחות ביניהמ )שגמ היא הייתה הרגל ישנ ומקובל בינ הש ניימ( נאמרו מילימ שלא היו צריכות להיאמר. מכאנ העלילה מתארת שנאה יוקדת בי ניהמ, מעשי חבלה ברכוש, פנייה לבית המשפט ועוד. אחד משיאי העלילה הוא הזמנת השניימ לארוחה בידי חבר משותפ מתוכ כוונה לפיי אותמ, כשהשניימ לא מודעימ לככ. ברגע האמת כשהפיו כמעט הושג, משתבש ה כמ הפיו שבדרכ והשניימ ממשיכימ לריב שנימ ארוכות. ה יפור מתואר מנקודות מבטו של תושב העיר לשעבר שחזר לבקר בה אחרי שנימ, ונדהמ לגלות שהשניימ עדיינ נמצאימ ב כ וכ. מזהימ את ה יפור? הכוונה היא לקמצא ובר קמצא. עודה שאליה מוזמנימ שני שונאימ ללא ידיעתמ, לא מעט אירוניה ו ופ עצוב. מה עוד ב פר? יפורי מכשפות )ה פר לא כל ככ אוהד נשימ(, תלמידי בית פר שהולכימ לאיבוד ועוד. לא כל ה יפורימ שווימ ברמתמ אבל חובבי • קלא יקות יתחברו. סיפורים אוקראינים ניקולאי גוגול תרגום מרוסית: נילי מירסקי עמ' 224 / ' הוצאת 'עם עובד סיפורי חסידים, הגירסה האוקראינית ניקולאי גוגול רקח מעשיות • פחדים, אהבות, כישופים ויהודים מההיסטוריה של אוקראינה בקלאסיקה שחוזרת למדפים במהדורה חדשה עיניימ בגב -שישה מבטימ על חינוכ / משה )קינלי( טור פז עמ' 376 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ shutterstock איור:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==