שביעי

הימינ, היא יצרה קשרימ חברתיימ, אבל מעולמ לא היינו באמת המיליה שלה”. אוהביה, השחקנית הוותיקה נעמי פולני והזמר והמלחינ חננ יובל, טוענימ מנגד כי העי וק בעמ דותיה של שמר עושה לה עוול. ”לאורכ רוב הקריירה שלה, היה לה אולי קטע קטנ שבו נחשפה ימ ניותה”, מנתח יובל. ”לא הייתה גדו לה ממנה. נעמי היא הגדולה מכולנ בזה שהיא כתבה מילימ ומנגינה. היא לא מזוהה בעיניי בכלל, לא בימינ ולא בשמאל. אני חולק על כל ני יונ לקשור אותה לצד אחד של המפה. ”כולמ עברו מתישהו תקופות איומות. חוה אלברשטיינ לא עברה את זה עמ השיר ’חד גדיא'? וזה מפ ריע לה להיות מה שהיא היומ? אפילו לאריאל זילבר, עד נקודה מ וימת, באמת לחו. אמרו שיגיד מה שהוא רוצה כי הוא כזה כיפי, אבל היה שלב שבו הוא עבר את המינונ הנכונ והת חילו לחבוט בו. ב ופ הוא חזר להיות זמר. כשנ ענו באוטו להלוויה של נעמי, טלפנתי לאהוד מנור ואמר תי שאני חייב להוציא הודעה מטעמ ארגונ אמני ישראל, והחלטנו שנכ תוב בראש המודעה ’אחריכ שיריכ מפכימ להמ'. אינ יותר מזה”. פולני מו יפה כי ”היא לא הייתה אדישה לביקורת, אבל אני לא זוכ רת שהיה שיח פוליטי כל ככ זעקני ביבה. א ור להפוכ את זה למוקד ההתעניינות בנעמי. המורשת שלה הרבה יותר גדולה מהעי וק בדעות הפוליטיות שלה. אינ צורכ לחטט בדברימ האלה”. כבר לא משפיעה מה עמד באמת מאחורי החלטתה של שמר לחדול מהתבטאויות פולי ,2000 טיות? בראיונ ל'הארצ' בשנת ארבע שנימ לפני פטירתה, היא י פקה תשובה חלקית לככ. "בימית למדתי שמצוות יישוב הארצ, שעליה גדלתי, כבר לא תופ ת. ביישוב הארצ יש בפירוש חמדה ותשוקה. אני לא מוכנה להתבייש בככ, מפני שגדלתי על חשיבותה של ההתיישבות, אבל מאז ימית אני מרגישה שאת הגולנ כבר פינינו, למרות שכתבתי את 'שמ הרי גולנ', ואני מרגישה עצב איומ... הקרב על הגולנ הוא קרב מאוד חשוב, אבל זהו קרב אבוד. ויתרנו על פינת הדגל שלנו - מצוות יישוב הארצ". הראיונ התפר מ בימימ הקשימ מי יגול ביותר של המאבק על הרמה; עפר מעיניה וי פר לה כי הגולנ כבר לא עומד במחלוקת, וההתיישבות ביו"ש הפכה לעובדה מו גמרת. שמר כנראה פשוט התייאשה. ”אמא אמרה באחד הראיונות שערכו איתה שבשלב מ וימ היא הרגישה שמה שהיא אומרת כבר לא משפיע”, מו יפה ללי. ”היא ראתה שהיא מדברת נגד פינוי יישו בימ נניח, וב ופ פינו את חבל ימית, ומי שפינה היה דווקא מנחמ בגינ, אחד האנשימ שהיא העריכה. את ההתנתקות היא לא חוותה, כי היא נפטרה שנתיימ קודמ לכנ, אבל גמ אריק שרונ היה אחד האנשימ שהיא העריכה”. בשיר 'על ראש שמחתי' שכת בה בתקופת האינתיפאדה הראשונה , מול קולות הנהי והמחאה, 1988- ב ביקשה שמר, באחד משיריה הפולי טיימ האחרונימ, להביע קול שונה. • • • ”גם כשהגיעה לשיאה מבחינת ישראל הראל: יצירה, שמר הייתה פרסונה נון גראטה בתקשורת ובשמאל - אפילו בעיני אלו שהיא כתבה להם את מיטב השירים. כשהפסיקה להביע דעות ימניות, לאט לאט היא חזרה להיות מושמעת” על ראש שמחתי ענדתי זר, זר פרחי שדה, עם קוץ אחד או שניים. יצאה שמחתי לחולל בחוצות, ברגל יחפה בתוך הצהריים. תפסוה השומרים הסובבים בעיר, מה את רוקדת ככה, ועל מה יצהל קולך? מוטב שתשירי שירי מחאה, זה מה שהולך עכשיו, זה מה שהולך. אמרה שמחתי, אני ארקוד וארקוד, עם זר פרחי שדה וקוץ אחד או שניים כי השמחה שלי היא המחאה שלי, ברגל יחפה בתוך הצהריים. אמרה שמחתי אני אשיר וארקוד עד צאת נשמתי, כי השמחה שלי היא המחאה שלי • והיא כוחי האמיתי. , צילום מסך 90 צילומים: פלאש "לא היה שיח פוליטי זעקני סביבה". נעמי פולני )משמאל(, ושמר בהופעה טלוויזיונית 19.07.19 | ט"ז בתמוז תשע"ט | 364 גיליון שביעי | 42

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==