שביעי

26.07.19 | כ"ג בתמוז תשע"ט | 365 גיליון שביעי | 48 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה פחות קוצים מתן יאיר עמ' 127 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים מורים נבוכים • רמי הוא מורה בתיכון, אבל זה לא ממש מכין אותו לחיים בכיתה ומחוצה לה ספר אנושי כואב על הבדידות של מורים ותלמידים בג'ונגל של בית הספר רמי הוא מורה להי טוריה ול פרות. הנערימ בחצר מתלחשימ שהוא נראה חצי תלמיד חצי מורה. הוא מדבר מהראש ולא מהדפ. הוא מראה להמ שלפעמימ אינ רק תשובה אחת אלא כמה תשובות נכונות. את בדידותו הוא מנ ה להפיג בדרכימ שונות, אבל זה לא כל ככ פשוט. יקי הוא הילד הכי מופרע בתיכונ, הוא נוהג להיכנ לחדר המורות ולשתות ממתקנ המימ בלי רשות. וישנו הילד שיושב בקצה הכיתה ולא פוצה פה. הוא מתבוננ על כל מה שקורה ונשאר בכיתה גמ בזמנ ההפ קה. יש לו שריטות על המשקפיימ ואח שיושב בכלא. בזמנ שכל התלמידימ מגישימ דפימ ריקימ הוא ממלא אותמ במילימ. כל פרק ב פר מציג את ההתרחשויות בתיכונ מנקודת מבט אחרת. קווימ מק בילימ שלא נפגשימ בדרכ כלל. המורה רמי והתלמידימ לא מדברימ המונ ביניהמ, יקי הילד המופרע בדרכ כלל לא מדבר עמ אחרימ וכו'. אבל כשאני חושב על חוויית הלימודימ בתיכונ הרי שזה תיאור די מדויק של התקופה הזו, לפחות מנ קודת המבט שלי. אפ אחד כמעט אינו מכיר את מוריו לעומק. הוא פוגש אותמ בינ כתלי הכיתה, אבל לא יודע הרבה על החיימ של המורימ, המצוקות והכאבימ שאיתמ המ מתמודדימ, מה המ חושבימ באמת על התלמידימ ובאיזה מצב רוח המ התעוררו הבוקר. זה נכונ לגבי כל נותנ שירות, אבל מורימ נאלצימ להיות דמות מחנכת ולהתמודד עמ בני נוער שהרבה פעמימ לא באמת רוצימ להיות בבית ה פר. ולכנ נקודת המבט של המחבר מתנ יאיר מ קרנת כל ככ. אני לא אכתוב כאנ ' פוילרימ', אבל ה פר מציג בצורה חשופה את הכאבימ של חיי המורימ בתוכ בית ה פר ומחוצה לו. זה פר מאתגר, לא קל, ומקורי מאוד. לא בכל יומ כותבימ על חיי התיכונ בצורה מאוד לא 'ורודה'. המילימ כאנ מדממות, המורימ והתלמידימ מתגלימ כאנ כא נושיימ, אולי אפילו אנושיימ מדי. האמ הייתי רוצה שנערימ בבית פר תיכונ יקראו את ה פר הזה? כנראה שכנ, ואפ על פי כנ הקריאה בוכה. אנחנו אוהבימ )במיוחד בציבור הדתי( לדמיינ את המורימ שלנו כנמרצימ, אידיאלי טימ ומחנכימ. אבל גמ אמ המורימ של הבנ או של הבת שלכמ )או שלכמ עצמכמ אמ אתמ תלמידי תיכונ( נפלאימ, המ חווימ עליות וירידות, משברימ, או בקיצור: את החיימ עצממ. יש מה לומר על העלילה. היא לפעמימ מפוזרת מדי, לפעמימ חוזרת על עצמה, לא מושלמת. עמ', שמאירימ )או 124 אבל אלה רק מאפילימ( חלק ממ לול החיימ של כל אדמ. ולכנ ה פר הזה, שאולי עריכה מעט יותר מוקפדת אפילו הייתה משפרת אותו, ראוי לקריאה, למחשבה ולנקודת מבט קצת יותר • חומלת על המורימ והתלמידימ. מאז ומעולמ התייח העמ היהודי בחרדת קודש ל פרי התורה ולדיוק בכתיבתמ. ובכל זאת, היומ ישנמ הבדלימ בינ פרי התורה, וב עבר היו הבדלימ רבימ עוד יותר. מהמ ההבדלימ בינ נו חי התורה השונימ? מי קבע את הנו ח המ קובל היומ וכיצד? מי הו יפ את הניקוד ואת טעמי המקרא ומדוע יש הבדלימ בינ נו ח התורה המובא בתלמוד לבינ נו ח המ ורה? המחבר לוקח אותנו למ ע מרתק, חובק עולמ והי טוריה, המ פר את יפורו של נו ח התורה ומ ירתו החל ממשה רבנו בערבות מואב ועד .21- למעלה אדומימ במאה ה ויהי ויהיו - העולמ המופלא של אהרנ ק ל נו ח התורה / עמ' 356 / ' הוצאת 'כרמל shutterstock איור:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==