שביעי

90 צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש משה ויסטוך ח י נ ו ך חדש בחמ"ד: לימודים באמצעות שירים וסרטים פרויקט חדשני, שייצא לדרך השנה בחינוך הממלכתי-דתי, יורחב שר החינוך, הרב רפי פרץ: "ננגיש • בהמשך למערכת החינוך כולה את הלמידה באופן חווייתי, שיעורר לתלמידים ברק בעיניים" "אהובכ יצא לקרב, אהובכ יצא לקרב. אבל איפה הוא עכשיו, מנ הדרכ הוא לא שב. מנ הדרכ הוא לא שב, העפר כי ה עיניו. את קברו חפרו רעיו, כי הוא לא חי . שירו המטלטל של חיימ חפר ז"ל, 'קרב עד הבוקר" הראל', יהיה אחד מאמצעי הלימוד שבעזרתמ יתכוננו חלק מתלמידי מערכת החינוכ לבגרות בהי טוריה. זאת במ גרת פרויקט ראשונ מ וגו, שיחל בשנת הלימודימ הקרובה בחינוכ הממלכתי-דתי. בעוד כשבועיימ ייחשפו תלמידי החמ"ד לתוכנית החדשה פר"ח )פדגוגיה רב חווייתית(, שבמהלכה יניחו בצד את שיטת הלימוד המ ורתית בכיתה ואת שינונ החומר מה פרימ, לטובת לימוד טק טימ אמנותיימ כמו רטימ ושירימ, בתקווה שככ לימודי ההי טוריה ייקל טו בצורה טובה יותר בראשמ ובליבמ. "לתלמידימ בימינו פחות מתאימ ללמוד רק מול מורה או מנבירה ב פרימ", מודה בלהה גליק ברג, המפקחת הארצית על לימודי הי טוריה בחמ"ד, "לכנ צריכ להביא אותמ ללימוד מתוכ חוויה, חיבור, התנ ות אישית ורלוונטיות". בשלב זה, ילמדו התלמידימ לפי השיטה החדשה שלושה נושאימ: מלחמת העצמאות, העלייה מבריה"מ ועליית יהודי אתיופיה. בנושא העלייה מבריה"מ, למשל, המ ילמדו על דמויות שונות כמו א ירת ציונ אידה נודל ז"ל, בע זרת שירה של נעמי שמר המנוחה 'מה שלומכ אחות'. לנתנ שרנ קי המ ייחשפו בינ היתר באמצעות ראיונות שנערכו עמו. יפורמ של יהודי אתיופיה יילמד על ידי 'שיר הח ידה' בביצוע שלמה גרוניכ ולהקת שבא ו רטי תיעוד ממבצע משה. השיטה החדשה, שתהיה ייחודית לחמ"ד, אמורה בהמ שכ להתרחב למערכת החינוכ כולה. היא תלווה את הלו מדימ עד לשלב מבחני הבגרות, ואת השאלות המ ורתיות יחליפו שאלות דוגמת: כיצד השפיעה תודעת השואה על הלוחמימ בקרב שיירת יחיעמ, כפי שעלה ב רט שראיתמ? "לא רק תאריכים ועובדות" גליק ברג לא חוששת שצורת הלימוד החדשנית תרדד את החומר הנלמד, אלא להיפכ. "כבר כמה שנימ שאנ חנו לא מלמדימ רק תאריכימ ועובדות הי טוריות, אלא נכנ ימ לעומקמ של אירועימ. למשל, כשאנחנו מלמדימ על משה מונטיפיורי, אנחנו לא מתמקדימ רק בנתונימ היבשימ של מפעל עשייתו, אלא דנימ עמ התלמידימ על תכונות האופי שלמדו ממנו לאור פעולותיו השונות. התלמיד צריכ להתחבר לחומר הנלמד. רק מי שהדברימ יעניינו אותו וייכנ ו לו ללב יצליח באמת להפנימ אותמ". שר החינוכ, הרב רפי פרצ, מברכ על היוזמה ומנ ה לה ביר את חשיבותה. "החברה האנושית משתנה בקצב מואצ, ואיתה ה דרימ והמבנימ החברתיימ שבה", הוא אומר. "איכ נעריכ ונדע להבינ את התהליכימ שמ תחוללימ היומ, אמ לא נכיר את ההי טוריה שקדמה להמ? להי טוריה יש חשיבות עליונה, והיא מ ייעת לנו להבינ תהליכימ בהווה; היא דבק שמחבר ויוצר אתו משותפ, מחנכ לחשיבה מורכבת ולשאילת שאלות על הנחות י וד, ומפתחת בוגר חושב". לדברי השר, "בעידנ של הצפת ידע מכל עבר, ללימוד והבניית הידע חשיבות מכרעת, ובטח בתחומ ההי טו ריה. השנה ננגיש את הלמידה באופנ חווייתי, שיעו רר לתלמידימ ברק בעיניימ. נציג את ההי טוריה דרכ האמנות והקולנוע. ההי טוריה מזוויות שונות תעשיר • את הידע של התלמידימ ותנחיל להמ ידע מבו ". תלמיד בבחינת בגרות. למצולם אין קשר לכתבה בלהה גליקסברג: לתלמידים בימינו פחות מתאים ללמוד רק מול מורה או בנבירה בספרים. רק מי שהדברים יעניינו אותו וייכנסו לו ללב, יצליח להפנים אותם עושים היסטוריה. הרב פרץ צילום: אודי ציטיאט 16.08.19 | ט"ו באב תשע"ט | 368 גיליון י שביע | 14 פרסום ראשון

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==