שביעי

30.08.19 | כ"ט באב תשע"ט | 370 גיליון שביעי | 8 שר ו ן ר ו ט ר תמיד ב ופ החו מה? כבר נגמר? פש הגדול אני קצת מצטערת. אני יודעת שרק לפני שבוע שפכתי פה לא מעט תלונות על מצבי הנפשי המרוט בחופש, אבל עכשיו שהגיעה שעת השינ, החזרה לשגרה דווקא מלחיצה אותי. לקומ מוקדמ, להכינ ימ של נדוויצ‘ימ וקופ אות עמ צהריימ על השנייה שפותחימ את העיניימ, להכינ את הקטנימ לגנ ולא לשכוח את תיקיית הציורימ, רק בשביל להרגיש בשמונה בבוקר שאני כבר אחרי יומ עבודה. כשהילדימ שבימ הביתה שב גמ הניגונ שזנחנו לשווא: "אני שונא לימודימ/ המורה מעצבנת/ אינ לי כוח לעשות שי עורימ/ אני לא הולכ לגנ" וכו' וכו'... כשהייתי קטנה הוריי חלמו על בית חינוכ אלטרנטיבי. כבר אז לפני )הו, כה הרבה( שנימ, המ הרגישו שמע רכת החינוכ מוגבלת, מיושנת, ושאינה מנגישה את החומר הלימודי כחלק אינ טגרלי מהקיומ בעולמנו. אתנ דוגמה דווקא ממורה ממשרד החינוכ שכנ נהגה להרחיב את אופקי הבנות, וכשלימדה חשבונ הייתה נות נת להנ בעיות מה ופר: "אתמול הייתי בקניות, והיו ארבע חבילות מ טיקימ בעשרה שקלימ ואחת בארבע תשעימ. כמה יעלו לי ארבע חבילות ללא המב צע?". הבנות היו עונות לה: "אבל המו רה, באיזה עמוד זה ב פר?". וזה מ כמ בעיני את הפערימ בגישה בינ פ ל הלימודימ לבינ החיימ עצממ. ב ופו של דבר הורי לא הצליחו לה קימ את בית ה פר החדש - יותר מדי בירוקרטיה קיצצה להמ את הכנפיימ, אבל היומ יש כמה כאלו בשטח, ואפי לו למגזר הדתי. למיטב ידיעתי מרביתמ נשענימ על השיטה האנתרופו ופית, או בהמרה למגזר - אנתרופודו י. בבתי ה פר הללו הגישה היא לימוד אינטגרלי - לימוד מהחיימ. אינ פרי לי מודימ או חוברות עבודה, ציונימ או מב חנימ, את הכל לומדימ דרכ כל החושימ מהטבע ומהמציאות ה ובבת אותנו. ל"ט מלאכות של שבת נלמדות על בוריינ דרכ התהליכ מהזריעה ועד הבורר, כשהילדימ חווימ על בשרמ את המלאכה. דרכ חוויות אומנות ומו יקה הילדימ לומדימ חשבונ )תווימ המ מערכת מתמטית, ואומנות פל טית מערכת גיאומטרית מורכבת(. הילדים מתחלקים למעגלים ולומדימ כפולות דרכ ריקוד ושיר. המ ו רגימ לחלילית מגנ, וממלאכת פירת העי ניימ במ רגה נלמדת מערכת דיפרנציאלית. המ יוצאימ לטבע ועובדימ עמ חומרימ שו נימ, ולומדימ תוכ כדי גיאוגרפיה, בוטניקה ומדעימ. הלימוד הוא כולל ומכיל, אינ מב חנימ וכל אחד נמדד יח ית לעצמו ולא על פי מדדי המיצבימ הארציימ או העולמיימ. המודל החילוני הזה עובד בהצלחה מרו בה כבר שנימ רבות בארצ, ויש לו הצלחה גמ באחוזי ההגשה לבגרות. במגזר הדתי יש מעט מאוד בתי פר כאלו )רשת 'מעיינות רבי חייא' ו'מימ חיימ' בירושלימ( וכרגע עוד אינ תיכונימ. ני ו לפתוח בתי פר במקומות שונימ, אבל המודל האלטרנטיבי על אפ שהוא מושכ הוא גמ מרתיע, בעיקר עם הפנים אחורה המורה הפרונטלית אינה יכולה לנצח את העולם האלטרנטיבי הבלתי מוגבל. אולי כדאי לנו לסגת אחורה וללמד את הילדים איך עובד העולם האמיתי - כי את הווירטואלי הם לעולם יידעו טוב יותר מאיתנו לאלו שחשוב להמ חינוכ תורני ואינמ מעו ניינימ לעשות 'ני ויימ' על ילדיהמ. מצד שני, אמ לא נעז לשנות לא נצ ליח להביא שינוי אמיתי בתפי ה החינוכית הקונבנציונלית, שלא נראה לי שיהיה אחד שיתווכח שיש בה צורכ בשינוי מהותי וכו לל. חינוכ הוא אחד האתגרימ הכי קשימ והכי חשובימ בדור שלנו. כשכל ילד מרגיש שכל העולמ בכפ ידו )זה לא מטפורה, זאת מציאות ה מארטפונימ( המורה הפרונטלית כמעט ואינה יכולה לנצח את העולמ האל טרנטיבי הבלתי מוגבל. זה נכונ שמערכת החינוכ כל הזמנ מתפתחת ומשתפרת, אבל היא עדיינ רחוקה שנות אור מליישר קו עמ התפתחות הטכנולוגיה בעולמ. אולי כדאי לנו על המשקל הזה דווקא לוותר מראש ול גת אחורה. ללמד את הילדימ איכ עובד העולמ האמיתי - כי את הווירטואלי המ לעולמ • יידעו טוב יותר מאיתנו. sharonroter@gmail.com ……… shutterstock איור:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==