שביעי

27.09.19 | ערב ראש השנה תש"ף | 374 גליון שביעי 30 ”יש לי הערכה גדולה למעשימ של איילת, אבל אני באמת לא מבינ מה המקומ של בנט. אמ נבחרת לייצג את הציונות הדתית, אתה צריכ לייצג את הערכימ שלה ולא ערכימ ופר ליב רליימ. אתה לא יכול לתת לגיטימציה לערכי הלהט"בימ במשרד החינוכ. אתה לא יכול לחנכ את הילדימ שלנו בשמ הליברליזמ בדברימ שאנחנו לא מאמינימ בהמ. אתה לא יכול להוביל מהלכ של גיו בנות כנציג של הצי בור הדתי שבחר בכ. אלו ערכימ של קצה מאוד שולי ולא יכולימ להיות בראש המחנה. כשהוא יגדיר את עצמו, נוכל לדבר גמ עליו”. אתה חושב שהציונות הדתית  עדיינ נחשבת מגזר אחד? ”בוודאי. רק שאנחנו חייבימ ללמוד להתאחד ולהכיל אחד את השני. לכולנו יש חלק באמת ואינ צד אחד שמחזיק בכל האמת”. אתה רואה, לדוגמה, את הרב צבי  טאו והרב דוד תיו מצליחימ לגשר על הפערימ ביניהמ? ”הרב תיו למד באותו בית המדרש שבו למד הרב טאו. שניהמ באו מי שיבת מרכז הרב”... אז לא הרב תיו. הרב דוד לאו.  "מי שלא רוצה שיוציאו אותו מבית המדרש, חייב ללמוד לעמוד בתוכ גבולות הגזרה. הציבור הדתי-לאומי הוא הציבור הכי משמעותי, שפרצ את הדרכ ביהודה ושומרונ”... אבל נראה שההיבט המדיני-  התיישבותי הוא החיבור האחרונ שנותר בציונות הדתית. בענייני דת ומדינה נפערה תהומ גדולה. ”הציבור הדתי-לאומי מוביל ומייצר דברימ משמעותיימ מאוד. דוגמה טובה לככ היא מפעל המכינות הקדמ יש 1 צבאיות. אנחנו רואימ שבבה”ד מ פר גדול של קצינימ דתיימ. צה”ל לא יכול היה להתקיימ בלי הציונות הדתית, לא מ פרית ולא רוחנית. גמ בעולמ התורה, הציונות הדתית עברה התפתחות מדהימה. בכל נקודה שנבחר נראה אולפנה, ישיבה תיכונית, ישיבת ה דר, ישיבה גבוהה ומדרשה. ההתפ תחות הזאת, לצד הרבה מאוד תחומימ, היא מאוד גדולה, וחבל שזה לא מתב טא גמ בשדה הפוליטי”. אבל איכ מגשרימ על פערימ כמו  כשרות ממלכתית או פרטית, אמנת גביזונ-מדנ וגיו נשימ לצה”ל? ”בכל התקופות, עוד לפני ימי בית הלל ובית שמאי, בתי המדרש ע קו בליבונ מחלוקות. אנחנו לא נבהלימ מדעות שונות, להפכ, אנו מפיקימ מריבוי הדעות את המיטב. בתי מדרש לא צריכימ להיות אחידימ. גמ ב נהדרינ מתחילימ מהקטנ כדי שנהיה בטוחימ שדעת כולמ תישמע. יש כללימ כיצד ליישב מחלוקות וכיצד לקבל הכרעה אחרי ריבוי הדעות. הכללימ הללו המ אבני הי וד של כל בית מדרש". פרקטיקה של כת הרב אליהו עמד בעבר במרכזנ של לא מעט ערות ביב נושאימ שו נימ בשיח הציבורי. דבריו נגד הש כרת בתימ לערבימ, היח לקהילת הלהט”ב והתנגדותו לגיו נשימ ליחידות הלוחמות והמעורבות עוררו זעמ רב, לעיתימ גמ בתוכ הציבור הדתי-לאומי. הוא לא נבהל מהביקו רת; לא רק שאינו מתחרט על אמי רותיו, אלא שהוא משוכנע שהנ חלק בלתי נפרד מתפקידו וממעמדו. מדוע שרב לא יתמקד רק בלימוד  תורה, וישאיר בצד וגיות ציבוריות כמו גיו בנות? ”תפקידי כרב הוא לא רק ללמוד ולדעת מה נכונ ומה לא נכונ. תפ קידי הוא לתת תשובות לשואלימ, בטלפונ, בשיעורימ, בהודעות מ ובראיונות לתקשורת". אבל יבואו מתנגדיכ ויאמרו:  בנושא גיו הלוחמות, אנשי המ קצוע בצה”ל צריכימ להחליט ולא אתה. "מותר לבכירי צה"ל לומר את 90 צילום: יונתן סינדל, פלאש 90 צילומים: באסל עוידאת, דוד ועקנין - פלאש היה שיכרון כוח של הרבנים שנפלו. מרוב הערצה הם החשיבו את עצמם חצי אל. אם הציבור רואה שהרב שלו עובר על פסיק משולחן ערוך, מתערב מדי בחיים או מוסיף איסורים בלתי הגיוניים - שיברחו ממנו אחדות אמיתית "כוח מופרז, הערצה, נטילת האמת וביטול האחר". מפגינות דתיות נגד שינברג ואלון )בצילומים למטה(

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==