שביעי
65 | 11.10.19 | ערב סוכות תש"ף | 376 גיליון שביעי שבתאי שירן מפת הדרכ י ם , חפשו בגוגל 'מורשת הגליל' 052-3246827 שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי ……… זכרונ יעקב, יישוב של וילות, חנויות אופנה ומדרחוב מטופח. לא להאמינ שכל זה שנה. יפורה של זכרונ 140- צמח מכלומ ב הוא יפור הציונות, ואנחנו נצא הפעמ אל שורשיה של העיר ושנותיה הראשונות. נתחיל את ה יור במוזיאונ העלייה הרא שונה ברחוב הנדיב, העו ק ב יפורה של זכרונ יעקב דרכ עיניה של רות שנולדה במקומ עמ עלייתמ של הוריה מרומניה . תוכ כדי יור בחדרימ השונימ 1882- ב בהמ מוצבימ חפצימ ומכשירי טלוויזיה, אנו עוקבימ אחרי רות והוריה מרגע צאתמ מרומניה והגיעמ לגבעת זמארינ אל חרפת עוני, דרכ ח ות הברונ ופקידיו שהתעמרו בתושבימ אכ הצילו את היישוב, ועד לשנות ' אז הייתה כבר זכרונ קריה מפותחת. 50- ה המוזיאונ נקרא על שמ שרה ומשה אריזונ, מראשוני העולימ לזכרונ. ברבות הימימ, תהיה לשרה אריזונ נינה מפור מת בשמ שרי אריזונ, אשר תתרומ את הכ פ להקמת המוזיאונ. במקור היה בנינ זה בית הפקידות של מנהלת הברונ, מכאנ נוהלו כל מושבותיו. פקידיו חיו היטב 'על חשבונ הברונ', ויש טוענימ שהברונ עצמו הופתע כשראה לרא שונה את הדרו של בניינ זה. את 1903- מנחמ או ישקינ כינ כאנ ב 'הכנ יה הגדולה' במטרה ליצור מנהיגות ליישוב בארצ, יש טוענימ מנהיגות אופו והיה לכם לזכרון • רחוב אחד קצר שווה סיור בן כמה שעות טובות סיפורה של הציונות דרך רחוב הנדיב שבזכרון יעקב זיציונית להרצל שתתנגד לתכנית אוגנדה. מנהיגות לא נוצרה כאנ אבל ה תדרות המורימ נו דה כאנ, ברוח תנועת ההשכלה. ובא יפת הי וד שלה נקבעו שלוש המטרות של הה תדרות החדשה: . להיטיב את מצב החינוכ, ולתת צביונ 1 לאומי עברי לכל בתי ה פר בארצ-ישראל. . להחיות את השפה העברית והרוח היש 2 ראלית בבתי ה פר. . להיטיב את מצב מורי בתי ה פר בארצ 3 ישראל. אפ מילה על יהדות. המורימ של הה תדרות, המ אלו שעצבו את רוחה של העבריות המתחדשת ואת תרבותה שנה מאוחר יותר. 45 של המדינה שתקומ נחצה את הכביש אל גנ הטיול, שניטע ע"י פקיד הברונ פרנ י דיגור. 1886 בשנת גולת הכותרת של הגנ - הבריכה, בה היו צמחי מימ, דגי זהב, מזרקות ותאורה. רחוב הנדיב היה הרחוב של הפקידות, ומי שנהנו מהגנ היו בעיקר אנשי הפקידות. האיכרימ גרו ברחוב האיכרימ הנקרא היומ רחוב הראשונימ, ובמפגש שני הרחובות הללו הוקמ בית הכנ ת. היה זה בית הכנ ת המפואר ביותר שיד עה א"י, ועד היומ הוא מרשימ. שתי שורות עמודימ 'מובילימ' את עיניכ ל'מזרח' היפה, שמ שוכנ ארונ הקודש המוצב על הגבהה ומעוטר בטעמ. במקור הייתה במה לרוחב 'המזרח', שמ היו מקומות שמורימ לפקידי הברונ 'המיוח ימ'. לעומת זאת, לא הייתה 'בימה' לקריאה בתורה, אלא שולחנ קריאה שהיה מותקנ ברחבה מוגבהת. כאשר הגי במ ע 1913- עו הרבנימ קוק וזוננפלד ב המושבות המפור מ, המ הזדעזעו לראות ששולחנ הקריאה מוכ לארונ הקודש כמ נהג הקהילות הרפורמיות בגרמניה שחיקו את הכנ יות באירופה. הרבנימ לחצו, ושו לחנ הקריאה הועבר למרכז האולמ. גר הצבא הטורקי על 1916 ב וכות המושבה עמ גילוי מחתרת ניל"י. הגברימ כונ ו לבית הכנ ת, שמ נאמר להמ שאמ חברי המחתרת לא יו גרו זקני המושבה יוצאו להורג ראשונימ והמושבה תיהר עד היי וד. בנוכחות הקימקאמ הטורקי הוצא פר התורה, וכל התושבימ נשבעו אמו נימ לשלטונ הטורקי והתחייבו לה גיר את אנשי ניל"י. בכדי למנוע את חורבנה של המושבה התארגנו קבוצות צעירימ מבני המושבה שיצאו לחפש ולשכנע את אנשי ניל"י שה תתרו במושבה ומחוצה לה, לה גיר את עצממ ולהציל את המושבה. כידוע, שרה אהרונ ונ התאבדה ויו פ לי שנ קי נמלט ונלכד. עד כה טיילנו ברחוב הנדיב בלבד, רחוב קצר אבל במרכז זכרונ, שבו לכל בית יש יפור וכל משפחה היא אגדה. זכרו אותמ • בדרככמ אל בתי הקפה. צילום: מתוך ויקפדיה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==