שביעי

67 | 11.10.19 | ערב סוכות תש"ף | 376 גיליון שביעי איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה איור: אורי לרמן, מכון הר ברכה במשכ יותר ממאה שנה מקובל היה כי התפתחותו של היישוב היהודי החדש בארצ ישראל החל עמ העלייה הראשונה, שהגיעה ממזרח אירו פה יחד עמ זרמ עלייה קטנ שבא מתימנ. פר זה מ פר את יפור ראשית היישוב באופנ שונה: החלוצימ הראשונימ באו עוד קודמ לכנ, מהבלקנ ובמיוחד מצפונ אפריקה. במרכז ה פר עומד אברהמ מויאל, בנ למשפחה ממרוקו שעלתה ארצה באמצע שנות החמישימ של המאה הי"ט, אשר תרומתו ליישוב היהודי החדש הייתה גדולה ומשמעותית. הוא, היהודי המזרחי מיפו, נבחר על ידי הנהגת תנועת חובבי-ציונ המזרח אירופית לעמוד בראש היישוב היהודי בראשית צעדיו. יפו היהודית, המזרחית ברובה, הרבה לפני שהולידה את תל אביב, קלטה את העלייה הראשונה האשכנזית. בדרכה של תורה: ספר בראשית כתב: הרב יאיר ויץ איורים: אורי לרמן עמ' 231 / ' הוצאת 'מכון הר ברכה להתחיל מבראשית ספר חדש של מכון הר ברכה מנגיש את סיפור בראשית לכלל פשט ודרש כרוכים יחדיו, והתוצאה מחכימה וחווייתית • הילדים המנהיג המזרחי הראשונ: אברהמ מרדכי נאור מויאל / עמ' 185 / ' הוצאת ' טימצקי עוד מחזור חדש של קריאה בתורה עומד בפתח, ואינ זמנ טוב מככ לכתוב על פר המבקש להנגיש את יפורי התורה לילדימ בגילי בית פר. פרו של הרב יאיר ויצ, שיצא על ידי מכונ הר ברכה, פותח בהצ גת הקשיימ הלא פשוטימ בכתיבת יפורי התורה לילדימ. בינ השאר: התמקדות והבחנה בינ ה יפו רימ המרכזיימ ל יפורימ צדדיימ, התייח ות למדרשי חז"ל למול התייח ות לפשט המ קראות ועוד. מטבע הדברימ, המשימה אינה קלה ודורשת מחשבה פדגוגית רבה. כבר בפתח הדבר כותב הרב ויצ, כי מטרת ה פר היא לכתוב את יפורי המ קרא ככ שיפנו לקהל רחב ככל האפשר מתוכ הבנה שיש גנונות שונימ של משפ חות. לכנ לא מפורטימ חטאיהמ של חמ או ער ואוננ, אבל כנ מפורטימ חטאימ דוגמת השלכת יו פ לבור וחטא פוטיפר. בעיניי זו החלטה נכונה. בחירה נו פת בעת כתיבת ה יפורימ הייתה לשלב את מדרשי חז"ל ופרשני התו רה, אכ לציינ זאת במפורש בצבעימ שונימ מתוכ רצונ להבחינ בינ הרבדימ השונימ. גמ מדור 'הידעתמ' מ פק ידע מעשיר 202 ' ומרחיב דעת. למשל, הקטע היפה בעמ המלמד על הדמיונ בינ יפור יו פ ל יפור מרדכי. " יפור מינוי יו פ למשנה למלכ מזכיר מאוד את יפורו של מרדכי היהודי. גמ מרדכי התמנה להיות המשנה למלכ, גמ הוא קיבל את טבעת המלכ לחתומ בה על האגרות, גמ אותו הרכיבו ברחובות העיר וקראו לפניו דברי שבח, וגמ אותו הלבישו בבגדימ מלכותיימ". יפה, לא? יחד עמ התשבחות המוצדקות, יש ב פר מ פר בחירות שאיננ ברורות מא ליהנ באופנ בו מונגשימ ה יפורימ, ואציג שתיימ מהנ כאנ. הבחירה לתאר את ההי טוריה של בלבול הלשונות באופנ הבא: "בשנימ הראשונות שלאחר המבול... כולמ גרו באותו מקומ, ודיברו באותה שפה-בע ברית היפה שלנו, לשונ הקודש שבא מצעותה ברא ה' את העולמ". הבחירה בהצגת תיאור החיימ שלאחר המבול והדיבור רק בשפה העברית, לא מוזכרת בפשט המקראות. גמ תיאור מעשה העקדה בעייני, מציג בצורה קצרה מדי את תחושתו החד-מש מעית של אברהמ, היות ומדובר אולי במ עשה הטעונ ביותר ב פר בראשית אמ לא בתורה כולה. ולוואי שיתקיימו דברי הרב אליעזר מלמד בדברי הברכה ל פר: "הילדימ שיזכו ללמוד ב פר, יוכלו לקלוט משחר ילדותמ • את י ודות אמונת ישראל ותורתו".

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==