שביעי

01.11.19 | ג' בחשון תש"ף | 378 גיליון שביעי | 14 איור: יח"צ כנרת זמורה ביתן אליהו גליל י הד ו ת נקמת הפיראט היהודי: "הגירוש הותיר חותם עמוק של סבל" הרב שמואל פלאג'י, פיראט שנקם בספינות ספרדיות לאחר גירוש היהודים האמן מושיק גולסט: "הופתעתי • , מככב בספר קומיקס חדש 1492- ב לגלות יהודי שלקח את גורלו בידיו ולא נכנע לנסיבות חייו הקשות" רב ושודד זה אולי צירופ המקצועות הכי מופרכ שקיימ, אבל בעלילותיו של אדמ אמיתי שאלה היו תאריו עו ק פר קומיק חדש בשמ 'שודדי הפיראט השחור: מבצר העבדימ', שראה אור לאחרונה. ב פר תוכלו לפגוש את ה ולטנ המרוקאי, הווזיר שלו, האינ קוויזיטור ה פרדי, וגמ את גיבור העל - הרב שמואל 16- פלאג'י, פיראט ממוצא פרדי שבשלהי המאה ה הרוויח את לחמו משוד של פינות וחר פרדיות ופורטוגזיות בימ התיכונ, אחרי שנשבע לנקומ באנשימ .1492 שגירשו את משפחתו מארצמ בשנת (, אמנ קומי 38) מאחורי ה פר עומד מושיק גול ט ק , שנשבה בק מו של הרב פלאג'י אחרי שהעורכת היוצאת של עיתונ 'אותיות וילדימ', פנינה גפנ, הכירה לו את דמותו: "הוא שירת את ולטנ מרוקו, ומ פרימ שכאשר הוא היה נכנ לבית הכנ ת עמ חרב ואנשימ היו מעירימ לו, הוא היה עונה להמ שעד שהוא לא ינ קומ ב פרדימ הוא לא י יר את החרב מעל מותניו. "עשיית צדק ונקמה המ דברימ שאפשר להזדהות איתמ, במיוחד לאור הטראומה הג דולה של גירוש פרד. כשכתבתי את הקומיק ני יתי להבינ מה גרמ לו לעבור מ לול כה יוצא דופנ, והגעתי למ קנה שזו גמ הייתה הדרכ שלו לעבוד את אלוהיו בחופשיות, הרחק מעיניימ בולשות". מה הפתיע אותכ ב יפור של הרב פלאג'י?  "הופתעתי לגלות יהודי שהיה לו העוז לקחת את גו רלו בידיימ, ולהחליט שהוא לא נכנע לנ יבות הקשות שבהנ הוא חי. זה לא משהו שאתה מוצא אצל כל אדמ בכל מקומ. הופתעתי גמ מככ שהוא כמעט ולא מוכּר כיומ, למרות שהוא היה שגריר, יי ד קהילה יהודית וגמ כרת את ה כמ השלומ הראשונ בינ מדינה אי לא מית למדינה נוצרית. אפילו רמברנדט צייר אותו, אבל איכשהו הוא נשכח בתהומ הנשייה". נקמה קולקטיבית זה סיפור אחר "גמ מבוגרימ הופכימ לילדימ כשהמ שומעימ אג דות על פיראטימ", אומר הרב אליהו בירנבוימ, ראש מכונ שטראו עמיאל של רשת אור תורה טונ, שחקר בי ודיות את תופעת הפיראטימ היהודימ כיהודי עול מי. "פיראטימ יהודימ באמת היו, זו לא אגדה. לאוניות שלהמ, שלא הפליגו בשבת, היו שמות כמו 'שמואל הנביא' או 'המלכה א תר', ועל יפוננ היו בתי כנ ת ושוחטימ. המ גמ הרוויחו מהעי וק בשוד ימ, אבל פעלו בעיקר מתוכ אידיאולוגיה - הרצונ לנקומ את גירוש פרד. לכנ רוב האוניות שהמ תקפו היו אוניות פ שנימ אחרי, כי הגירוש הותיר בהמ 200- רדיות, גמ כ חותמ עמוק של בל". ואיכ זה ה תדר מבחינה הלכתית?  "היהדות מתנגדת לנקמה אישית. אבל נקמה על פגיעה קולקטיבית, כמו נגד עמלק או בעקבות השואה, היא כבר יפור אחר. יהודי צריכ לדעת לשמור על הגאווה שלו, וזה מה שאפיינ את הפיראט היהודי. 'אנ חנו יהודימ, אבל אנחנו חזקימ. גירשתמ אותנו? עכשיו תקבלו הכל בחזרה', זה היה המ ר שלהמ, ולכנ על המ צבות של הפיראטימ היהודימ עמ הגולגולות והעצמות המוצלבות כתוב 'פה נקבר הגיבור' או 'האמיצ'. "לצערי, אחת הבעיות הקשות באירופה של היומ היא שיהודימ מורידימ את הראש, ככ שגמ אמ אולי לא צריכ לחדש את הפיראטיות, צריכ ללמוד ממנה את עניינ • הגאווה היהודית". "היהדות מתנגדת לנקמה אישית, אבל נקמה קולקטיבית היא סיפור אחר". מתוך ספר הקומיקס היו פיראטים הרב אליהו בירנבוים: יהודים, זו לא אגדה. האוניות לא הפליגו בשבת, והם הרוויחו מהעיסוק בשוד ים, אבל פעלו בעיקר מתוך אידיאולוגיה מושיק גולסט צילום: אביטל פרי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==