שביעי
29.11.19 | א' בכסלו תש"ף | 382 גיליון שביעי | 40 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה משה ינגר הוא בחור ישיבה צעיר, החוגג את יומ . ככל 17- הולדתו ה הנערימ המתבגרימ, גמ למשה יש שאיפות לשנתו האחרונה בתיכונ. תשוקה ויראת שמיימ, לי מודי נהיגה וחיזור אחרי לילכ, מושא אהבתו. משה עומד בפני צומת דרכימ. הוא נדרש לקבל החלטות מהותיות, ובינ השאר באיזו ישיבה ילמד בשנה הבאה. בה בעת הוא פוגש את י כה, נערה שידיעו תיה בתורה ובפ יכולוגיה מהפנטות אותו. בשפה מליצית ועשירה, השזורה בא למנטימ מנ המקורות, מתוארת השנה הדרמטית בחיי הנער משה. זהו רומנ חניכה ייחודי שכתוב בכנות רבה ובצני עות, ושעו ק בנער שמתמודד עמ קשיימ, התלבטויות, אכזבות והיתקשרויות. עמ זאת, אתגרימ אלה רק מחזקימ את רוחו ומכינימ אותו לקראת בגרותו והמשכ חייו. בלחש דורית זילברמן עמ' 315 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים א ידיישע מכשפה רומן שתחילתו במכשפה יהודית בגזרת אשכנז, והמשכו בכישופים מודרניים עלילה מקורית ויצירתית שנוגעת בנושאים הכי רגישים בחיים של כולנו • תוצרת ישראל אברהמ דוד ולמונ בכי תמרורימ / עמ' 182 / ' הוצאת 'צמרת "מנשקי הקמעות, עובדי האלילימ והמשתחווימ על קברי צדיקימ - המ רק 'קומצ'", אמר בציניות יאיר גרבוז ערב והדברימ שלו ישר יוח ו 2015 בחירות כנאומ גזעני המתייח ליוצאי עדות המ זרח. ש" ישר קפצה על המציאה, ואריה דרעי הכריז "מי אתה שתתנשא מעלינו". איכ שלא מ ובבימ את זה, לחשימ, קמ עות, דיבוקימ - כל אלה מיוח ימ ישירות ליוצאי עדות המזרח. תשכחו מכל מה שחשבתמ שאתמ יוד עימ ותקראו את 'בלחש', רומנ על שושלת מכשפות יהודיות המתרחש באשכנז. 'כוזו במוכ ז כוזו', אמ אתמ יודעימ מה פירוש הלחש העתיק הזה אל תנ ו אותו בבית. ואמ אתמ לא יודעימ את פירושו של הלחש ועוד לחשימ רבימ אחרימ, פנו לכמ כמה שעות, ותפגשו את בלה המכשפה היהודית מצ'כו לובקיה שיודעת דבר או שניימ על עולמ המ תורינ הזה. העולמ המכושפ הזה נפתח עבור בלה כשאחיה נהרג בתאונת אימונימ לאחר גיו ו לצבא צ'כו לובקיה, וכל מה שנותר לה ממנו הוא מטבע בודד של דולר שה עניק לה במתנה, מטבע המביא ברכה לכל מי שמתברכ ממנו. בלה היא כמובנ רק דמות אחת ב פר, ובמהלכ הקריאה מופיעות עוד כמה דמויות בשושלת המשפחתית שמתבררות כנצר לאותה מכשפה אשכנזייה. שושנה, נכדתה של בלה, כבר פועלת בישראל, ואל ל הלחשימ מתוו פימ אמצעימ ניו אייגיימ יותר, לכישופ כמו תקשור, חתולימ. אבל גמ היא לא זונחת ציטוטימ הזרימ למי שלא בקי בכישופימ היהודיימ, ובעיקר ממנפת את העניינ לטובת רווח כ פי לא רע בכלל. בהמשכ מצטרפת עוד בלה למשפחה, על שמה של המכשפה המשפחתית. היא נולדת בארה"ב לדיוויד הבנ של שושנה, ולמרות שהוא כלל לא מעוניינ לקרוא לה בלה, אשתו לעתיד קוראת פר שמצא חנ בעיניה כשלדמות הראשית בה קוראימ בלה. אז נכונ, יש ב פר לא מעט כשפימ שמ כני ימ צבע ועניינ, אבל ה פר ממש לא מ תכמ בזה. יש פה צירימ מעניינימ כמו יח ימ מש פחתיימ בוכימ מאוד, הגירה, השתלבות בארצ ישראל, ודקויות המנ ות להבינ מה בעצמ עושימ עמ כל ה יפור הזה של תופ עות בלתי מו ברות בחיימ שלנו, אז והיומ. זה פר עמ עלילה מעניינת, בעיקר לדעתי בגלל בלה 'הראשונה' שמכירה לנו עולמ נ תר ולא מדובר. בעיניי היא זו שמעני קה לדמויות האחרות את החיימ שלהנ. היא הדמות העגולה והמורכבת מכולנ ב פר. שושנה, דיוויד ובלה השנייה, נמצאימ כבר בגרעינ האישיות של בלה הקדמונית. כמו בכל כישופ טוב, הקשר איתה מהווה וג של ברכה וקללה גמ ביחד. ה פר נכתב עמ עלילה מקורית ויציר תית למדי, חוצת זמנימ ומקומות. אמ היה ביכולתה של המחברת לכתוב פר המשכ המרחיב על מעלליה של בלה הראשונה, • הייתי שמח לקרוא אותו. shutterstock איור:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==