שביעי

39 | 06.12.19 | ח' בכסלו תש"ף | 383 גיליון שביעי איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה 7 ט קטיה, ילידת ברית המועצות, מקבלת בירושה ב- פ נתר בלות'נר 1962 שנבנה בתחילת המאה העשרימ בגרמניה. לימודי המוזיקה והנ גינה נעשימ כל עול מה. לאחר נישואיה, קטיה מהגרת לאמ ריקה עמ משפחתה הצעירה, והפ נתר שלה אובד בדרכ. קלרה לנדוי בת העשרימ ושש מקליפור מבנ זוגה ובמקביל 2012 - ניה, נפרדת ב נאלצת לעזוב את דירתו. מעבר לדירה חדשה הוא עניינ מורכב, בגלל מתנה שה עניק לה אביה ביומ הולדתה השנימ-עשר, פ נתר בלות'נר שהיא מעולמ לא למדה לנגנ בו היטב. ברגע של ת כול פתאומי מחליטה קלרה למכור את הפ נתר. ה יפור מקבל תפנית גורלית כשמתבררת זהותו של האדמ שמעוניינ מאוד בפ נתר. הקשרימ בינ הדמויות נחשפימ בהדרגה, ומשרטטימ דיוקנ של נשיות מודרנית ושיר הלל לאהבת המוזיקה. נחום רקובר סודו של המשפט העברי הוצאת 'מורשת המשפט בישראל' משפט חוזר ספר חדש • שוחד בחירות, הדלפות ושיבוט גנטי מככבים לא רק במהדורת החדשות על המשפט העברי מעניק פרופורציה ואולי גם מעט נחמה בכך שאין חדש תחת השמש כרי קנדר משקלו של הפ נתר / מאנגלית: עפרה אביגד עמ' 321 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ מה דינמ של נבחרי ציבור החשודימ בשו חד? האמ צריכ להעביר מתפקידמ עובדי ציבור החשודימ ב'הדלפה'? ומה מעמדמ של מקרימ בהמ קיימ חשש לניגוד אינטר ימ? את השאלות האלה, התופ ות את דר היומ הפוליטי, מכיר כל הדיוט שקורא את כותרות העיתונימ ושומע את מהדורות החדשות מדי יומ. אינ עיתוי טוב מזה עבור המשנה ליועצ המשפטי )לשעבר(, חתנ פר ישראל ל פ רות תורנית הרב פרופ' נחומ רקובר, שהוציא לאור בימימ אלה פר הדנ )גמ( בשאלות האלה מנקודת מבט הלכתית וערכית. ככ למשל, נידונה שאלת ההדלפה: "על המעשה בתלמיד ש ילקוהו מבית המדרש, ה תמכו חכמימ אחדימ כשפ קו שמי שמד ליפ וד של הקהל פ ול מלהיות פרנ ... נו פ על זה, תוקנו תקנות מיוחדות בדבר שמירת ודיות הדיונימ במו דות הקהילתיימ ועניש תמ של מדליפי וד, כגונ בתקנת ועד מדינת (: ג' קהילות יעשו 1628) ליטא משנת שפ"ח כל קהילה בפני עצמו תיקונ נכונ לפניהמ שלא לגלות מועצות ו ודי הקהל, ושלא להרגיל ע קי הקהל בינ יושבי הקהילה, ולעשות עונ שימ גדולימ על זאת". ביח לבחירת ממונימ נקייה מנגיעה )'שוחד בחירות', ככ בכותרת פרק זה( - מ תבר כי בהי טוריה הפוליטית היהודית, כבר לפני מאות שנימ, העבירו ממוני צי בור מתפקידמ בשל שוחד שהוענק לבוח רימ. תשובה ידועה בהקשר הזה היא תשובתו של ה'חתמ ופר', שבה הוא מכריע לבטל את בחירתו של רב מפני שקיבלו הבוח רימ שוחד. "אחר איזה ימימ היה קול ההמונ וער, כי הרבה מאנשי קיבלו שוחד מקרובי הרב למנותו עליהמ... לא יבואו אל המינוי הזה כלל". אומנמ דרכ התשובה פתוחה לפ ניהמ. אכ לא למינוי זה אלא רק למינויימ אחרימ, בתנאי כמובנ שיעשו תשובה. הקריאה ב פר הזה מעניקה פרופורציה ואולי גמ מעט נחמה, אמ אתמ מאלה המח פשימ אותה בנרות. מתברר כי יש תקדימימ רבימ ולא מעט מנגנונימ חוקתיימ להתמודד עמ מקרימ של חשד לשחיתות, שוחד, הדל פות ועוד שורה של עוולות וחטאימ. אומנמ אי אפשר וגמ לא נכונ לגזור באופנ ישיר פתרונות מנ ההי טוריה ההלכתית אל ההווה, אבל מדובר בארגז כלימ עצומ של אלפי שנימ ששווה לנער מעליו את האבק, כפי שרקובר עושה זאת ב פר. ה פר )או שמא לומר שני כרכימ המחזי קימ כאלפ דפימ ביחד(, לא מגביל את הדיונ רק לשאלות דרי חברה ומנהל אלא בשורה מגוונת של נושאימ: צער בעלי חיימ, שיבוט גנטי, מו ר מלחמה, דיני נזיקינ ועוד. הדיונימ בכל נושא לא ארכניימ מדי, וכתובימ בשפה בהירה ומתומצתת. אינ צורכ לקרוא כמובנ את כל ה פר בכדי להתרשמ שמדובר בפרויקט מעניינ ומקיפ. נדמה כי כל נושא שנידונ מהווה בעיקר הזמנה לקריאה נו פת ומעמיקה יותר, כפי שבא לידי ביטוי בהערות השוליימ הרבות שנמצאות ב פר. גמ אמ אתמ )ממש כמוני( לא משפטנימ, אבל מתעניינימ בנקודת מבט יהודית מעשירה, ה פר הזה הוא נקודת • התחלה מומלצת לדונ בנושאימ האלה. shutterstock איור:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==