שביעי
צילומים: חב"ד יוון אהרל'ה ויסברג, אתונה תפ ו צ ו ת מהיום אימרו: הסורים נקבצו עליי התיקון • המהנדס האמריקאי שחיפש נרות וחנוכייה לפני האולימפיאדה והמסר • ההיסטורי שערכו חברי הקהילה היהודית בסידורי התפילה מה הופך את פרסום הנס ביוון למיוחד ושונה? • המפויס בהדלקת הנרות שנימ, הגיעו הרב מנדל 19 בערב חג החנוכה, לפני ונחמה הנדל לביקור ראשונ באתונה. שבועות פורימ קודמ לכנ המ קיבלו על עצממ להפוכ לשליחי חב"ד בבירת יוונ, וכפי שהוא מעיד: "ה תובבנו ברחוב, ני ינו למצוא מקומ מגורימ מתאימ ולהכיר את העיר. לפתע ניגש אלינו אדמ בגיל העמידה, בעל מבטא אמ I've been looking' ריקאי בולט, ואמר בהתרגשות: . לא הבנתי מה יש לו לחפש אותנו, הרי '!for you אנחנו נמצאימ בעיר רק יומיימ. "מתברר שאותו אדמ, יהודי מקליפורניה, היה המה נד שפיקח על עבודות בניית שדה התעופה החדש , והוא היה בלחצ 2004- לקראת האולימפיאדה ב שלא ימצא נרות וחנוכייה לקראת החג. הוא התרגל שבארה"ב תמיד היו חב"דניקימ שי ייעו, ואנחנו 'נפ שנימ חלפו מאז, ובכל 20 לנו עליו מהשמיימ'. כמעט פעמ מחדש אני מתפעמ מה יטואציה: יהודי שנמצא ביוונ החדשה, לרגל אחד האירועימ המייצגימ של תרבות יוונ העתיקה, מ תובב בעיר - והוא לא מחפש את הלפיד האולימפי, אלא את נושאי הלפיד היהודי". נדמה כי מצוות 'פר ומי ני א' אמורה לקבל משמעות הי טורית מיוחדת למי שמציינ את חג החנוכה באתונה; אולמ מתברר שהמציאות מורכבת יותר. רוב תושבי המדינה אינמ מודעימ כלל לחלק המיוח להמ במלחמה ההי טורית של המכבימ, וגמ היהודימ במקומ דאגו לאורכ השנימ להפריד בינ מה שקרה בעבר לבינ חייהמ שמ בהווה. עד מלחמת העולמ השנייה, הקהילה היהודית ב לוניקי נחשבה לאחת הענפות, הגדולות והוותיקות באירופה. ב ידורי התפילה ששימשו את חבריה חל שינוי קל בנו ח: את המילימ 'מלכות יוונ הרשעה' הח ליפה 'מלכות הרשעה', והמשפט 'יוונימ נקבצו עליי' הוחלפ ב' ורימ נקבצו עליי'. גמ בבתי ה פר היהודיימ לימדו את הילדימ כי הרשעימ ב יפור החנוכה היו ה ורימ ולא היוונימ. המחנכימ העדיפו להציג ככ את הדברימ מ יבות פוליטיות ברורות, ואינ מדובר בש כתוב ההי טוריה. "היוונימ לא מכירימ את יפור החנוכה, כי המלח מה והנ לא קשורימ ליוונ כמדינה מודרנית", מ ביר הרב הנדל. "זה קרה בארצ ישראל, ואחרי מותו של אלכ נדר מוקדונ התחלקה ממלכת יוונ בינ גנרלימ ששלטו במקומות שונימ. אנטיוכו , שעמד בראש בית לאוקו , גר בכלל ב וריה. תקופת ההתיוונות, הני יונ לכפות על היהודימ את אימוצ התרבות היוונית, והמלחמה עמ המכבימ שפרצה בעקבות זאת, התרח שו לאחר שאנטיוכו כבש את הארצ מידי בית תלמי ששלט במצרימ. היה כאנ ניצחונ של אבותינו על הת רבות ההלני יטית, אבל לא על יוונ כמדינה". "לא אומרים 'ניצחנו אתכם'" בשבוע הבא תשתתפ משפחת הנדל בהדלקת החנו כייה המ ורתית ליד בית הכנ ת העתיק באתונה, יחד עמ רבימ מבני הקהילה המקומית. לטק יגיעו גמ תוש בימ שאינמ יהודימ, כשמ שרבימ מהמ מבקרימ במ עדה , הממוקמת בבית חב"ד. Gostijo הכשרה היחידה בעיר, "למרות הכל, יש משהו מיוחד מאוד בלחגוג את חג החנוכה ביוונ", הוא מודה. "אנחנו מעבירימ מ ר עמוק וחזק שאנחנו עדיינ כאנ, ומביעימ את האור ואת חופש הדת. את זה אנחנו מדגישימ, ולאו דווקא את המ ר של 'אנחנו ניצחנו אתכמ'. לכנ אנשימ, גמ כאלה שאינמ • יהודימ, מתחברימ לזה". פרסומי ניסא באתונה. חנוכייה על רקע האקרופוליס, לצד מזמור 'מעוז צור' בסידור 'שערי תפילה' שיצא לאור בסלוניקי 1941- ב יהודי שהגיע ליוון החדשה לרגל אחד האירועים המייצגים של תרבות יוון העתיקה, הסתובב באתונה - והוא לא חיפש את הלפיד האולימפי, אלא את נושאי הלפיד היהודי הרב מנדל הנדל מדליק נרות בבית חב"ד 20.12.19 | כסלו תש"ף ב ב כ" | 385 גיליון שביעי | 14
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==