שביעי

פציפי למצטיינימ או לחלשימ, אלא לכולמ - גמ לתלמידימ עמ צרכימ מיוחדימ ולתלמידימ שמת קשימ בלימודימ, שחלקמ לקח חלק במ עות השונימ וזה תרמ להמ מאוד ולימד אותמ ואותנו שהכל בראש". דוגמה לחשיבות שבמ עות הוא מביא מאחד מראשוני המטיילימ. "אחד התלמידימ, שהיה חלש מאוד מבחינה לימודית, יימ את השביל פעמיימ, ולימימ יימ קור קצינימ והדריכ מחזורימ נו פימ 1 בבה"ד של קצינימ. אחר ככ הוא כתב לי הודעה, שבכל פעמ שהוא מ יימ מחזור של קור קצינימ הוא נזכר מה שביל ישראל היה בעבורו וכיצד הוא פיתח בו אחריות, יכולת ליצור שיח, גיבוש חברתי וגמ רוחניות". אפרת אשכנזי, שבנה הגדול הוא בוגר הישיבה בגבעת מרדכי ובנה הצעיר לומד בכיתה ט', ראתה מה ילדיה הפיקו מהמ לולימ המאתג רימ. "מבחינתי זה שביל לנשמה. זה מעניק חו נ נפשי, אחריות רבה ול מידה על עצמכ ועל היכולות שלכ. בכל פעמ שאחד מילדיי, שמאוד חשש מהטיולימ, חזר ממ לול, הוא אמר לי: 'וואלה אמא, עשיתי את זה'. הרגשתי שכל קילומטר שהוא גומא מעניק לו תחושת יפוק ומ וגלות". מבחינתה, יש למיזמ גמ ערכ מו פ והוא היכולת ליצור שיח עמ האחר. "אומרימ על הדור הזה שהוא מפונק ושאינ לו יכולת לתקשר עמ אחרימ, אבל בטיולימ לא הייתה להמ ברירה. המ היו חייבימ להיפתח ולדבר אחד עמ השני, בלי ה חות דעת. לדעתי, מלבד העניינ הפיזי, זה איפשר להמ להתקדמ גמ מבחינה נפשית ורוחנית". הצלחת המיזמ, שהחל עמ מ פר תלמידימ מצומצמ בישיבה אחת, מקבלת בחלופ השנימ ביטוי ברגליימ. כיומ לוקחימ חלק במ עות שביל ישראל שישה מו דות - הישיבות התיכוניות גבעת מרדכי, מעלה אדו מימ, לוד, קטיפ ופתח תקווה, ותיכונ ארצ הצבי; בכולמ נרשמה עלייה חדה במ פר המשתתפימ. הרב אברמוביצ' מציינ שאתגר השלמת החומר הלימודי, שכאמור נופל על כתפי התלמידימ המ טיילימ, קשה. לדבריו, לא תמיד המ מצליחימ לעמוד בו לחלוטינ, אבל מבחינתו הוא בהחלט שווה. "הרי עמ מה נשארימ ב ופ, אחרי ארבע שנימ? עמ התהליכ שהאדמ רכש ועמ הדרכ החינוכית שהוא פג, ובהמ עולמ המידות, הגיבוש החבר תי, החוויה האתגרית ואהבת הארצ. את כל אלה הוא מקבל בשביל, והוא לוקח את זה איתו לכל החיימ". גמ הרב וי מנ מרוצה מהתוצאות: "הורימ אומרימ לי שזה פשוט שינה להמ את הילד. המ ע הזה יוצר לנו תלמידימ שלמימ ברוחמ ובנפשמ". אשכנזי: "ב ופ השביל, ההורימ, התלמידימ והצוות החינוכי מנהלימ שיח שבו התלמידימ מ פרימ על התהליכ שעברו עמ עצממ, וההורימ משתפימ על התהליכ שהמ עברו מול הילדימ. זה פשוט עוצמתי, מרגש ומעורר השראה. גמ ההורימ וגמ הילדימ פותחימ את הלב. במקביל למ ע של השביל, כל הורה עבר מ ע עמ הילד שלו". ל יומ, מבקש הרב וי מנ לשתפ באנקדוטה. "פעמ פנה אליי מורה להי טוריה באחד מבתי ה פר, ואמר שמבחנ המתכונת נקבע על אחד ממועדי הטיולימ. לאחר מח שבה קצרה עניתי לו: 'מה זה מבחנ בהי טוריה לעומת אלפ קילומטר של • שביל ישראל, שכולו הי טוריה?'". "הרי עם מה נשארים בסוף, אחרי ארבע שנים? עם התהליך ועם הדרך החינוכית שהתלמיד ספג, עולם המידות, החוויה האתגרית ואהבת הארץ. את כל אלה הוא מקבל בשביל ישראל, ולוקח את זה איתו לכל החיים" הרב דודי אברמוביץ' עידו וייט 20.12.19 | כ"ב בכסלו תש"ף | 385 גיליון שביעי | 44

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==