שביעי

27.12.19 | כ"ט בכסלו תש"ף | 386 גיליון שביעי | 20 צילום: באדיבות המצולם יעקב מאיר י הד ו ת "תלמידי הגר"א עסקו באינטנסיביות ביישוב הארץ כדי לקרב את הגאולה" • פרק נוסף בפולמוס סביב הקשר בין הגאון מווילנה לציונות הרב אברהם וסרמן מישיבת ההסדר ר"ג, מוציא ספר )'קורא לדגל'( ומחזק את הטיעונים לאידיאולוגיה לאומית שהובילו הגר"א ותלמידיו הפולמו החריפ ביב הקשר בינ הגאונ מווילנה ותל מידיו לארצ ישראל ולציונות, ממשיכ לעורר עניינ רב. מאז הכתבות שפור מו ב'שביעי', בהנ הוצגה המחלוקת בינ ד"ר אריה מורגנשטרנ ואישימ נו פימ לבינ פרופ' עמנואל אטק ואחרימ, הגיעו לידי המערכת תגובות רבות בנושא. אחד האנשימ המלומדימ שעו קימ ב וגיה הוא הרב אברהמ ו רמנ מישיבת הה דר ברמת גנ. פרו 'קורא לדגל' שעומד לצאת לאור בקרוב, עו ק בינ היתר ב י בות שהביאו את תלמידי הגר"א לעלות לארצ ומה הייתה דעתו של הגאונ עצמו בנושא. "יש ראיות שתלמידי הגר"א רצו לקרב את הגאולה בעלייתמ לארצ, הנ בעצמ התיישבותמ והנ בפעולות 'מי טיות' - בקיומ המצוות התלויות בארצ ואולי אפ הקרבת קורבנ במקומ המזבח, כדי לזרז את הגאולה", אומר הרב ו רמנ ל'שביעי'. בתשובה לטענות של פרופ' אטק , שלפיהנ העלייה הייתה מטעמי מ ורת בלבד וללא מניעימ גאולתיימ, הוא מו יפ: "ב פר אנו רואימ שעליית תלמידי הגר"א נעש תה בתמיכת ר' חיימ מוולוז'ינ, שאפ עודד אותמ לקנות שדות וכרמימ לשמ קיומ המצוות התלויות בארצ. מאוחר (1878) יותר, צאצאי התלמידימ היו מי שבשנת תרל"ח יי דו את פתח תקווה וראש פינה, והיו דמויות מרכזיות בקרב היהודימ שיצאו מחוצ לחומות ירושלימ ויפו. "כל הנקודות הללו מתחברות לקו רציפ, המורה על פעו לות ארציות לקירוב הגאולה. יהיה זה מוזר לומר שרק 'במ קרה' תלמידי הגר"א ע קו באינטנ יביות כה גדולה בענייני ההתיישבות בארצ, ואינ זה חלק מהאידיאולוגיה שלהמ". עוד מצוינ ב פר כי רבימ מראשי תנועת המזרחי היו צאצאימ לתלמידי הגר"א, ואפשר להבחינ בקשר הדוק בינ האידיאולוגיה של ה בימ לפעילות הנמרצת של נכדיהמ עשרות שנימ מאוחר יותר. ב פרו מדגיש הרב ו רמנ כי הרא"יה קוק ובנו הרצי"ה ראו בציונות החילונית זרמ ותוצאה לציונות המקורית, שנוצרה על ידי יהודימ שומרי מצוות. "הביע הראי"ה דעתו כי מבשרי הציונות וחובבי ציונ המאמינימ - המ הזרמ הגאולי המקורי, שהציונות החילונית נבנית עליו אכ מטה אותו לכיוונימ בלתי רצויימ", נכתב. "בנו הרצי"ה הו יפ לרשימת מבשרי הציונות גמ את תלמידי הגר"א". "המחקר הפך לכלי ניגוח" נ פח מיוחד ב פר מוקדש כדי להוכיח שמחק רימ רבימ המ מוטי אידיאולוגיה. "ככלל, קשה לחו קר 'לצאת מעורו' ולהיות אובייקטיבי. אלא שבחלק מהמקרימ, המחקר הופכ לכלי ניגוח של ה'אחר' שהוא חשוכ, אנטי דמוקרטי ושאר כינויי גנאי, בעוד החוקר עצמו נאור ודמוקרטי. אטק אינו מ תיר שמגמתו היא להילחמ בתפי ה הגאולתית באמצעות מחקריו". הנושא המרכזי של ה פר עו ק בתנועת 'דגל ירושלימ', שהוקמה על ידי הראי"ה קוק ותחתיה הוקמו ישיבת מרכז הרב ומו ד הרבנות הראשית. הרב ו רמנ פורט את ה יבות לכי שלונה של התנועה, ומ ביר מדוע המו דות שהוקמו תחתיה ממשיכימ להתקיימ ולהתפתח בעוד התנועה עצמה נ גרה. "מטרת התנועה הייתה להמשיכ את מפעלמ של מב שרי הציונות, ששאפו להקימ בארצ ישראל מדינה המ בטאת את ערכי הקודש של העמ. הראי"ה שאפ שתנועה זו תוביל את שיבת ציונ, אכ היא דעכה בגלל המאבק נגדה מצד אגודת ישראל, המזרחי והציונות החילו נית. את שני המו דות החשובימ, שהיו חלק מהתוכנית הגדולה, הצליח הראי"ה להקימ. להשפעתמ הציבורית והלאומית יש משקל מכריע בהגדרת זהותה היהודית • של מדינת ישראל". "יש ראיות שהתלמידים רצו לקרב את הגאולה". הרב וסרמן )משמאל( לצד בנובמבר 22- שער 'שביעי' מ כל הנקודות מתחברות לקו רציף, המורה על פעולות ארציות לקירוב הגאולה. יהיה זה מוזר לומר שזה רק 'במקרה', ושאין זה חלק מהאידיאולוגיה של תלמידי הגר"א

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==