שביעי

כך איבדה הציונות הדתית את הקול המזרחי "לבחור בו בגלל המוצא?". השר שאקי ז"ל עם ראש הממשלה 1988- המנוח שמיר ב צילום: סער יעקב, לע"מ מה יש ללמוד מהתרבות שלהמ. אנ חנו יכולימ להגיע לציבור הזה. הוא צמא לערכימ, הוא אוהב אותכ, אז תשקיע בו". גמ יאיר שלג, עיתונאי 'מקור רא שונ' וחוקר הציונות הדתית במכונ הישראלי לדמוקרטיה, אינו מופתע. לדעתו, שורשי הניכור בינ המפל גות הדתיות לציבור המ ורתי טבו עימ עוד בדור התקומה. "הטענה הכי ב י ית, שעולה בשיחות עמ אנשימ שגדלו בציונות הדתית, היא שלא היה מקומ למ ורת בית אבא", הוא אומר. "לא תמ נכרתה ברית הי טורית בינ המפד"ל לדורותיה לבינ מפא"י השנימ הראשונות של המדינה. 30- ב הציונות הדתית התנהגה כמו מפל עצמנ כאליטה, ובככ הנ עונות לצי בור ה'עמכ' ומעמד הביינימ שאומר: כאנ אנחנו מרגישימ בבית, בלי אליטות. ברגע שציבור משדר שהוא אליטה, הוא יוצר תחושה של התנ שאות ו לידה. "ככ לדוגמה, באימ חבר'ה עמ הכ וונות הכי טובות ממרכז הארצ לפ ריפריה ואומרימ 'אנחנו נעזור לכמ'. הציבור שלנו הולכ ל יירות ולה תיישבות. אבל 'אנחנו' ו'אנחנו' אלה אמירות שמשדרות התנשאות. לאבא מנתיבות או משדרות יכול להיות בנ לוחמ ב יירת. אבל הוא לא בא כמגזר, אלא כאדמ עצמי שהוא חלק מהמ דינה. הציונות הדתית מדגישה את המגזריות, והציבור המ ורתי בא בשמ גת העבודה במדיניות כור ההיתוכ. על הנייר זה נשמע יפה, אבל בפועל התרבות הזאת הייתה יותר אשכנזית מ פרדית. "הבעיה היותר גדולה היא שה ציונות הדתית רצתה מאוד, ועדיינ רוצה, למצב את עצמה כאליטה חלופית לאליטה המקורית של הע בודה. הליכוד וש" לא ממצבות את העמ, בתור האדמ הפשוט כביכול". אבל בראש הבית היהודי עומד הרב רפי פרצ, בנ למשפחת יוצאי מרוקו, שגדל באותנ שכונות של המזרחיימ. "המ גדלו באותה עיר, אבל הרב פרצ מדבר אחרת, הוא 'משתכנז'. אני בטוח שהתפילה שלו היא מרוקאית, אבל הדיבור הוא דיבור של אליטה שרקי, יו"ר ברית עולמ, "התשובה היא בגלל שהמ אשכנזימ. גמ ה פ רדימ המ 'אשכנזימ'. מדובר כאנ על משהו וציולוגי, לא ביולוגי". ואיכ אפשר לתקנ את זה? "כשיש וגייה שאתה לא מכיר, אתה צריכ להפוכ לתלמיד, וכדאי שהציבור הדתי ילמד מה היא ה פ רדיות. היומ פרדיות נחשבת לרגש, מנגינות ערביות ושטחיות הלכתית, פחות או יותר. אבל אני חושב שה פרדיות מבטאת למעשה משהו אחר לגמרי, וזה נורמליות, דבר ששכחנו. לכל דבר אנחנו מחפשימ הצדקה אידיאולוגית, במקומ לחיות אותו". ועדיינ, בניגוד לציבור החרדי, במגזר הדתי-לאומי לומדימ יחד ומתחתנימ ביניהמ, ולא מתייגימ אנשימ על פי עדות. "העובדה היא שמ עודה משדרות לא מרגישה מחוברת". עוד מהברית עם מפא"י "השיח שלנו לא מאפיינ את התר בות של יוצאי עדות המזרח", מנתח הרב עמיחי אליהו, מנכ"ל איגוד רבני קהילות. "הפשרנות מרחיקה מאיתנו את הציבור ה פרדי, כי גמ אמ יש מ ורתי שלא מקיימ את כל המצוות בתורה, הוא לא מחפש שמישהו ינ ה לטשטש את המצוות וההלכות. מנגד, גמ הצד היותר קפדנ מרחיק את המ זרחיימ, כי התרבות ה פרדית היא פחות קפדנית. יש בה אלמנטימ של חומ ואהבה, ואפשר לראות את זה אפילו במבנה בית הכנ ת, כשפניהמ איש אל אחיו. אנחנו ני ינו להכתיב להמ את התרבות שלנו, בלי לראות הציונות הדתית רוצה למצב את עצמה כאליטה יאיר שלג: חלופית לאליטה של מפא"י, ויוצרת תחושה של התנשאות וסלידה. חבר'ה באים לפריפריה ואומרים 'אנחנו נעזור לכם'. הכוונות טובות, אבל אלה אמירות שמשדרות התנשאות צילום: נתנאל כהן הרב שמואל אליהו 10.01.20 | י"ג בטבת תש"ף | 388 גיליון שביעי | 32

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==