שביעי

39 | 10.01.20 | י"ג בטבת תש"ף | 388 גיליון שביעי איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה 90 צילום: נתי שוחט, פלאש כשנורמנ אייזנ נכנ לגור בבית השגריר בפראג, אותה בירה שאמו נמלטה ממנה לאחר השואה, הוא נדהמ לגלות צלבי קר חבויימ מתחת לפ ריטי הריהוט בביתו החדש. מרגע הגילוי, נפרש לנגד עינינו יפורמ של ארבעה מהאנשימ יוצאי הדופנ שזכו לקרוא למקומ זה 'בית'. ה יפור שלהמ הוא ה יפור של אירו פה והטלטלות שעברו על היבשת במאה האחרונה. אייזנ שוזר את יפורו ואת ה יפור של אמו במארג האירועימ ההי טו ריימ, וככ יפורמ של האזרחימ הפ שוטימ מו יפ גוונימ מרהיבימ ל יפור המרתק של המקומ והתקופה. כל התלמוד על רגל אחת הרב אורי בריליאנט עמ' 496 / ' הוצאת 'דביר פותחים דף ישן ספרו החדש של הרב אורי בריליאנט מציע ללומדי הגמרא הוותיקים והחדשים התנסות בלימוד הדף היומי בצורה עמוקה וידידותית נורמנ אייזנ הארמונ האחרונ / מאנגלית: עידית שורר עמ' 464 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ למה למ כת העו קת ב דר יומ הכיפו רימ קוראימ 'יומא'? למה חכמימ התווכחו בעיקשות ביב השאלה - האמ זמנ הוא ו בייקטיבי או אובייקטיבי? מה אפשר ללמוד מעולמ התיכנות על הדרכ בה ידרו חכ מימ את מ כת נדרימ? 'כל התלמוד על רגל אחת', פרו של הרב אורי בריליאנט מציע התנ ות בלימוד הדפ היומי בצורה בהירה ומקורית. ה פר דנ בדפ הראשונ של כל מ כת, ופורש את אפשרויות ההבנה השונות בצורה עמוקה וידידותית באופנ יח י. השאלות הצבעוניות שבהנ פתחתי את קירת ה פר הנוכחי הנ רק 'הקצפת' של ה פר. בראש ובראשונה מדובר ב פר, המבקש את הקוראימ בו להתמקד בשקלא וטריא של לימוד הגמרא. הבנת ההיגיונ של חז"ל, המחלוקות השונות והדרכ לנ ות לפתור אותנ. לכנ זה לא רק פר קריאה שוטפת, אלא גמ פר לימוד הדורש מידה של ריכוז. חיפוש קצר בגוגל מעלה כי הרב ברי ליאנט מלמד את שיעור הדפ היומי באתר דק' מדי 15 - ' יני', שיעורימ קצרימ של כ יומ. בדומה לשיעורימ להאזנה, ה פר כתוב בשפה כמעט 'מדוברת' ושוטפת. הה ברימ בו תמציתיימ, בהירימ וממוקדימ. לפני שכ תבתי את הביקורת הזו האזנתי לכמה שי עורימ לדוגמה באתר ' יני', וה גנונ דומה למדי. אומנמ באתר הצגת השקלא וטריא התלמודי היא באמצעות תרשימי זרימה וב פר באמצעות מלל, אבל ה גנונ דומה למדי. ועדיינ ה פר הנוכחי רחב יותר ממ גרת של 'שיעור דפ יומי', וניכר שהוא מבקש גמ לשמש מעינ שער או מבוא עבור מי שמפ ליג לראשונה בימ התלמוד. יש בו ה ברימ של מושגימ ב י יימ בלוגיקה של הגמרא כמו 'ורמינהו', 'ח ורי מח רא והכי קתני' וכו'. הלומדימ הטריימ ימצאו גמ ה ברימ על ההבדל בינ אמוראימ לתנאימ ועל הח לוקה לדורות. במאמר מו גר - אולי נכונ היה להו יפ ב פר צילומ של עמודי הגמרא לצד הה בר, כפי שנעשה בפירושימ דוגמת שטיינזלצ או שוטנשטיינ, ככ שגמ הקורא המתחיל יראה בעיניו איכ נראית פחות או יותר צורת הדפ כפי שהיא מקובלת. ה פר גמ מרחיב את היריעה עבור מי שכבר התנ ה בלימוד. בעיניי, החלקימ המעמיקימ של ה פר המ אלה המופיעימ מיד לאחר הצגת העמדות השונות של חז"ל, כאשר הרב בריליאנט מנ ה לה ביר למה בכלל חז"ל התווכחו על נושאימ מ וימימ. דוגמה יפהפייה כזו היא ה ברו על מוקצה בפתיחה למ כת ביצה. "למה חז"ל א רו מוקצה"?... אמ ביומ שישי בצהריימ שמתי ענבימ במרפ ת כדי להפוכ אותמ לצימוקימ, זה אומר שמבחינתי בשבת הזאת הענבימ האלה נמצאימ מחוצ לעולמ שלי, מחוצ לתודעה. אמ פתאומ בא מצע השבת אני מתחרט ורוצה לאכול אותמ, אז אומנמ זה לא מצריכ העברה פיזית שלהמ לרשות אחרת כי המ במרפ ת שלי. אבל מבחינה תודעתית יש כאנ העברה - אני מעביר את הצימוקימ שמחוצ לתודעה שלי • לעולמ שבתוכה. וזה מה שא ור".

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==