שביעי

24.01.20 | כ"ז בטבת תש"ף | 390 גיליון שביעי | 14 אליהו גליל צילום: שרית ברנס "דרשות הרב כלפון היו יכולות להתאים היום למצע של פייגלין" הרב • אפליה עדתית, המעבר בין מסורת למודרנה ותיקון העוול העתיק הראל מקייס נאבק למען ההיסטוריה וחושף טפח מהגותו של הרב משה כלפון: "עולם המחשבה הספרדי אינו פחות מעולם התורה באירופה" "גדלנו על עדתיות ואפליה, זה פצע פתוח", (, מורה במערכ 32) אומר בכאב הרב הראל מקיי הגיור הצה"לי, רב בית פר בנתניה וחוקר תורתמ של חכמי פרד. "בשנימ האחרונות יש ני יונ לשיפור, אבל צריכות לעבור עוד כמה שנימ עד שזה יתוקנ עד ה ופ. אמ רב חשוב בציונות הדתית משתבח שהוא שינה את נו ח התפילה אצלו בישיבה מאשכנז ל פרד, זה רק מראה על ניתוק. ואמ יש אנשימ שברור להמ ש'כולמ אוהבימ קרליבכ', זה מלמד שאינ להמ אפילו קצה הבנה שיש כאלו שה גנונ הזה פשוט לא מדבר אליהמ". ביומ שני הקרוב ירצה הרב מקיי במרכז שמעונ דהאנ באוניבר יטת בר אילנ, על ביטויי המעבר בינ מ ורת למודרנה ב פר הדרשות 'דרכי משה' של הרב משה כלפונ הכהנ ז"ל. הרב מקיי מכיר את האפ ליה לעומק: במ גרת עבודת הגמר שלו, הוא חקר את מקוממ של חכמי פרד בתוכנית הלימודימ במחשבת המאמרימ שבחוברת הלי 160 ישראל, וגילה שמתוכ מוד יש רק מאמר אחד של חכמ פרדי. "תורתו של הרב כלפונ נחקרה כבר בידי כמה וכמה חוקרימ", הוא מ ביר, "ובחרתי לדבר דווקא על נושא שלא ע קו בו לפני כנ: פר הדרשות של הרב, שהוא מיקרוקו מו של תקופת המעבר שבה חי. ה פר מכיל רעיונות שהוא השמיע לציבור בבית הכנ ת. בתקופה ההיא רבנימ בדרכ כלל היו מחדשימ חידושימ מתוכ הפ וקימ עצממ, אבל הרב כלפונ עשה משהו אחר: התחיל עמ פ וק והתקדמ משמ לעי וק במודרנה. "ככ למשל הוא דיבר בדרשותיו על כלכלה חופ שית, ותיאר מציאות ליברלית, אוטופית כמעט, שבה כשהמדינה לא מתערבת הכלכלה פורחת. זה משהו שמשה פייגלינ היה יכול לקחת היומ למצע שלו. המו דרניות ליוותה גמ את העי וק שלו בציונות, וכשהוא דיבר על הרדיו והרכבת כ ימני הגאולה, הוא אמר שבזכותמ תרבה הדעת בעולמ". לא הכל זה ספרות הלכה הרב משה כלפונ הכהנ היה רבה הראשי של ג'רבה ומגדולי רבני תוני יה, שחיבר פרי הלכה, חינוכ, מו ר, דרשות ושו"ת רבימ. הוא תמכ בציונות ופעל ערב 1950- כל חייו לשיבה לארצ ישראל, ונפטר ב .75 עלייתו לארצ, כשהוא בנ ,1935- פרו 'דרכי משה' יצא לאור בג'רבה ב ושתי מהדורות נו פות שלו ראו אור בישראל בש נימ האחרונות. "לא הדירו את הרב כלפונ בכוונה", מ ביר הרב מקיי . "זה קרה בגלל שמתווי המדיניות פשוט לא מכירימ את ההגות הצפונ אפריקאית, מה גמ שאוצרות עולמ המחשבה ה פרדי לא מגיעות באותה תבנית של ההגות האירופית ה דורה, אלא נמצאות ב פרי הדרשות". ואיכ מחשבת הרב יכולה להיעשות רלוונטית  מחדש? "צריכ להעלות אותה לתודעה יחד עמ שאר עולמ המחשבה ה פרדי, שהתפתח במקביל לעולמ התורה באירופה והוא לא פחות ממנו בשומ קנה מידה. יש אנשימ שאומרימ שאינ עולמ כזה, כי 'אצל ה פרדימ הכל זה פרות הלכה', אבל זה לא נכונ. "אצל ה פרדימ החכמ היה 'חכמ שלמ' - גמ דרשנ, גמ פו ק הלכה וגמ משורר ופייטנ. אצל גדולי האדמו"רימ לא תמצא כמעט דמויות כאלו, ואצלנו זה היה אותו אדמ שהיה הכל, וזה דפו של חכמ שהיומ אנחנו לא רגילימ אליו. יש פה די וננ אירופי שגדלנו עליו, וב • טעות אנחנו מעתיקימ אותו לעולמ ה פרדי". "האפליה נותרה פצע פתוח". הרב כלפון ז"ל 1935- וספרו 'דרכי משה' מ אצל הספרדים החכם היה 'חכם שלם' - גם דרשן, גם פוסק הלכה וגם משורר ופייטן. יש דיסוננס אירופי שגדלנו עליו, ובטעות אנחנו מעתיקים אותו לעולם הספרדי הרב מקייס י הד ו ת

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==