שביעי
~ ~ ~ • ~
~
~
~ שנת הלימודימ עוד בתחילתה, ולא מעט הורימ עומדימ מבולבלימ מול שפע ההיצע של המו דות ומתקשימ ל ייע לבנ או לבת לבחור את המקומ הנכונ בעבורמ. במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא ממשיכימ להעמיד לרשות ההורימ והתלמידימ יועצת הכוונ, שהיא עובדת וציאלית בהכשרתה. "ברוב הפעמימ", מ פרת היועצת, רותמ כהנ, "ההורימ המ אלו שיוצרימ את הקשר ואני משתדלת להבינ את התמונה: מה המ רוצימ ומה הילד רוצה". לאחר שהמטרות מתבהרות מכוונת כהנ את המשפחה למו ד פציפי. לפעמימ המקרימ מורכבימ יותר. "יש הורימ שלא יודעימ אמ המ או הילד מעדיפימ מו ד קרוב או רחוק, מו ד פנימייתי או אק טרני, ואלו מגמות חשובות להמ. במקרה כזה אעזור להמ לעשות דר בראש, אמקד אִתמ נקודות למחשבה ואשלח אותמ לעשות שיעורי בית ולחזור אליי". כהנ מ פרת שהמציאות השתנתה. "כשההורימ היו נערימ הייתה בארצ כמות מו דות קטנה וקל היה להכירמ. כיומ נפרצו הגבולות הגיאוגרפיימ ויש מגוונ של אולפנות וישיבות. נערה מירושלימ שאוהבת טיולימ יכולה ללכת לאולפנת בני עקיבא ה ביבתית בערד ונער מירושלימ שמתעניינ בטי יכול ללמוד בישיבת בני עקיבא במירונ ולעשות פרויקט עמ חיל האוויר". ככ או ככ, מדובר בתהליכ משמעותי מאוד. מה חשוב שההורים יעשו בתהליך הזה? "דבר ראשונ, לשבת ולדבר עמ הילדימ, להבינ מה המ רוצימ ולדעת שכהורימ המ מכירימ את הילד הכי טוב". לדבריה, חשוב לה ביר לילד שאינ מקומ מושלמ. "ייתכנ שנערה רוצה ללכת לאולפנת בני עקיבא שירת הימ, שבה תקבל כלימ מקצועיימ למחול, אבל זה ידרוש ממנה לגור בפנימייה, דבר שאינ היא חפצה בו". כהנ ממליצה ל ייר באתרי המו דות ברשת, לראות תמונות ולקרוא רשמימ על פעילויות. "חשוב גמ לראות בעיניימ ביומ רגיל. הרבה פעמימ שומעימ על מו ד שהוא טוב, וכשמגיעימ אליו ביומיומ אפשר להרגיש אמ הילד ירגיש בו בנוח או לא". כלל אחרונ הוא לזכור שמאז שההורימ היו בתיכונ המו דות השתנו ולא כדאי לשפוט אותמ לפי ה טיגמות שהיו להורימ בצעירותמ. גמ תלמידימ שרצו מו ד מ וימ אכ לא התקבלו אליו מוזמנימ לפנות לכהנ והיא ת ייע בחשיבה. "לפעמימ ילד נדחה מכמה מקומות, וזה יוצר תחושה חזקה של ת כול. אני מכוונת אותמ למו ד עמ היתכנות גבוהה שאליו הילד יתקבל". כהנ מקבלת פניות גמ מתלמידימ שלא מרגישימ בנוח עמ המו ד שבו החלו את שנת הלימודימ. "תקופת הה תגלות למקומ חדש יכולה להתארכ עד אמצע השנה. יש כאלה שמרגישימ בנוח מההתחלה ויש שלוקח להמ יותר זמנ". כשהילד מתקשה לה תגל היא מציעה לו לפנות לצוות, שפעמימ רבות יכול לפתור בקלות יח ית את הבעיה. במידה והדבר לא עוזר היא מציעה לערוכ תהליכ חשיבה מעמיק של הקשיימ ושל היתרונות שחווה התלמיד במקומ הלימודימ כי "חשוב להבינ אמ הקושי הוא אובייקטיבי וקשור במו ד או שמקורו באופיו של הנער, כדי שלא לקחת את הקושי למקומ הלימוד הבא". כהנ מדגישה כי פעמימ רבות מיקוד הרצונות בצד הכוונה מושכלת יכולימ ל ייע לתלמיד להגיע למו ד • מתאימ, שבו הוא יפרח ויתפתח בצורה מיטבית. ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ ~ rishum@yba.org.il | 0 52-5665503
~ ~ ~ ~ ~
~ ~ ~ ~
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==