שביעי

31.01.20 | ה' בשבט תש"ף | 391 גיליון שביעי | 34 מראש ההר ישיבת הר הבית Yeshivat har habait למסירת שמות לתפילה בהר | ירושלים 57104 ת.ד המדור בחסות ישיבת הר הבית ……… www.temple-mount.co.il | 0 74-78-71-553 ולתרומות: טלפון • כנס ייחודי וראשון בנושא טהרת כלים מאבק המוסלמים בתפילות יום שישי נמשך אליעזר ברויער הר הבית שלי / שו"ת הר הבית זכיתי להיות חלק מהמאבק על שלושת המקומות שקנו אבותינו בכסף מלא. היינו מגיעים לשכם מדי יום, בקבר יוסף - להתפלל וללמוד בקבר יוסף. היינו קבוצה קטנה ונחושה שהתמסרה למקום, אולם כנראה שהעניין הציבורי במקום היה אז דל מדי, ואיפשר את הפקרתו והעברתו לידיים זרות. בשנים האחרונות למדתי והתפללתי מדי יום במערת המכפלה. במערת המכפלה – ראיתי נהירת רבבות יהודים למקום ישני חברון. כשעלה רעיון להפקיר את המקום, עמד המגע של רבבות יהודים למקום להסיר את הרעיון מסדר היום. שנים התחלתי לעלות להר הבית מדי שבוע, ובשנים האחרונות 17 לפני בהר המוריה - מדי יום. אני זוכה ורואה את השינויים החיוביים הולכים ומתקדמים. יותר יהודים מכל הגוונים עולים להר הבית בקדושה ובטהרה. קול התורה וקול התפילה נשמעים כיום בהר הבית - דבר שהיה בגדר חלום לפני כמה שנים. אולם המצב עדיין רחוק מלהיות מזהיר. לשם כך נדרש, שכמו במערת המכפלה, ייגדשו מאות יהודים את הר הבית מדי יום. לאחרונה החלו המוני מוסלמים להגיע בימי שישי למערת המכפלה ולהר הבית. במערת המכפלה ידינו על העליונה, אבל מה יהיה בהר הבית? אנחנו עדיין מעטים מדי מול רבים. חשוב לזכור כי "אם אנחנו לא נבוא אל ההר - ההר יעבור למוחמד". הרב ישראל אריאל, ראש מכון וישיבת המקדש בשבת שעברה למדנו בדף שאלה: היומי )ברכות י"ד- ט"ו(: "כל הקורא קריאת שמע בלא תפילין כאילו מעיד עדות שקר בעצמו". לצערנו, נאסר להכנס עם תפילין להר הבית. ראיתי אנשים יראים ושלמים שחולצים את תפיליהם בכניסה להר כדי לעלות בקודש, וקוראים שמע ומתפללים בלי תפילין בהר הבית. א. האם טוב הם נוהגים? ב. האם מותר גם לקרוא קריאת שמע ולהתפלל בהר, ואחר כך להניח תפילין? יש להבדיל בין הלכה לאגדה. תשובה: תוספת המילה 'כאילו' מלמדת שמדובר בדבר אגדה. ובאו חז"ל ללמד, שלכתחילה ראוי לקרוא קריאת שמע בתפילין. כך מוכח מתוך ההמשך שם: "הרוצה שיקבל עליו עול מלכות שמים שלמה - יפנה ויטול ידיו, ויניח תפילין ויקרא קריאת שמע ויתפלל". ללמדנו שיש מצווה בשלמות ויש מצווה שאינה מושלמת. לאור האמור, גם אם קרא קריאת שמע בלא תפילין קיים מצווה כהלכתה. ואכן מובא בגמרא שם מעשה שאירע לרב, שלא היו עמו תפילין ולא המתין שיביאו, אלא נטל את ידיו וקרא מיד קריאת שמע. רק לאחר שהביאו לו תפילין הניחם ועמד לתפילה. מכאן, שאדם העולה להר רשאי לחלוץ תפילין ויעלה. ומעתה יש לאדם זה הגדרה הלכתית חדשה, שכן הוא עוסק במצות "לשכנו תדרשו ובאת שמה", לפיכך פטור הוא מן התפילין. כך כותב הרמב"ם )קריאת שמע ד', א'(: "מי שהיה לבו טרוד ונחפז לדבר מצווה - פטור מכל המצוות". מכוח הגדרה זו יקיים מצוות תפילה במקדש - כדברי חז"ל "עובדהו במקדשו". יעמוד ויקרא קריאת שמע ויתפלל שמונה עשרה, שכן עיקר מצוות תפילה היא דווקא במקדש, ככתוב "ופרש כפיו אל הבית הזה". למרות האמור, כשירד מן ההר יניח תפילין ויקרא שוב קריאת שמע, כדי לקיים מצווה בשלמותה. לשליחת שאלות עבור שו"ת הר הבית: y.arabiet@gmail.com להודות ולברך רנ בתומ שלוש שנות שירות קרבי עלה להר הבית, להודות לה' על שיצא ללא מאיר פגע בגופ ובנפש. כמו אלקנה בשעתו, גמ הוא העלה עימו כמה מבני משפחתו וחברימ. מאיר הודה על תרומתו למענ עמ ישראל בצבא, והצהיר כי הוא חש שתרומתו בעלייה להר הבית מש מעותית יותר. כאשר יענו אותו, כן ירבה חמא מארגנ תפילות המוניות במערת המכפלה ובהר הבית בימי שישי בבוקר, במ גרת מאבק נגד שלטונ ישראל במקומות הקדושימ ובארצ ישראל. לאחר המהומות ביומ שישי האחרונ בהר הבית, חלה השבוע עלייה במ פר היהודימ שעלו להר הבית כדי "לחזק את הקשר היהודי למקומ", כלשונמ. ---- בזכות נשים צדקניות כנ תורני ייחודי ראשונ בדיני טומאה וטהרת כלימ ואנשימ בעידנ המודרני, עמ פתרונות הלכתיימ למבקשימ לחדש זאת הלכה למעשה, יתקיימ באודיטוריומ של מכונ המקדש, בעיר העתיקה בירושלימ, ביומ שני .17:40 ( בשעה 3/2) הקרוב, ח' בשבט המומחה בדינימ אלו הרב עזריה אריאל יעמוד בראש הכנ , לאחר שנענה ליוזמתה . יפה מו אי בעניינ של פעילת המקדש , פנתה לרבנימ יפה מו אי המארגנת בשאלות על טהרה בעולמ המודרני, והללו השיבו שההלכות הללו איננ ברורות להמ מ פיק. בעקבות ככ החליטה לעשות מעשה , במטרה לה הרב עזריה אריאל ופנתה אל רבות את תורת טהרת כלימ ואנשימ בישראל יחד עמ רבנימ נו פימ. הציבור מוזמנ!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==