שביעי

35 | 31.01.20 | ה' בשבט תש"ף | 391 גיליון שביעי איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה גמ אתמ כמו כולמ רוצימ שהילדימ שלכמ יהיו מאושרימ, וגמ אתמ כמו כולמ מעוניינימ להימנע מלדפוק אותמ לנצח. אבל השאלה הגדולה היא כמובנ - איכ להשיג את זה? פיליפה פרי מגלה לנו מה באמת חשוב, ומאילו התנהגויות חשוב מאוד להימנע: ה'עשה' ו'אל תעשה' החיוניימ של ההורות. במקומ לשרטט את התוכנית ה'מושלמת', פרי מ פקת נקודת ראות רחבה ומפנה את הזרקור אל האלמנטימ שבונימ מערכת יח ימ טובה בינ הורימ לילדימ. הגישה המרעננת ונטולת השי פוטיות הזאת תעזור לכמ להבינ - כיצד האופנ שבו אתמ גדלתמ משפיע על אופנ ההתנהגות שלכמ כהורימ, לקבל את העובדה שאתמ ללא פק תעשו טעויות, וגמ ללמוד איכ להתמודד איתנ. כל אחד משה רבנו: מנהיגות עסקית 21- ומדינית מכור הברזל למאה ה מייקל אייזנברג עמ' 380 / ' הוצאת 'סלע מאיר תורת הכלכלה • איך מקיימים את 'לא תחמוד' בעולם העסקים המודרני? • ממה למשה רבנו ולכלכלה? ספרו החדש של מייקל אייזנברג פותח צוהר לעולם הפיננסי באמצעות התנ"ך ה פר שהייתמ רוצימ שההורימ פיליפה פרי שלכמ יקראו / מאנגלית: ענבל שגיב נקדימונ עמ' 229 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ מייקל אייזנברג הוא משקיע הונ יכונ שמעיד על עצמו שהוא רואה את העולמ דרכ עיניימ כלכליות. התפי ה הזו כרוכה יחד באופנ די נדיר, עמ תפי ה ערכית מוצקה שמובילה אותו לבחור בהשקעות שיש להנ ערכ מו פ. את הה תכלות דרכ החור של הגרוש הוא מביא גמ ל פר הנוכחי, שבוחנ את פר שיות פר שמות. ה פר של אייזנברג הוא משב רוח מר עננ בעולמ הפרשנות הקיימ. הוא ממקד את המבט בהחלטות הכלכליות של גיבורי התנ"כ. זו בחירה לא טריוויאלית בעולמ הפרשנות, כי פעמימ רבות נראה במבט ראשונ שמערכת השיקולימ המשתקפת מנ התנ"כ שונה לגמרי. הדימוי של משה הוא כאדמ רוחני המבודד מנ העמ. אבל ה פר הנוכחי מציג פנ מקורי שבו דמותו של משה מחוברת אל עולמ המעשה. התוויית דרכ של יצירתיות טכנולוגית, כלכלית ומנהיגותית, לטובת קידומ הערכימ שבהמ האמינ. ניתוח יפה שכזה נמצא בפרשת 'תרומה'. משה מצווה את העמ להפ יק להביא תרומות לצורכ הקמת המשכנ. אייזנברג לומד מכאנ על הדרכ בה צריכות להתנהל עמותות הניזונות מכ פי ציבור. יש לא ופ תרומות על פי תקציב גור. גמ אמ יש רצונ מבורכ לתרומ, פעמימ רבות מה שקורה הוא שנותר בקופה כ פ מתרומות שלא ברור מה לעשות איתו. וכאנ מתחילה שחיתות, כאשר מקורבימ קונימ רכבי פאר או 'מתפנקימ' במשכורות שמנות כי אינ מעקב על הכ פ שניתנ מכלל הציבור. רעיונות יפימ נו פימ אפשר למצוא למשל ביח לקשר בינ המשכנ והאי ור להיכנ אל הקודש לעולמ ההשקעות; ההבדל בינ תפי ת 'היד הנעלמת' של אבי הכלכלה המודרנית אדמ מית' לבינ היח התורני לאי ור 'לא תחמוד'; היח של התורה לנפוטיזמ וקשרי משפחה והאופנ בו הכלכלה בוחנת את הכישורימ לעומת הקשרימ המשפחתיימ וכנ הלאה. בקיצור המונ רעיונות מעניינימ, שלא פעמ פות חימ את הראש ובדרכ כלל מצליחימ לא להיות 'וורטימ' קלושימ. מקורות ההשראה של ה פר הזה המ רבימ ועשירימ )תרתי משמע(, גמ אמ רבימ מהמ אמריקאימ כמו הרב ולובייצ'יק או הרב ליכטנשטיינ, לצד משקיעימ אמריקאימ ידועימ. אכ בעי ניי, יופיו של ה פר הוא שהקריאה בו אינה מרגישה מאולצת ועקומה כדי לשרת השקפת עולמ קפיטלי טית, אלא היא יח ית צמודה לפ וקימ עצממ. האמ אפשר לקרוא את הפ וקימ אחרת? שבעימ פנימ לתורה כמובנ, אבל ברור שהתנהלות כלכלית נכונה וצבירת עושר • עשויה לממש מטרות וערכימ רוחניימ. shutterstock איור:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==