שביעי

21.02.20 | כ"ו בשבט תש"ף | 394 גיליון שביעי | 36 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה ד"ר אוגו טו הָפ, מרצה ועמית מחקר באחד הקולג'ימ הידועימ של קיימברידג', נקלע למצב בעייתי: אחד ה טודנטימ שלו נפל מגג הקפלה של קי נג קולג' ומת. האמ זאת רק תאונה טרגית או שמא מעשה רצח? אוגו טו משער שמדובר ברצח שכנ המנוח לא היה טלית שכולה תכלת, נהפוכ הוא. רצח בקיימברידג' - קריית הקולג'ימ, מגדל השנ של כל האוניבר יטאות - הוא דבר שהדעת אינה ובלת, ועל כנ אוגו טו מקבל עליו את המשימה לחפש את הרוצח, בעזרתו של גריי, התוכי של המנוח. אבל מתברר שהתוכי הוא ציפור קולנית וקשקשנ לא קטנ, ועל כנ בתחילה אוגו טו הולכ בחקי רותיו מדחי אל דחי. ואולמ כעבור זמנ מה גריי שואל את השאלות הנכונות, ואוגו טו נוכח שרק בעבודה משותפת יוכלו שניהמ לפתור את מקרה הרצח הזה, אגוז קשה במיוחד לפיצוח. החיים כניגון אהרן רזאל עמ' 211 / ' הוצאת 'דברי שיר תנו לו הדרן המוזיקאי שפילס דרך משלו בעולם תובעני, תוך התמסרות ללימוד תורה מסע אישי בתחנות חייו של הכותב, המלחין והיוצר אהרן רזאל • מעמיק לאוני וונ, מגרמנית: ארז וולק גריי / עמ' 342 / ' הוצאת 'עמ עובד המגע שלי עמ מה שמכונה 'מוזיקה יהודית עכשווית', דל למדי. כמו רבימ, אני מאזינ לשירימ כאלה רק כשהמ פורצימ מגבו לות הז'אנר ומגיעימ לציבור הרחב. ביומ יומ רשימת השמיעה שלי אקלקטית למדי. נ חפ אחרי רשימות השמעה אוטומטיות , שירימ שבהי ח הדעת נק YOUTUBE ב- לטימ בפתיחה של הרדיו, שירימ שהילדימ חוזרימ איתמ ממו דות החינוכ וכו'. ואמ אחרי כל ההקדמה הזו אני כותב על פרו של אהרנ רזאל, זה בגלל שהוא מאותמ יחידי גולה שהצליחו להגיע אל התודעה הציבורית. את ה פר של אהרנ רזאל אני קורא לא כביוגרפיה האישית שלו )מקווה שהוא י לח לי על זה(, אלא כקול בולט של המוזיקה היהודית המתח דשת, על ק מיה, מוזרותה, והאופנ שבו היא נתפ ת על ידי אנשימ כמוני. אותמ עוברי אורח שמציצימ לרגע, ומנ ימ לה בינ על מה כול )או קול( המהומה הזו. מה מייחד את היוצרימ האלה, שהיצירה שלהמ מבקשת לשאוב את ההשראה שלה מהרוח היהודית ומהמקורות היהודיימ. יפור יפה כזה, שמתאר במשהו את מא חורי הקלעימ של אהרנ רזאל הוא - 'לה . בעוד רזאל מל 30 ' כיר את הרועה' בעמ חינ את המזמור 'ה' רועי לא אח ר' בדרכו באוטובו בצפת, פונה אליו אחד הנו עימ ו פק שואל פק מטיח בו: "למה אתה לא שר ב גנונ היהודי האמיתי, כמו הניגונימ של בית אבא". רזאל לא ענה לאותו יהודי, אלא נשאר עמ קושייתו - מהי מוזיקה יהודית והאמ בכלל אפשר להגדיר אותה. אינ בשולחנ ערוכ, כותב רזאל, שומ עיפ שאומר מה זו מוזיקה יהודית. לעומת זאת, כותב רזאל, "בעל מנגנ יהודי צריכ להיות אדמ שמבקש את קרבת ה', כצאנ המתגע גע אל הרועה". ואפשר עוד ללמוד מקריאת ה פר משהו על דרכ החתחתימ של היוצרימ בנישה הזו. אני חוטא ל טריאוטיפ, אבל התיאור הבא עולה בקנה אחד עמ מה שדמיינתי לי בראש על היוצרימ של המוזיקה היהודית, שעולימ לג דולה כמעט במקרה, ובאופנ מצחיק על גבול האירוני. גמ כאנ צפת מככבת, ומתברר כי את הופעתו הראשונה הוא ערכ אחרי שפשוט ני דבו אותו להופיע בלי שהוא נשאל כלל. רזאל בורכ ביכולת הכתיבה וההלחנה שלו. ובכל זאת מתברר, כי בדומה לא מנימ גדולימ אחרימ, מה שנראה פשוט מהצד הוא מ ובכ לגמרי. רזאל מתאר את ה'מו ר' שלמד מבטהובנ, כאשר יצא לו לראות נייר טיוטה של בטהובנ לאחת ה ו נטות שכתב, מלאה ב ימני מחיקה. מכאנ למד רזאל על הצורכ בעבודה קשה ולא פעמ יזיפית, כדי להגיע לרמה הגבוהה ביותר של ניגונ. זה בולט אצל רזאל לא רק בנגינה, אלא גמ במחויבות העמוקה להת מ ר ללימוד תורה, ללימוד מעמיק ורציני. נדמה שמדובר באותו שורש נפשי, שהופכ את רזאל לאדמ שמשתדל לתת מאה ואחוז • בכל מה שהוא עושה. 90 צילום: הדס פרוש, פלאש

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==