שביעי

14.08.20 | כ"ד באב תש"ף | 406 גיליון שביעי | 28 מראש ההר למסירת שמות לתפילה בהר | ירושלים 57104 ת.ד המדור בחסות ישיבת הר הבית ……… www.temple-mount.co.il | 0 74-78-71-553 ולתרומות: טלפון ט"ו באב • צו הרחקה לחצי שנה למי שהעז להשתחוות בט' באב בהר הבית האם מותר לשאת תיק במקום הקדוש? • צוין בהר בשמחת חתנים וכלות הרב צבי טל הר הבית שלי / "המקום אשר יבחר ה". אין ספק שארבע מילים אלו הן עמוד השדרה של פרשתנו. פעמים בזה אחר זה, ועוד 16 הן מופיעות מספר פעמים בשאר הספר: מצוות פסח, נדרים, מעשרות, בכורות ועליה לרגל שלוש פעמים בשנה. ישנה תמיהה גדולה היא מדוע לא כתבה התורה במדויק את מיקום ההר אלא השאירה את התעלומה לגבי זיהוי ודאי של המקום עד ימיו של דוד? ידוע שהייתה מסורת מאדם הראשון דרך אבותינו הנביאים, היכן מקומו המדויק של הר שנה עד שעברו ממשכן למקדש. "המקום אשר יבחר 400- המוריה, ומסיבות שונות לקח כ ה" אינו משמש כתיאור נקודת ציון במפה )נ.צ.( אלא כתיאור המאפיין את מהות המקום - היכן צמצם האין סוף יתברך את עצמו כדי להיות בגלוי עם בניו חביביו. זהו מקום קדוש באופן מוחלט שנקבע מאת בורא עולם ושם נעשה את מצוותיו המנויות בפרשתינו ובשאר חלקי התורה. לא אנו בוחרים את מקום התגלות ה', אלא רבש"ע בחר עבורינו. כיום שאין הנבואה מצויה, אין לנו אלא ללכת לפי דברי התורה המצויה בידינו, כדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה: "מצות עשה לעשות בית לה' מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלש פעמים בשנה שנאמר ועשו לי מקדש, וכבר נתפרש בתורה משכן שעשה משה רבינו, והיה לפי שעה שנאמר כי לא באתם עד עתה וגו'". וכתלמיד לפני רבותיו, וכחבר אל חברי תלמידי חכמים שמצאו לנכון בשבוע של ט' באב לקרוא לעם ישראל לא לעלות להר ה' אפילו בטהרה ואפילו למקומות שמעולם לא נאסר לבוא להתפלל לפני ה', אשאל מדוע הרמב"ם לא כתב בהקדמתו למצוות בניית בית הבחירה שהדבר תלוי במצבו הרוחני של העם? בביאת המשיח? בנבואה? פשיטא, על פי מסורת ידועה בעם ישראל, ובמיוחד רבינו הרדב"ז, שיש מצוה לעלות בטהרה, המקומות ידועים, ואין הדבר תלוי כרגע אלא ברצונו של האדם להתפלל במקום אשר בחר ה'. בכל תחום אחר בהלכה מתחשבים הפוסקים בשינוי המציאות, בידע שנתחדש ואילו כאן נצמדים לדברי רבותינו הגדולים שפסקו כאשר לא היו מדידות מדויקות, כאשר עלו להר גם ללא היטהרות, כשחשבו שהר הבית בידינו גם אם לא נעלה להתפלל בו. מי יתן ויחזור לבית המדרש דיון הלכתי אמוני נטו, ללא הפחדות ואיומי שווא. "את והב בסופה", מתוך כבוד ואהבה גלויה ומוסתרת יחד. השתחווה והורחק , אורי שילה פעיל תנועת 'חוזרימ להר', קיבל צו הרחקה מנהלי המרחיקו לששה חו דשימ מהר הבית ומבואותיו לאחר שהשתחווה בתשעה באב בהר הבית. בתגובת אמרו בת נועת 'חוזרימ להר' כי "צווימ אלו מזכירימ מדיניות אפילה בה יהודימ ש'העזו' לתקוע בשופר בכותל המערבי במוצאי יומ כיפור נעצרו על ידי הבריטימ…". מתגברים ועולים בשבוע שעבר הר הבית היה פתוח ליהודימ במשכ שלושה ימימ בלבד עקב חג הקור יהודימ פקדו את ההר 270- בנ המו למי. כ בשבוע המקוצר, תחת מגבלות הקורונה. בינ הרב יהודה שלוש העולימ להר נצפו גמ הרב ו הרב ג'פרי וולפ מרבני העיר נתניה, הפרופ' והרב זוהר עמר . גמ פי גדצהלר עלה להר הבית. שו"ת הר הבית הרב יהודה קרויזר, ראש ישיבת הרעיון היהודי ורב הישוב מצפה יריחו האם ואיך מותר לעלות עם שאלה: תיק להר הבית? בתורת כוהנים )ויקרא יט: תשובה: ל( כתובות הלכות הכניסה להר הבית: ״לא יכנס להר הבית במקלו, בתרמילו, במנעלו ובאפונדתו״. במשנה במסכת ברכות )נד.( וברמב״ם )בית הבחירה פ״ז ה״א( לא מוזכר איסור כניסה להר הבית עם תרמיל. בספר אל הר המור )פ״ח( מובא בשם מורי הוראה, על פי מה שנאמר במסכת ביצה )כה:(, שהתרמיל המוזכר בתורת כוהנים הוא תרמיל שהאומן מניח בו את כלי עבודתו. העולה מכאן שאפשר לעלות להר הבית עם תיק רגיל שיש בו אוכל, שתייה, ביגוד וכדומה, המשמשים לצרכיו האישים של העולה. לשליחת שאלות עבור שו"ת הר הבית: y.arabiet@gmail.com קול ששון בעלי השמחות חזרו להר הבית עמ תומ תקופת האבל על חורבנ בית המקדש בש לושת השבועות של בינ המצרימ. ט"ו באב צויינ בהר הבית בשמחה יתרה עמ חתנימ וכלות שעלו לקראת חופתמ.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==