שביעי

25 | 28.08.20 | ח' באלול תש"ף | 408 גיליון שביעי מראש ההר 074-78-71-553 למסירת שמות לתפילה בהר ולתרומות: טלפון | ירושלים 57104 ת.ד המדור בחסות ישיבת הר הבית ……… www.temple-mount.co.il ישיבת הר הבית Yeshivat har habait שו"ת הר הבית הרב עזריה אריאל האם מותר להצטלם עם הגב שאלה: כלפי כיפת הסלע? הדבר מותר )כמובן כשאין תשובה: קלות ראש בזמן הצילום בסגנון של טיול שעשועים, וב"ה לא ראיתי בהר התנהגות כזו(. יש עניין של כבוד המקדש בכך שכאשר יוצאים ממנו אין מפנים אליו את הגב, כפי שנאמר בגמרא ביומא נג ע"א: "כהנים בעבודתן, ולוים בדוכנן, וישראל במעמדן, כשהן נפטרין - לא היו מחזירין פניהן והולכין, אלא מצדדין פניהן והולכין, וכן תלמיד הנפטר מרבו לא יחזיר פניו וילך, אלא מצדד פניו והולך". אולם להלכה זו שני סייגים: א. היא נאמרה רק לגבי העזרה ולא לגבי הר הבית כולו, כפי שכתב בערוך השולחן )הלכות בית המקדש סימן יד סעיף ט(: "וכל שהשלים עבודתו במקדש והולך לו אינו יוצא ואחוריו להיכל אלא מהלך אחורנית מעט מעט ומהלך בנחת על צדו עד שיצא מן העזרה... אבל בהר הבית אין קפידא בזה, שהרי אין בזה בזיון ורק בעזרה צריך מורא יתירא". ב. היא נאמרה רק לגבי שעת הפרידה מן המקום, אבל במשך השהות במקדש מותר להפנות את הגב להיכל. דוגמה לכך בברכת כהנים במקדש, עליה נאמר בגמרא )סוטה מ ע"א(: "לעולם תהא אימת ציבור עליך, שהרי כהנים פניהם כלפי העם ואחוריהם כלפי שכינה", ומשמע שהכוונה למקדש. וכן מפרש המאירי שם: "ואחוריהם להיכל כלפי שכינה" )וכן כתב בלחם שמים בתמיד פ"ז מ"א(. זהו פשט הכתוב )ויקרא ט, כב(: "וישא אהרן את ידיו אל העם ויברכם וירד מעשות החטאת", שבעומדו בעזרה הפנה את פניו אל העם. דוגמאות ומקורות נוספים לשתי הלכות אלה ראה בספר 'שערי היכל' על מסכת יומא, מערכה קכט. אכן, רבים מהעולים להר הבית נוהגים בשעת יציאתם מההר ללכת כשפניהם כלפי הקודש וגבם אל שער הכניסה. אך מצד הדין מדובר רק על העזרה, כאמור. לשליחת שאלות עבור שו"ת הר הבית: y.arabiet@gmail.com בט"ו באב, אחרי עשרה חודשים, כן, עשרה חודשים שלא הייתי בהר הבית )עבודה רציפה, סגרים והגבלות, וקורונה אישית(, סוף סוף זכיתי שוב להיות בין העולים ״כי אם אל המקום אשר יבחר ה׳ אלקיכם מכל שבטיכם לשום את שמו שם לשכנו תדרשו ובאת שמה״. חודשים, הייתי עולה כמעט מידי חודש, ואף בחול המועד, כמעט בכל 10 עד לפני יום, אבל כמו שהילד צומח מול העיניים ובקושי שמים לב, כך הורגשו השינויים שהיו בהר בשנים האחרונות, קמעא קמעא. חודשים היו שינויים שלא הרגשתי בהם. אם בחול 10 אולם, משום שלא עליתי כבר המועד סוכות, נאלצתי לומר הושענות בשקט, הרי שבט"ו באב, במזרח ההר, היתה תפילת מנחה גדולה במנין, עם חזרת הש״ץ. אם העצירות היו בזמנו בודדות לדקות ספורות, הרי היום היו כמה וכמה עצירות וכמעט לא דחקו בנו להמשיך ואף יצאנו מההר לאחר שעה ארוכה. בשבילי העליה בט״ו באב, היתה ממש בבחינת ״אמר רבן שמעון בן גמליאל: לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב...״. אדם פרופ הר הבית שלי / פתחו שערים ויבוא גוי צדיק ביומ חמישי שעבר, א' ראש חודש אלול הר הבית היה גור ליהודימ בטענה לחג מו ל מי )ראש השנה ההיג'רי(. זאת למרות שההר היה ריק כמעט לחלוטינ מערבימ. כתוצאה מ גירת הר הבית בימי שישי, שבת ומועדימ מו למיימ, נוצר השנה מצב אב ורדי של גירת הר הבית ליהודימ בימימ המשמעו תיימ ביותר ליהודימ בחצרות הקודש: שני ימי ראש חודש אלול, יומ ראשונ של ראש השנה, יומ ראשונ של וכות, הושענא רבה ושמיני עצרת - שמחת תורה. אמרת קדיש? כתב אישום פרקליטות המשטרה הגישה כתב אישומ בטענה שלפני שנה מרדכי דצקוב קי נגד אמר בתשעה באב קדיש בקול בהר הבית והתנגד לעיכובו והוצאתו מההר בעקבות אמיר אוחנה התפילה. השר לביטחונ פנימ, דרש מפרקליטות המשטרה לבטל את כתב באישומ המחפיר. נתניהו, תן גישה חופשית לאחר שבמ גרת הה כמ עמ איחוד נתניהו האמירויות התחייב ראש הממשלה לגישה חופשית למו למימ מכל העולמ להר הבית, קוראימ בישיבת הר הבית לראש הממשלה לאפשר ליהודימ לע לות להר הבית כל יומ ובמשכ כל שעות היממה, ולא ור כני ה לזרימ למקומות הא ורימ בעליה לגוימ. אור וישועה בהר הבית תלמידי ישיבת אור וישועה מחיפה הרב עלו להר הבית בברכת ראש הישיבה מר הרב דוד בנ יטח ובהדרכת אליהו זיני בני הישיבה. סגירת הר הבית במועדי החג של המוסלמים יוצרת מציאות בה המקום הקדוש סגור ומה העונש על אמירת קדיש בקול רם בהר? • ליהודים בימים המשמעותיים ביותר בשנה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==