שביעי

היסטוריה צאות בנושא שהוא כל ככ אוהב. תחילה ע ק בכ תבימ לא מוכרימ של הרב קוק ובה פצת אחרימ לציבור החרדי. ”לאט לאט נשאבתי לביוגרפיה של הרב קוק, וגי ליתי שבתולדות חייו יש פרקימ שלמימ שלא ו פרו ואפ ה תירו אותמ. ככ התח לתי לפתח את חוש הביקורת וההבנה שיש את ההי טוריה שאירעה, ויש את מה שרוצימ להראות לנו". לחוקר הצעיר אינ כאמור הכשרה אקדמית, אולמ הוא משתמש בכלֵי מחקר שלהפתעתו, לפחות בכל מה שנוגע לרב קוק, רבימ כלל לא מש תמשימ בהמ. ”שמתי לב שאינ כמעט תיעוד מפי אנשימ שחיו בתקופת הרב קוק, הכירו אותו או למדו אצלו. אז פשוט הלכתי אל אותמ אנשימ מו עטימ, בתל אביב או בירושלימ, וראיינתי אותמ על הרב. נברתי בארכיונימ והצלחתי לגלות חלקימ בתורת הרב קוק שכמעט ולא קיב לו ביטוי בישיבת מרכז הרב ובשאר המו דות שמלמדימ את תורתו". מה גילית בחלקימ הללו?  ”הרב קוק כתב ביומניו שאמ אינ קמ"ח אינ תורה. מה זה קמ"ח? ראשי תיבות של קבלה, מדעימ, ח ידות. הוא אמר שבדור שלנו, מה שצריכ להתחדש בתורת ארצ ישראל - אלו שלושת הדברימ האלה". וזה משהו שממשיכי דרכו ה  תירו? ”את שלושת הדברימ האלה הצניעו בדמותו ובתורתו של הרב קוק. כש בנו, הרב צבי יהודה, ערכ את הכת בימ, הוא פחות הדגיש אותמ, והתמ קד יותר בכתבימ ההלכתיימ ובמ רימ יותר טנדרטימ שיכולימ להישמע גמ באוזנ חרדית. דווקא בשנימ האחרונות יש יותר יכולת להגיע גמ למקומות האלה בכתבי הרב. יש לזה משיכה וביקוש מצד אנשימ". נתונ נו פ שרבימ ממוקירי הרב קוק ותורתו לא יודעימ הוא שבתקו פתו ביפו הוא הקימ ישיבה חדשנית ומהפכנית, שככל הנראה לא הייתה זוכה כיומ למקומ של כבוד בעו למ התורה. ”הרב הקימ ישיבה שונה מאוד ממרכז הרב של היומ. למדו בה קבלה, שפות זרות כמו צרפתית, גרמנית, ערבית וטורקית, מתמטיקה, לימודי טבע וגיאוגרפיה. ”זו ישיבה כל ככ חדשנית, שאפילו היומ - עמ כל היצע הישיבות שיש - אינ ישיבה כזאת. ואת הישיבה הזאת מחקו מההי טוריה. גדולי הרבנימ, שלימדו ומלמדימ את תורתו של הרב קוק, מעולמ לא שמעו על הישיבה". מדוע המידע הזה הו תר?  ”כי זה היה ממש חדשני. תלמידי הישיבה למדו מקצועות חול. לכל תלמיד גמ היו שעתיימ ביומ שבהנ הוא היה צריכ לעבוד בבית מלאכה בעיר. זה היה חלק מתוכנית הלימו דימ בישיבה. היומ זה נתפ כהזוי". עד כמה הרב קוק בעצמו הצניע  את החלק הזה בחייו? ”כשהרב קוק חזר לירושלימ, אחרי מלחמת העולמ הראשונה, והתמנה לרב ראשי, זה כבר פחות היה שייכ. יש פערימ גדולימ בינ תקופתו ביפו לתקופתו בירושלימ. בכל הכתבימ של הרב קוק, לא ראיתי אפילו פעמ אחת שהוא מזכיר את הישיבה ביפו. גמ התלמידימ לא דיברו עליה. לתחו שתי, כל עוד לא יודעימ ומכירימ את כל צדדיו של הרב קוק, החזונ החינוכי והתורני שלו לא ממוצה עד תומ". נבואת הזעם על היטלר הגילוי האחרונ שחשפ לגבי הרב קוק נוגע לנבואת הזעמ ש יפק על , השנה שבה 1933- אדולפ היטלר. ב המפלגה הנאצית עלתה לשלטונ בג רמניה, כתב הרב קוק: "בבחירתו של רוזוולט לנשיאות )ארה"ב( יש לראות 'אצבע אלוהימ'. בחירה זו נעשתה חודשימ מ פר אחרי עלות היטלר לשלטונ. היטלר, הדיקטטור האכזרי של גרמניה, הוא מל השטנ. אלוקימ מעניש את העולמ בחושכ של היטלר, וכבר הכינ את רוזוולט. עתה מתחילה היאבקות בינ מלאכ ושטנ. ורוזוולט ישמיד את היטלר". מאמרו פור מ מחדש, כעבור עשר שנימ, בעיתונ היהודי-אמריקני 'פארווערט '. נחמני מציינ כי הוא מקבל גיבוי נרחב משורת רבנימ בנוגע לגילוייו השונימ, אכ מצידו הוא מדגיש בצני עות כי הוא רק מאיר על פי ות מידע קיימות שנשכחו או הו תרו, ומנ ה לחבר ביניהנ. "מרבית הגילויימ שלי לא היו בבחינת אוצר ששלפתי מהאדמה. הרבה דברימ כבר היו כתובימ, רק שהחוקרימ לא שמו לב אליהמ או לא ייח ו אליהמ חשיבות. ”אני פשוט שמתי לב לפרטימ הק טנימ, הבנתי את המשמעות וחיברתי בינ הפרטימ הקטנימ למערכת אחת. הדרכ שלי במחקר היא לקחת את כל הפרטימ שכבר נמצאימ, ולחבר מהמ תמונה הי טורית כללית שעדיינ לא • הוצגה". "הרב קוק כתב ביומניו שאם אין קמ"ח - קבלה, מדעים וחסידות - אין תורה. הוא אמר שבדור שלנו, הדברים האלו הם מה שצריך להתחדש בתורת ארץ ישראל, והם הוצנעו בדמותו ובתורתו" "היטלר הוא סמל השטן". מאמרו של הרב קוק בעת עליית הנאצים לשלטון 19 | 25.12.20 | י' בטבת תשפ"א | 424 גיליון שביעי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==