שביעי

15 | 01.01.21 | י"ז בטבת תשפ"א | 425 גיליון שביעי מראש ההר ישיבת הר הבית Yeshivat har habait למסירת שמות לתפילה בהר | ירושלים 57104 ת.ד המדור בחסות ישיבת הר הבית ……… www.temple-mount.co.il | 07 4-78-71-553 ולתרומות: טלפון • שני פירושים בהבנת ברכת יעקב לבנימין וכיצד הם קשורים לאחיזתנו במקום בית המקדש וגם: האם מותר לחלק כיבוד ומיני מתיקה בהר הבית לכבוד סיומי מסכתות ושמחות משפחתיות? מיכאל פואה הר הבית שלי / שו"ת הר הבית אחת הברכות הסתומות בברכות יעקב לבניו היא ברכתו לבנימין: "בנימין זאב יטרף בבקר יאכל... ולערב יחלק שלל". התרגומים אונקלוס ויונתן מפרשים שניהם שהכוונה היא לכך שבתחומו של שבט בנימין יבנה בית המקדש בו יקריבו הכהנים קורבנות ושם תשרה השכינה. ובתרגום חזרה לעברית של התרגום כותב יונתן: "בנימין שבט חזק כזאב טרפו, בעריו תשרה שכינת אדון עולם ובאחוזתו יבנה בית המקדש בבוקר יהיו כהנים מקריבים כבש תמיד ]תדיר[ עד ארבע שעות ובין השמשות יקריבו כבש שני ובערב יהיו מחלקים שארית שאר קרבנות ואוכלים איש חלקו". שני שבטים חלקו בנחלתם את מקום המקדש, "מה היה בחלקו של יהודה - הר הבית, הלשכות והעזרות. ומה היה בחלקו של בנימין - אולם, והיכל, ובית קדשי הקדשים. ורצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסת לחלקו של בנימין, ובה היה מזבח בנוי" )יומא דף יב.(. אם כן המזבח הוא בחלקו של יהודה ומדוע מייחסים התרגומים את הקורבנות לברכת בנימין? מדוע בכלל מופיעה ברכה זו על בית המקדש והשכינה במשל של זאב יטרף? יתכן שרומז יעקב לבניו שלעת אחרית הימים כאשר ירצו לחזור למקום המקדש ולחידוש הקרבנות, יזדקקו לתכונה זו של בנימין שהוא אינו כארי יהודה "שהוא אביר לב ולא יחת מפני כל, אלא כזאב שמפחד מרועה ומקלו ומכל מקום טורף" )פירוש העמק דבר, מ"ט, כ"ז(. בנימין לא הולך למאבק חזיתי כגור אריה יהודה, אלא חוטף וטורף כל פעם מה שניתן, תוך שהוא מפוחד מהרועה והמקל. זו דרך אחת, אבל יש גם אפשרות הפוכה. וכך מפרש הרש"ר הירש: בנימין, זאב יטרף. כלומר בנימין, יטרף את הזאב שמנסה לפגוע בעדרו של יעקב - עם ישראל. נוסיף שדווקא בנימין שהוא הצבר היחיד בשבטי ישראל, הוא זה שלא חווה את פחד הגלות, ולכן שיש בכוחו לעמוד מול האוייבים ללא חשש וללא מורא. איזה בנימין אנו בוחרים להיות? הרב הלל בן שלמה שאלה: האם מותר לחלק תקרובת ומיני מתיקה בהר הבית לרגל אירוע כגון סיום מסכת, שמחה משפחתית וכו'? תשובה: בהר הבית יש להיזהר מקלות ראש, ולכן ראוי להימנע מלאכול סעודות גדולות במקום. אכן, כאשר מדובר בכיבוד קל, ובפרט כאשר כיבוד זה מוגש לכבוד אירוע של מצוה, מסתבר שאין להחמיר בדבר. ואדרבה, זה דבר טוב שיכול לעודד אחרים לשמוח בשמחה של מצוה. לסיים מסכתות. ולהשתתף בשמחה לרגל הארוע המתרחש. כמו כן, זו גם הזדמנות לברך בהר הבית, דבר שנמנע מאיתנו שנים רבות. נציין, כי בברכות על המאכלים יש לברך בנוסח הרגיל של הברכות )בניגוד לברכות שבתפילת הציבור, שם יש שינוי בנוסח חתימת הברכות(. לשליחת שאלות עבור שו"ת הר הבית: y.arabiet@gmail.com י ׁ ִ ש ְ פ ַ ר נ ֵ גּ ְ ס ַ מּ ִ ה מ ָ יא ִ הוֹצ  ֶ מ ׁ ְ ת ש ֶ הוֹדוֹת א ְ ל יהודימ רבימ עלו ביומ ראשונ להר הבית לפני תחילת ה גר. פעילי הר הבית פנו לגו רמי השלטונ, כדי שיאפשרו את העליה להר גמ ליהודימ המתגוררימ במרחק של יותר מקילומטר מהר הבית. לקראת עשרה בטבת בהר הבית יהודימ עלו לקראת עשרה בטבת להר 360 23% הבית. למרבה ההפתעה, מדובר בעליה של לעומת לעומת הימימ המקבילימ אשתקד, למרות הקורונה וגשמי הברכה שירדו בחלק מהימימ. עשרה בטבת מחוץ להר הבית בעשרה בטבת החל המצור על ירושלימ - אנחנו נצורימ בפנימ והאויב צר מבחוצ. השנה חל עשרה בטבת ביומ שישי - בו הר הבית גור ליהודימ, ככ שנאלצנו להשאר בעצמ היומ בחוצ כשהאויב חוגג בפנימ. ישיבת הר הבית - השליחים שלך בהר הבית בכל מקרה, ישיבת הר הבית ממשיכה לפ עול לפי הנחיות משרד הבריאות במתכונת דומה ל גר השני ודואגת שקול התפילה וקול התורה ימשיכו להשמע בחצרות הקודש. רבני הישיבה קוראימ לכל יהודי המתגורר ב מיכות להר הבית, לעלות מדי יומ ולהיות שליח נאמנ לעמ ישראל בהר הבית.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==