שביעי

לשייטת כפ יכולוג היחידה. לנגד עיניו עמד הצורכ הדחופ לבנות תש תית יוע ותמיכה בצוותימ הלוחמימ אחרי אירועימ של פגיעה ואובדנ. ”כשאני עברתי את האירוע הקשה של התאונה, לא הייתה בשייטת משנה דורה לגבי מה עושימ במ צבימ כאלה. מצאתי את עצמי ב י טואציה שבה אני מבולבל, כואב ומ דממ מבחינה רגשית, וצריכ להוביל צוות חיילימ שבתוכ זמנ קצר יו מכו ללוחמימ, לאחר שאיבדו חבר וחוו טראומה. נשארתי לבד וזו הייתה חוויה קשה. כפ יכולוג, הבנתי שזה הדבר הראשונ שאני צריכ לע וק בו". איכ זה התקבל ביחידה?  ”בשייטת הייתה תפי ה מאוד מאצ'ואי טית. ’אנשי הצפרדע, אנשי הדממה' - לא מדברימ על כאב. חש בתי שצריכ לשנות את זה. לפי שלמה המלכ, ’דאגה בלב איש ישיחנה': כשאדמ משתפ בקושי, הוא מיד יר גיש יותר טוב. שלמה גמ ביקש מהשמ ’לב שומע' - לחוש אמפתיה ולהיות עמ האחר בכאבו. מפקד הוא מנהיג וחשוב שיהיה לו לב שומע". לדגנ נדרש לא מעט זמנ כדי לר כוש את אמונ שדרת הפיקוד של היחידה בדרכו החדשה, כמו גמ לפתח כלימ מתאימימ. ”במבצע חומת מגנ ולאחריו, נפגעו לוחמימ ונ 2002- ב כנ נו לפעולה. למזלי, היה לי פר טנר מצוינ, אדמ שגמ שימש דוגמה והתווה דרכ - רמ רוטברג, מפקד השייטת דאז )לימימ מפקד חיל הימ; ה"צ(. יחד בנינו מודל של ’תחקיר מנטלי': לאחר כל אירוע של אובדנ, ערכנו שורה של תחקירימ מנטליימ שבהמ מדברימ, מקשיבימ ומנרמלימ את החוויה הקשה". היו גמ כאלה שהתנגדו לדרכ שני ה להתוות, ”אבל אותמ לוחמימ שהתנגדו, היו הראשונימ להתקשר אליי לאחר אירועי אובדנ גמ כשכ בר היו משוחררימ, וביקשו ממני לא לוותר על התחקיר המנטלי. אמ יש משהו שאני שמח עליו וגאה בו בדר כי המקצועית בשייטת, זה הנוהל הזה שהתעקשתי להכני בנו פ לתחקי רימ המבצעיימ". מה הייתה ההשפעה העיקרית של  התחקיר המנטלי על הלוחמימ? ”מי שמוביל את ההתערבות הזו המ מפקדי הצוותימ. היכולת של מפקד להכיל את הקושי והפגיעות של לו חמיו היא מרכיב מרכזי שבעיניי הופכ אותו למפקד טוב יותר". דגנ מ פר שטיפול נפשי בלוח מימ פעילימ הוא שונה מטיפול נפשי רגיל: "בטיפול נפשי עו קימ לא מעט בפירוק ההגנות הפ יכולוגיות שיש למטופל, כלומר באופנ שבו הוא מגנ על עצמו מפני חרדת המוות וכדומה, ואז, בתהליכ שיכול להיות ארוכ, מרכיבימ אותנ מחדש בצורה טובה ומועילה יותר. הלוחמ שיוצא לקרב חייב לשמר את מערכת ההגנה שלו, מפני שאמ הוא 'מת מפחד', הוא לא יכול להילחמ. לכנ הטיפול שתיארתי לא מתאימ במקרה הזה. כשלוחמימ באו להתייעצ איתי, היינו דווקא מח זקימ את מערכת ההגנה שהיו להמ". הוא נזכר בחייל שהתמודד עמ עניינימ מורכבימ בחייו האישימ. "כמה שעות לאחר שיצא מטיפול, הוא יצא למבצע בימ גבוה ו וער, שבו המערכות בכלי השיט חדלו לתפקד, ותיפקד מצוינ. היכולת לגיי את הכוחות, ל גור בפנימ לזמנ מוגבל את מה שמכאיב ומציק, ולהגיע לתפקוד מרבי, זה מו טיב שמאפיינ לוחמימ". איכ טיפלת במקרימ של פגיעה  נפשית כתוצאה מלחימה? "הטראומה הנפשית מכונה גמ הפ ציעה השקופה, הכדור הבלתי נראה של הפגיעה בנפש. בדרכ כלל לוקח זמנ עד שמזהימ אותה. במקרימ רבימ, הייתי מפנה לטיפול מחוצ ליחידה, מכיוונ שהשייטת היא קצת כמו מש מצאתי את עצמי מבולבל, כואב ומדמם מבחינה רגשית, וצריך להוביל צוות חיילים שבתוך זמן קצר יוסמכו ללוחמים, לאחר שאיבדו חבר. נשארתי לבד. זו הייתה חוויה קשה. כפסיכולוג, הבנתי שזה הדבר הראשון שעליי לעסוק בו "הלוחמים שהתנגדו היו הראשונים להתקשר". דגן וחברי צוותו ומבחינתי זו הייתה גירת מעגל. הילד שה תתר בשיחימ, מפחד מחב לימ חמושימ שהתפרצו לשטח הביתי שלו, הפכ ללוחמ שמגיע עד למקומ המוגנ שלהמ, מפתיע אותמ, מ כל את תוכניותיהמ ומגנ על קהילתו, עמו וארצו". תפיסה מאצ'ואיסטית כמה חודשימ לאחר המבצע הזה, בתפקידו כמפקד צוות במ לול הכ שרת לוחמימ, הוא חווה אירוע קשה במיוחד. ”יצאנו לאימונ. זו הייתה צלילת לילה, שבמהלכה התפתחה במהירות ערה בימ. אחד הלוחמימ ניתק מהכוח ולא מצאנו אותו. תוכ כדי החיפושימ, לוחמ נו פ נפצע קשה מאוד, רגלו נקטעה ואני הייתי צריכ לעצור את הדמ ולמנוע את מותו. הלוחמ שאבד נמצא למחרת בבוקר ללא רוח חיימ". דגנ שותק לרגע, והקושי ניכר עליו. ”בדיעבד, אני יודע לומר שהאירוע הקשה הזה, שליווה אותי שנימ ארוכות, הוא זה שגרמ לי לבחור במ לול של פ יכולוגיה קלינית, והביא אותי לע בוד עמ נפגעי פו ט טראומה והלמ קרב. הדרכ שלי להירפא הייתה לרפא אחרימ". הוא יצא ללימודי פ יכולוגיה, וב תומ שבע שנימ ארוכות הו מכ וחזר 19.02.21 | ז' באדר תשפ"א | 427 גיליון שביעי | 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==