שביעי
21.05.21 | י' בסיון תשפ"א | 439 גיליון שביעי | 12 אליהו גליל אס ו נ ו ת מ י ר ו ן ו קרל י ן "האווירה המופקרת מביאה לשרלטנות וחוסר אחריות" • מה הרמב"ם היה אומר על האסונות בל"ג בעומר ובערב שבועות? ד"ר יוחאי מקבילי והלל גרשוני, שחיברו מהדורה חדשה למורה נבוכים, מסבירים את גישתו: "האירוע הזה היה רע שהאדם גורם לעצמו" קורבנות 45 בעוד כשבוע יעלו בני משפחותיהמ של ימימ למותמ, 30 הא ונ בהר מירונ לבתי העלמינ במלאת וביומ ראשונ כבר אירעה טרגדיה נו פת. שני צעירימ נה נפצעו בקרי ת טריבונה בח ידות קרלינ 200- רגו ויותר מ בגבעת זאב, עמ כני ת חג השבועות. רבימ ע קו בשבועות האחרונימ בשאלת המ ר שנושאימ הא ונות, ובשממ של רבנימ פור מו ה ברימ שונימ מדוע קרה מה שקרה; יש שתלו את הא ונות בגזירת גורל והצי עו להקפיד יותר על צניעות ונטילת ידיימ, אחרימ הדגישו דווקא את הצורכ בחיזוק האחדות ואהבת חינמ, ואחדימ אפ דיברו על ככ ש"אולי רבי שמעונ כוע עלינו". אבל יש גמ גישות שמבקשות להציע התמודדות שונה - על פי אחד מגדולי הרבנימ והוגי הדעות בעמ היהודי, הרמב"מ. "לצד העוצמה הרבה שבאירוע, והרצונ לקרבת השמ של האנשימ הבאימ להילולה, יש במירונ אווירה מופקרת של בעלי אינטר ימ, שחושבימ שאפשר לנהל את העולמ באופנ קבוע על ב י ני ימ, הדלקת נרות, אמירת שמות וכו'", מ ביר ד"ר יוחאי מקבילי, איש הייטק ויוזמ 'מפעל משנה תורה' להנגשת כתבי הרמב"מ. "מעשי שרלטנות כאלו מביאימ למחשבה פ ולה שאפשר לכופפ את הקדוש ברוכ הוא לכל דמיונ ובקשה, וב ופו של דבר זה מוביל להתעלמ מנ ההתרעות ולמחשבה שא ונ בא רק כ'גזירה משמיימ', בלי כל אחריות ישירה של האדמ". מקבילי וחוקר התלמוד הלל גרשוני הוציאו לאחרונה מה דורה חדשה של ה פר מורה נבוכימ. "הרמב"מ", לדבריו, "מחלק את הרע לשלושה וגימ: יש רע שהוא תוצאה של א ונ טבע, יש רע שהאדמ גורמ לחברו במזיד, ויש רע שהאדמ גורמ לעצמו. במירונ מדובר ברע שאנחנו גורמימ לעצמנו. "כמובנ, החקירה הזו לא נוגעת למעגל הקרוב של המ שפחות ה ובלות, אלא למעגלימ רחבימ יותר, ובכל זאת - לא גזירת שמיימ הייתה פה, אלא מנהגו של עולמ; לא רע מהקב"ה היה פה, אלא רע מנ האדמ. הקפדה על בטיחות היא לא חלק ממה שהשמ מצפה מאיתנו? ריחוק מאווירה של דחיפות זה לא דבר שהקדוש ברוכ הוא דורש? תיקונ של ניהול מדינה זה לא מה שהוא דורש?". "הרמב"מ לא היה רק גדול הפו קימ, אלא גמ גדול ההוגימ היהודיימ. זה לא אומר שחייבימ לפ וק כמותו בכל דבר, אבל בוודאי חייבימ להכיר את תפי ת עולמו. אילו אנ שימ היו לומדימ יותר את הרמב"מ, המ היו לוקחימ אחריות גדולה יותר ומביאימ לעולמ מתוקנ יותר. זו ה יבה שאנו מנ ימ להנגיש את הרמב"מ בכל פריו, בהלכה ובמחשבה". "הילולה שיש בה 'סגולות' וניסים אינסטנט" "מהפר פקטיבה של הרמב"מ", מו יפ גרשוני, "נראה שיש לא ונ במירונ קשר ממשי לתוכנ האירוע. הילולה שמרכזה ' גולות' וני ימ אינ טנט, בדרכ הטבע מושכת אליה חו ר ניהול תקינ ורציונלי". כדי להנגיש את הרמב"מ לציבור, יימו לאחרונה ב'מפעל משנה תורה' לתרגמ מחדש את מורה הנבוכימ, שנכתב במקור בערבית-יהודית, כאשר מאחורי התרגומ החדש, שמחבר בינ העולמ הרבני לאקדמיה, עומד גרשוני - מתרגמ, פובליצי ט ודוקטורנט לתלמוד. מורה הנבוכימ עדיינ רלוונטי, יותר שנימ אחרי שנכתב? 800- מ "בהחלט, בחלקו הגדול, עמ ההתאמות הנדרשות. הרבה ממה שאפשר ללמוד ממנו זה את הגישה: מה עושימ עמ תי רות לכאורה בינ דת למדע, מה היח הרצוי למי טיקה, לטעמי המצוות, לבעיית הרע בעולמ. חלק משמעו תי מהמהדורה החדשה נועד להצ ביע על המקומות שאפשר להקיש מהמ לימינו, בעזרת חלק ההרח בות. הרמב"מ מדגיש שכל אחד יוכל להיבנות מנ החיבור, לפחות • במקצתו. ואת זה הנגשנו". זירת האסון בגבעת זאב, השבוע בעלי האינטרסים בהר גורמים למחשבה פסולה שאפשר לכופף את הקב"ה, ומובילים להתעלמות מהתרעות ולמחשבה שאסון בא רק כ'גזירה משמיים', בלי כל אחריות של האדם הלל גרשוני 90 צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש ד"ר מקבילי
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==