שביעי

16.07.21 | ז' באב תשפ"א | 447 גיליון שביעי | 38 המקדש לפחות שלוש פעמימ ביומ. ומצד שני, זו וגיה שעד לא מזמנ הייתה מעבר להרי החושכ. בתקופה ההיא, אפ אחד מתושבי היישוב שלי, מחבריי והוריי לא עלה. זה לא היה על דר היומ". ממה נובעת הדואליות הזאת?  ”אחרי שבגרתי והעמקתי בנושא, הבנתי שזה לא היה במקרה, אלא חלק מברית לא קדושה שנרקמה אחרי מלחמת ששת הימימ כדי להפוכ את הר הבית ללא לגיטימי". ברית בינ מי למי?  ”רשויות המדינה והממ ד הרבני. המדינה הוציאה תווית של אדמ מ וכנ לכל מי שהתע ק בהר הבית, והפ כה אותו לאויב העמ שהולכ לגרור את ישראל למלחמת עולמ שלישית. אגב, אני לא בטוח שמדובר היה רק בפחד מהערבימ, אלא שהעצימו את הפחד - מתוכ הנחה שהר הבית יכול לשנות את אופייה של מדינת ישראל ולהפוכ אותה ליותר יהודית" . לרבנימ הייתה בעיה עמ הפיכת  המדינה ליותר יהודית? ”הרבנות הפכה כל אדמ שעולה להר הבית לעבריינ מבחינה הלכתית, ותלתה שלט שקרי בכני ה שמדינ תורה א ור לכל אדמ לעלות להר הבית מפאת קדושתו". מה שקרי בזה?  ”כי אינ מקומ בתורה שאו ר כני ה להר הבית. להפכ, כשליש מתרי"ג מצוות ניתנ לקיימ רק שמ. ללא הר הבית, אנחנו לא באמת יהודימ, אלא זכר ליהודימ. יהודימ אמיתיימ מקיימימ את כל תרי"ג המצוות, ואצלנו עושימ הרבה דב רימ כזכר ולא מקיימימ את הדבר האמיתי. למעשה, לא כתוב בשומ מקומ בתורה שא ור לעלות להר הבית, אלא מה הכללימ שמאפשרימ לעלות". הכל אסור הוביל להכל מותר אז למה כל ככ הרבה רבנימ מת  נגדימ? ”קראתי לאחרונה פר בשמ ’תיקונ , שבו כל רבני הדור 1936- עולמ’ מ ההוא כתבו מדוע לא לעלות לארצ ישראל במ גרת התנועה הציונית. המ טענו שהארצ היא מקומ קדוש, ואמ לא נתנהג שמ בקדושה הראויה - נפגומ בקדושתה, ולכנ עדיפ להישאר באירופה. מדובר באותמ טיעונימ כמו שנשמעימ היומ נגד עלייה להר הבית, ואנחנו יודעימ מה קרה לכל אותמ הרבנימ ולחלק מהדור ההוא". הרב צבי יהודה קוק, הרב מרד  כי אליהו, הרב אברהמ שפירא, כל אלה לא ראו את מה שאתה רואה? ”אני יהודי שנאמנ להלכה, ולא לרב כזה או אחר. אני לא יודע עד כמה ההתנגדות של אותמ רבנימ גדולימ שציינת לא הועצמה על ידי מי שטרח בככ. יש הרבה מאוד רבנימ שתמכו בעלייה, כמו הרב גורנ, הרב חיימ דוד הלוי, הרב יו פ קאפח, הרב שאר ישוב כהנ שגדל על ברכי הרב צבי יהודה, הרב שלמה רעננ שהיה נכדו של הרב קוק ואחיינו של הרב צבי יהודה, שידע על עלייתו להר הבית ולא התנגד לה. ”גמ כיומ יש שורת רבנימ שתומ כימ כמו הרב זלמנ מלמד, הרב צפניה דרורי והרב דב ליאור. מלבד הפלג א חי עמית קיבל לבר המצווה את ה פר ’הר הבית’ של הרב שלמה גורנ. ה פר העלה אבק על המדפ, ורק כשהגעתי לישיבת הה דר פתחתי אותו, למדתי בפעמ הראשונה היכנ עמד בית המ קדש וגיליתי שהרב גורנ בר שחשוב לעלות להר הבית. אז צירפתי אליי חבר, טבלנו באיזה מעינ, ובלי שאפ אחד יידע - עלינו להר". שנימ חלפו מאז החל העי 22 תונאי ארנונ גל את דרכו כפ עיל נלהב למענ העלייה להר הבית. ”בכל מה שקשור להר הבית גדלתי כתינוק שנשבה", הוא מ פר בראיונ ל’שביעי’, ערב צומ ט’ באב. ”חייתי ב ביבה דתית מבלי שהר הבית היה חלק מעולמי, כמו בכל הציונות הד תית". איכ נתפ ת באותמ ימימ, כשה  תחלת לפעול לטובת העלייה להר? ”כהזוי. גמ לפני עשר שנימ, כשה תחלתי לכתוב את המדור ב’מקור ראשונ’, התחושה הייתה שבית המק דש זה נושא לילדימ בגנ, וכשגדלימ המ ’נדרשימ’ להבינ שזה לא נושא אמיתי ושאנחנו לא באמת מצפימ שהוא יקומ. נוצר אצלי די וננ קוגניטיבי: מצד אחד, היהדות אוב יבית לנושא ואנחנו מזכירימ את ”הר הבית לא מוכר בחוק, ומדינת ישראל אפילו לא מודה שמדובר במקום קדוש. לכן מתאפשר כל הביזיון הזה. אתה מתנגד לעלייה? לפחות תדאג שלא יהיו בו הפגנות תמיכה במוחמד דף, או שלא ישחקו בו כדורגל" "גם אם אתם נגד, אל תשלימו עם הבורות". הכותל המערבי כריכת ספרו החדש של סגל בהוצאת 'סלע מאיר' 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==