שביעי

למסלול חוזרים 16.07.21 / 447 גיליון / מוסף טיולים ואירועים // / 52 ירושלים יש תקופות בלוח השנה שמעוררות אותנו לעשות חשבונ נפש, לחשוב כיצד אנחנו יכולימ להיות טובימ יותר בכדי להביא לעולמ מתוקנ יותר. השבוע זה פגש אותי. לא פעמ עולה תהייה, מדוע אנו, אלפיימ שנה כמעט, אחרי החורבנ צריכימ לעצור הכל, לצומ ולהתענות...איזה קשר יש בינ זה לבנינו..? ל פירה, יומ י"ז בתמוז מצליחימ הרומאימ לפרוצ 70 ובכנ, שנת את חומות העיר. מכאנ הדרכ אל בית המקדש הייתה כבר כמעט פתוחה. בית המקדש אינו תמ מבנה מרשימ. הוא מרכז רוחני, מדיני ולאומי, אליו הגיעו יהודימ מכל העולמ שלוש פעמימ בשנה. אליו הגיעו אנשימ להקריב קורבנות, להודות על הטובות ולחזור בהמ מהחטאות. עליו אמרו מי שלא ראה בניינ בית המקדש לא ראה בית יפה מימיו. יותר מכל זה, בית המקדש היה מקומ המפגש עמ אלוקימ ועמ עצמנו במקומ הכי טהור שלנו. החוט המקשר בינ שמימ וארצ, בינ אלוקימ ואדמ. אכ התרחקנו, התרחקנו מהטוב ובתוכ ככ התרחקנו מעצמנו, הת רחקנו אחד מהשני. ופ ימי בית שני, היו ימימ של פילוג ומחלוקות. כתות שנלחמו 20 , כתות שונות 20- בירושלימ של ימי החורבנ היו כ אחת בשניה מי ישלוט וינהיג את המרד. השבוע, כחלק מצילומימ שערכתי ל יור וירטואלי עבור חברימ בתכנית המנויימ שלנו הגעתי לרובע ההרודיאני, מוזיאונ ארכיאולוגי רב רושמ של האתר לפיתוח העיר ירושלימ ואני ממליצ בחומ להגיע אליו. אחרי שמגיעימ לשמ, כמו גמ למוזיאונ הבית השרופ שנמצא מוכ אליו, מקבלימ תמונה של המציאות ששררה פה באותה תקופה. מדוע חשוב להגיע למקום הזה? אחרי מלחמת ששת הימימ מגיע פרופ' נחמנ אביגד אל העיר הע תיקה של ירושלימ ומוצא בה אוצר)!(. הוא מוצא חורבות של העיר העתיקה. כל העיר הרו ה ואינ אבנ שעומדת במקומ, ומיד הוא הרובע ההרודיאני • הרובע ההרודיאני מספק את תמונת המציאות של החברה היהודית לפני החורבן ביקור חובה לכל מי שמבקש ללמוד את מורשת עמנו ומבקש לתקן את טעויות העבר שהובילו לחורבן בית המקדש מבינ: החורבות הנ למעשה תיעוד של חיי הפאר של מי שגר כאנ בימיו האחרונימ של בית המקדש. )הרובע ההרודיאני הוא הרובע בו התיישבו בני האצולה בימי בית המקדש השני(. אלו שלושה דונמ המ תארימ לנו שישה בתימ ברמות שונות של שימור. אודות לממצאימ שנמצאו במקומ אפשר להבינ איכ נראו החיימ, איכ הייתה המציאות, כמה כ פ היה לאנשימ. אמ דיברנו על הקיטוב החברתי שהיה באותמ שנימ אנו מבינימ שהרובע ההרודיאני הוא דוגמה מוחשית לככ, ההבדל והפער בינ השכבות נגלה במלוא עוצמתו. רובע זה נמצא בעיר העליונה של ירושלימ, בגבעה המזרחית, שמ נמצאימ בני המעמד הגבוה והעשיר, ככל הנראה בני משפחות הכהנימ או לפחות חלקמ. לעומת זאת, שאר חלקי העמ שהיו במעמד נמוכ ועמ אמצעימ דלימ התגוררו בעיר התחתונה של ירושלימ, מוכ לעיר דוד ובשיפולי הגבעה המערבית. נחמנ אביגד מתאר ב פרו "העיר העליונה של ירושלימ" ) פר נדיר ומומלצ( את אותמ רגעימ בהמ ביצעו חתכ עומק בכדי לבחונ היכנ כדאי לחפור וכשמגלימ שכבה שחורה, מתברר מהר מאוד שמדובר בשאריות של השריפה שהייתה כאנ, עדות לחורבנ הגדול שהתרחש כאנ. רק כאשר כלתה הרעה וחומות העיר נפרצו הבינו היהודימ שעליהמ להתאחד, אכ אז כבר היה מאוחר מידי. לאחר שלושה שבועות של קרבות עקובימ מדמ בית המקדש נכבש נשרפ ונהר . ובכל דור שלא שב ונבנה, יודעימ אנו כי כאילו בימיו של אותו דור חרב. אותו ריחוק שהביא לחורבנ עוד קיימ ועומד במובנימ שונימ, ועל ככ אנו צמימ, אבלימ, ומנ ימ להתגעגע. מאז אנו מנ ימ שוב לחזור להיות עמ אחד, • מאוחד ואוהב. צילומים: נורית בזל נפתלי חן הוא מורה דרך, מרצה וחוקר תולדות ארץ ישראל והבעלים של חברת "ערך הדרך" העוסקת ……… בבניית מסעות תודעה לנוער וחברת "היסטוריה על הדרך" המנגישה לציבור היסטוריה, מורשת וציונות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==