שביעי
23.07.21 | י"ד באב תשפ"א | 448 גיליון שביעי | 14 משה ויסטוך ח י נ ו ך תשכחו ממה ששמעתם על האיסור לעסוק באסטרונומיה לצד לימוד לפרופ' נח דנא פיקארד מהמרכז האקדמי לב יש דרך ליישב • התורה אפילו את הסתירה לכאורה בין 'המפץ הגדול' לסיפור הבריאה שנימ לנחיתת האדמ הראשונ על 52 השבוע צוינו שנימ להגעה הראשונה למאדימ. לרוב, 45- הירח ו נושא המדע והחלל מעניינ רבימ רק כאשר הוא מ תכמ ב פר רב מכר או ב רט שובר קופות, אכ עבור מי שמשלב בינ מדע לתורה, לא רק שאינ תירה בינ שני התחומימ הללו - אלא שזוהי חובתו של כל יהודי לע וק בהמ. "חז"ל קבעו שיש מצווה לע וק בא טרונומיה", אומר יו"ר הקתדרה לחינוכ מתמטי, מדע ויהדות במרכז האקדמי לב, פרופ' נח דנא פיקארד. "בפרשת השבוע, ואתחננ, כתוב 'כי היא חוכמתכמ ובינתכמ לעיני הע מימ'. על הפ וק הזה אומרת הגמרא במ כת שבת כי 'כל היודע לחשב בתקופות ומזלות ואינו חושב', עליו הכתוב אומר 'פועל השמ לא יביטו, ומעשי ידיו לא ראו'. לחשב תקופות ומזלות, אלה חישובימ מתמטיימ וא טרונומיימ. "למעשה, חז"ל משתמשימ בפ וק הזה במקומ אחר, ואומרימ שאי העי וק בנושא מבטא בעיה באמונה. מי שלא מתעניינ במדע, לא מתעניינ בבריאה ויש לו בעיה באמונה". מלבד התמחותו בנושא החלל, דנא פיקארד, אשר שימש בעבר כנשיא המרכז האקדמי לב, עורכ דרת פרי תורה ומדע, 'לדעת בארצ דרככ - על הקשר ההכרחי בינ תודה ומדע'. כדוגמאות לחשיבות העי וק בא טרונומיה הוא מציינ חכמימ מדו רות שונימ: "הרמב"מ אמר שמי שעו ק במת מטיקה, מקרב את עצמו להכרת הבורא. הרמ"א אמר שצריכ לע וק במתמטיקה ובא טרונומיה, והמהר"ל מפרש את הגמרא הזאת והולכ בכיוונ הזה. "לרמ"א ולמהר"ל אפילו היה תלמיד בשמ רבי דוד גנצ, שכתב שני פרימ, אחד מהמ בא ט רונומיה, והוא היה העוזר האישי של הא טרונומ המלכותי בפראג. כמוהמ, ככ ברו, גמ הגאונ מווילנה והרב קוק. מובנ שהיו גמ רבנימ שהתנגדו, אכ ה יבות לרוב לא היו מדעיות, אלא שהמ לא רצו שנתקרב לכופרימ ולאנשימ שביטאו עמ דות והשקפות המנוגדות לתורה, כפי שהיה עד תקופת הרנ נ ". "הסתירות נובעות מלימוד לא מעמיק" ומה לגבי התיאוריה המדעית על 'המפצ הגדול'? היא לא ותרת את הבריאה? דנא פיקארד מדגיש שלא. "העמדה העקרונית, וזה מוזכר בשיחות הרב צבי יהודה, היא שלרוב, ה תירות נובעות מככ שלא תמיד מדובר במדע אמיתי ולא בתורה אמיתית. כלומר, ה תירות נובעות מלימוד לא מעמיק הנ בתורה והנ במדע. "למשל, בנוגע לבריאת העולמ, חז"ל אומרימ שהק דוש ברוכ הוא בונה עולמות ומחריבמ, אבל מה שמע ניינ את התורה זה האדמ, ולכנ כל מה שהופיע בתקופות שלפני בריאת האדמ, לא מעניינ את התורה והיא לא עו קת בזה. התורה מתחילה בזמנ שהאדמ מופיע בעו למ. לכנ זה שהעולמ קיימ מילוני שנימ ויותר, כולל דינוזאורימ שהתהלכו כאנ, לא ותר את העובדה שהוא שנימ". 6,000- נברא לפני פחות מ האפשרות שיש חיימ מחוצ לכדור הארצ כבר פירנ ה עשרות במאימ ושחקני קולנוע. דנא פיקארד מדגיש כי לא מדובר בדיונ חדש ומודרני. "תלמידי חכמימ ע קו בזה כבר מזמנ. רבי ח דאי קרקש, ב פרד של טרומ הגירוש, כתב שיש אפשרות של חיימ מחוצ לכדור הארצ. "יש מי ש ובר שאינ חיימ מחוצ לכדור הארצ, כי פר בראשית מתאר את החיימ כאנ, אכ יש אחרימ שאומרימ שבהחלט יכולימ להיות חיימ במקומות אחרימ, כי האל אינו מוגבל בבריאות נו פות. המ מדגישימ כי גמ אמ קיימימ יצורימ אחרימ, ההבדל בינמ לבינ בני האדמ זה • שרק לאדמ יש בחירה חופשית". חז"ל קבעו שיש מצווה לעסוק באסטרונומיה. למעשה, הם אומרים שאי העיסוק בנושא מבטא בעיה באמונה. מי שלא מתעניין במדע, לא מתעניין בבריאה - ויש לו בעיה באמונה כדור הארץ, כפי שנראה 11 מהחללית אפולו NASA צילום: פרופ' דנא פיקארד צילום: המרכז האקדמי לב מחוץ לכדור לחשוב
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==