שביעי
יפה. יש מאי ה בחיצוניות ובמער ביות. אנחנו לא חייבימ להביע את עצמנו דרכ הכלימ של הפילהרמונית של ברלינ, וגמ לא דרכ הכלימ של ג'ימי הנדריק . אנחנו באימ ממקומ אחר - ממקומ של מוזיקה הרבה יותר פנימית ושורשית, ולא ממקומ חי צוני של שואו. מוזיקה ששייכת למקורות ולמקומ הרוחני שא נחנו צועדימ אליו, ובעיניי זה מוביל לשירת הלויימ". שירת הלויימ? אתה לא חושב ששירת הפיוטימ הפכה לתופעה המונית ורודפת רייטינג? אולי המושג 'פיוט' רודד בשנימ האחרונות? "אני לא חושב שהוא רודד. לכל תופעה גדולה יש עשבימ שוטימ. כשאדמ שותל גפנ, יש מ ביב עשבימ שוטימ שמנ ימ לשתות את ההשקיה, וגמ ביב הקודש יש יניקה חיצונית. ב ופ, מדובר בשירימ שכתבו גדולי ישראל, והמ מביאימ איתמ תוכנ רו חני ושאיפות מאוד גדולות. מקופלימ בהמ תרי תורה ו יפורי אהבה בינ כנ ת ישראל לקדוש ברוכ הוא. "יש תופעה חמורה, שלוקחימ את הקודש על מנת להילחמ בקודש. כל מיני תופעות של 'ויגזול את החנית מיד המצרי ויהרגהו בחניתו'. משתמ שימ בפיוט כדי להוציא מהאווירה של הקודש. כשיש אירועימ כמו 'פ טיבל מקודשת', קהילה של קונ רבטיבימ עמ רבאיי וחזנ שמערבבימ את הקודש בהרכבימ של גברימ ונשימ, כמרימ עמ נזירות, שייח'ימ ורבנימ במעגלי שירה, זה קשה לי. מע יקימ בפ טי בלימ האלה את המוזיקאימ הכי טו בימ, אבל המ מערבבימ ונותנימ גמ את הגוונ שלהמ. לא מ פיק שיהיה לזה שמ של פיוט. צריכ לראות אמ זה פיוט או יוט". עד כדי ככ? "תלמיד שלי ממכונ מאיר היה שומר בערב ליחות, והוא יפר לי שלאחר שהביאו פייטנ דגול, העלו זמרת ערבייה ששרה ליחות. לפע מימ נראה שהערבוב הזה של פיוטימ בתוכניות כאלה הוא לא מקרי". רבימ מזמרי הפיוטימ המ יהודימ שאינמ שומרי תורה ומצוות. "מבחינתי, האידיאל הוא שהיח אל הפיוט יהיה בחרדת קודש, וממקומ מאוד רוחני של שייכות לחיימ שלכ. שכל מילה תהיה מפוצצת במשמעות. אבל גמ יכולימ להיות מוזיקאימ שלא שייכימ לעולמ הזה. יש טרנד של תל אביבימ שעושימ פיוטימ, ואולי מתוכ שלא לשמה יבוא לשמה, שעל ידי העי וק בקודש מתחברימ אל הקו דש. ראינו כבר הרבה מוזיקאימ כאלה שמתחברימ ועושימ דברימ יפימ". נכנסתי לארטליסט ( לא מנגנ רק פיוטימ. 44) הרב רוה "בעקבות פנייה מבכיר מתעשיית המוזיקה, התחלתי לנגנ את השירימ שלי גמ במוזיקה אינ טרומנטלית, וברוכ השמ המ נכנ ו לארטלי ט, אתר עולמי שלא קל להיכנ אליו. יש שמ עורכי וידאו בכירימ מכל העולמ, ומשתמשימ בחומרימ האלה. לאחרונה אפילו התחלתי ליצור מו זיקה אינ טרומנטלית בלא שירה, זה עולמ פתוח לקהל וגמ יוצר פרנ ה". עמ הזמר והיוצר יגל הרוש הוא מייצר שיתופי פעולה פוריימ, ואחד משני האלבומימ שהוציא )'צור לבבי'( נעשה יחד איתו. לפני כשבוע הוציא הרב רוה את פר הביכורימ שלו, 'זיו הפרשה', העו ק בעיוני עומק אמוניימ מתוכ פרשת השבוע. "ה פר הוא יכומ חמש שנימ וחצי של מא מרימ בטורי השבועי בעלונ 'באהבה ובאמונה'. משנתי הרוחנית מקובצת שמ בהמונ נושאימ תורניימ, ואני גמ מדבר על אמנות ומוזיקה". אז איכ יהודי חילוני לשעבר, ממשפחה אשכנזית, מחובר כל ככ חזק לפיוטימ של חכמי המזרח? "באתי מהמוזיקה המערבית, אבל אחרי שחזרתי בתשובה, לא מצאתי את עצמי במוזיקה הח ידית. נוצר אצלי מינ חלל. מצד אחד לא הייתי יכול לשמוע את מה ששמעתי כבר, אני במקומ אחר. מצד שני, אינ כמעט מענה במוזיקה הח ידית. אני חושב שלא כל הנפשות מתאימות לעולמ ח ידי, פה ושמ מצאתי, אבל יכול תי ל פור על יד אחת. באיזשהו שלב נפתחתי לפיוטימ, עוד כשזה לא היה טרנד. ניגנתי באיזשהו מקומ, ואנשימ לא ממש התחברו. אמרו לי: מה אתה מחפש, מה זה, רמאללה?! היומ זה כבר שונה. "היומ זה ממש לא רק ל פר דימ. זה הופקע מזמנ מהעניינ העד תי, במיוחד בדור הצעיר שבו זה לא מעניינ אפ אחד. אני פוגש אשכנזימ רבימ בהופעות של פיוטימ, וזה כבר • לא אישיו". "האידיאל הוא שהיחס לפיוט יהיה בחרדת קודש, שכל מילה תהיה מפוצצת במשמעות. אבל יש גם טרנד של תל אביבים שעושים פיוטים, ואולי מתוך שלא לשמה יבוא לשמה. ראינו כבר הרבה מוזיקאים שמתחברים ועושים דברים יפים" הרכב מנצח. עם יגל הרוש )מימין( ואביעד בן יהודה )משמאל( "קיבוצניק שחזר בתשובה יקבל אותך יפה". הרב דב ביגון צילום מסך צילום: אליה ששון 30.07.21 | כ"א באב תשפ"א | 449 גיליון שביעי | 38
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==