שביעי

15.09.21 | ערב יום הכיפורים תשפ"ב | 456 גיליון שביעי | 18 רבות שכל מטרתנ היא העזרה לחלש בחברה. החלשימ והעניימ בחברה מקבלימ יח מיוחד בפני הקב"ה - "עושה משפט יתומ ואלמנה ואוהב גר לתת לו לחמ ושמלה". אולמ, התורה לא מפקיעה מאדמ את רכושו. היא מקבלת מצב קיומי בו בחברה יש עשירימ ויש עניימ. אמנמ התורה מצווה על שמיטה, אכ אל לנו לשכוח שבינ שמיטה לשמיטה עוברות שבע שנימ תמימות של מע מדות מובהקימ. אמנמ על האדמ לתת מתנות עניימ מיבולו, אכ ככלות הכל רוב היבול נשאר אצלו. שביל הזהב נראה כי התורה מצאה את שביל האמצע בינ הגישה הקפיטלי טית לזו הקומוני טית. אמנמ על אדמ להתחשב בזולת, לדאוג לחלשימ ולנזקקימ בחברה, ועליו לזכור במשכ כל תהליכ גידול יבולו כי על אפ העובדה ש"הארצ נתנ לבני אדמ", ופ כל ופ - "לה' הארצ ומלואה". התורה מכירה בטבע האנושי ובעובדה שיש עניימ ויש עשירימ, והבריחה מאמת פשוטה זאת לא תוכל להחזיק הרבה זמנ - כפי שמלמדת אחריתו של הקומוניזמ בעולמ. האידיאלימ שבב י ו אמנמ נראימ נשגבימ - ואולמ על קרקע המציאות הוא מתר ק, ואינו אלא מידת 'עמ הארצ'. בהתבוננות עמוקה יותר נראה שהבעיה בב י הקומוניזמ חמורה אפ יותר. הה תכלות הינה מאוד מטריאלי טית אשר רואה בחומר את המציאות היחידה. בשל ככ לא ייתכנ שיהיה עולמ צודק עד שכל החומר יחולק בשווה, עד שיעלמו המעמדות. כשהיהדות ניגשת לנו שא היא לא רואה בחומר את חזות הכול. היא מבינה כי עשיר הוא לא בהכרח בעל הכ פ הרב ביותר אלא דווקא זה ששלמ יותר ושמח בחל קו. היא רואה בינ את העוני ובינ את העושר כני יונות לאדמ וכדרכ לה תעלות מעלה. על האדמ לראות מה הדרכ בה יכול לעבוד את ה' בצורה הטובה ביותר במצב בו הוא נמצא, העוני והעושר לא מהווימ גורמ מש פיע לעניינ זה - "פנ אשבע וכחשתי ואמרתי מי ה', ופנ אוורש וגנבתי ותפ תי שמ אלוהי". וכדברי המ י לת ישרימ - "כי כל עניני העולמ המ ני יונות לאדמ, העוני מצד אחד והעושר מצד אחר". אינ זה אומר חלילה כי אינ על האדמ לתת צדקה ולעשות ח ד, אלא שעליו לעשות זאת מתוכ ההשקפה הנכונה, השקפה שאיננה רואה בחומר את חזות הכול, כי אמ בקירבה לה', מתוכ ההבנה שהכול הוא רכושו של ה' והעוני והעושר ברי-חלופ. נקודה זאת היא עומק תשובתו של רבי עקיבא לשאלתו של טור נו פורו הרשע. טורנו פורו שאל את רבי עקיבא - 'אמ אלהיכמ אוהב עניימ הוא, מפני מה אינו מפרנ מ'. אמ שוויונ כלכלי גורפ זה הצדק, אומר טורנו פורו , למה הקב"ה לא מפרנ בעצמו את העניימ? למה בכלל נוצרה מציאות של עניימ וע שירימ? עונה לו ר' עקיבא - 'כדי שניצול אנו בהמ מדינה של גיהנמ'. העניות והעשירות, מלמדנו ר' עקי בא אינמ אלא כלי לעבודת ה'. המ טרה בנתינה איננה השאיפה לשיוויונ כלל אנושי, כי אמ הפיכתנו לאנשימ טובימ יותר. תורת חיים אחת המשימות החשובות של דור נו, דור הגאולה, היא הנחלת התובנה כי התורה איננה מצומצמת לד' אמות של הלכה. התורה מתייח ת לכל מר חבי החיימ, גמ הציבוריימ. בטור זה שמתי זרקור על יח ה העקרוני של התורה למשטר הכלכלי הרצוי, אכ אני יוצא מכאנ בקריאה לעולמ בית המדרש, להמשיכ ולע וק ב וגיות ציבוריות ומדיניות ולהביט עליהמ מבעד למשקפת התורה וההלכה. • • • התורה איננה מצומצמת לד' אמות של הלכה. התורה מתייחסת לכל מרחבי החיים, גם הציבוריים 90 צילום: נתי שוחט, פלאש

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==