שביעי

08.10.21 | ב' בחשון תשפ"ב | 457 גיליון שביעי | 24 נוצר שיתופ פעולה עמ תומכי טרור. אכ גמ אמ היו תומכי ישראל, המ לא היו מבטאימ את האומה הישראלית, כי יש פה משהו הרבה יותר שור שי, כעינ התבוללות לאומית. האומה ב דרי הנהגתה, החליטה שהיא לא צריכה להיות נאמנה לעצמה. וממילא הרפורמימ שותפימ, גזרת המעונות, הולכימ לעשות רפורמת כשרות נגד כל רבני ישראל הזועקימ מרה בע ניינ, ודגל להט"ב מתנו במקומות רשמיימ כמו משרד החוצ. אנחנו הופכימ למדינה שהיהדות בה נעקרת ונחלשת, ו'כל אזרחיה' הולכ ומקבל דרי ת רגל יותר ויותר". אז מה הפתרונ? להפיל את  הממשלה? "בוודאי. אינ תיקונ אלא בהפלת הממשלה הזאת". משבר עמוק יותר מהגירוש אפרופו וגיית הרפורמימ, מדגיש הרב שפירא את ההתנגדות בהקמת עזרה לרפורמימ בכותל המערבי. "כל הכותל הוא קדוש כמו בית הכנ ת. הרבנות הראשית קבעה וכל גדולי ישראל מקצה לקצה חושבימ ואומ רימ שהכותל קדוש, וא ור שתדרוכ כפ רגלמ של הרפורמימ כבעלימ מו מכימ לנהל איזו רחבה. להערכתי, השאלה הזאת עלולה ליצור משבר אמוני יותר עמוק וכואב מהמשבר האמוני שכל ככ דיברו עליו אחרי הגירוש מגוש קטיפ". עד כדי ככ?  "השאלה בציונות הדתית האמ אתה יותר קרוב לעולמ החרדי או העולמ החילוני מעולמ לא הייתה פשוטה. ראינו מה התוצאות באחו זימ שהולכימ לעולמ החילוני. אנחנו ובלימ מנשירה גבוהה פי כמה מה עולמ החרדי: הממעיטימ אומרימ פי שלושה, והלמ" הממלכתי אומר פי שישה. הקירבה לעולמ החילוני גרמה לנו להרבה מאוד נשירה. "אבל היומ אנחנו נמצאימ בשא לה הרבה יותר חריפה - האמ אנחנו מתקרבימ לרפורמימ או לחרדימ? מ תבר שלא מעט אנשימ רוצימ את הקירבה לעולמ החרדי, הרבה יותר חריפימ בהתנגדות לרפורמימ, ולצ ערי אפשר למצוא גמ תופעה הפוכה: חלק מאלה שמדברימ על הכלה של הרפורמימ, מתקשה להכיל את העולמ החרדי. זה קשור אחד בשני, ולצערי זה יהיה פרמטר מאוד עיקרי בשאלה לאנ הציונות הדתית הולכת: אמור לי מי חבריכ ואומר לכ מי אתה". יש הטוענימ שהרפורמימ עברו  שינוי. "הרב צבי יהודה התייח לשאלה הזו, ובאמת אלה שהשתנו ושהתק רבו לאמונה של תורת משה, אותמ אנחנו רוצימ לקרב. אני הייתי בקשר עמ אנשימ כאלה, כל זמנ שמזהימ פתיחות להתקרב. אבל רוב הרפור מימ השתנו במובנ שהמ החליטו שע ליהמ לחנכ את מדינת ישראל ולהפוכ אותה ללכת בדעתמ. "רבימ מהמ שותפימ בדה לגיטימ "זיהה לפני הבחירות שבנט יפנה שמאלה". סמוטריץ' עם בן גביר המפקד זה נושא שלא למדתי לעומק, אבל ראינו מה קרה בלעדיו. אתה יכול לקרוא לעצמך ימינה ולבצע שמאלה. נעם ועוצמה יהודית לא רוצות להיטמע בתוך הציונות הדתית, אלא לשמור על הצביון שלהן, ויש בזה מעלות רעה הייתה שאינ ברירה, ואנחנו לא הולכימ שמאלה. בנט החליט שאפשר ללכת שמאלה, וזה מהות השינוי. הרי זה לא רק שמאלה, אלא ממשלה שלא מבטאת את העמ היהודי בכלל". אני מניח שאתה מתכוונ לרע"מ.  "הדבר חמור. מורנו הרב צבי יהודה קוק ראה בו ריקבונ, עד כדי ככ שהאומה הישראלית כאומה לא מבוטאת בממשלה. יש לה ייצוג, אכ זו ממשלה שלא מייצגת את האומה הישראלית. כלשונ מורנו ורבנו הרב יעקב אריאל: 'זו מדינת ישראל וממשלת כל אזרחיה'. כיומ, אינ לאומה הישראלית את הרוב שיכריע בתוכו מי הממשלה". בימינה אומרימ שלא הייתה  ברירה, מלבד בחירות נו פות והפ ד הימינ. "הרב צבי יהודה ראה בדבר הזה את הבעיה החריפה ביותר בתולדות המ דינה, יותר משאלת ארצ ישראל ו ו גיית מיהו יהודי. ברגע שלא רואימ צורכ להגיע להכרעה בתוכ העולמ היהודי, אלא פועלימ לשתפ נוכרימ, זה עוקר את ייצוג האומה הישראלית. במצב כזה הרצי"ה היה אומר: 'המכו נימ שרימ', כי שרימ למדינת ישראל אינ עכשיו, אלא של כל אזרחיה. "רבימ חולקימ על ככ שלא היה אפשר להקימ ממשלת ימינ ו וברימ שאפשר היה, אלא שלימינה אצה הדרכ לכ ראשות הממשלה, ולמרות שהיו ארבע מערכות בחירות, ולא ברור מה יילדו בחירות חמישיות - מישהו מעלה על הדעת שהרב צבי יהודה היה מ כימ לעקור את עפרה ואלונ שבות, ולמו רנ לידי אויבינו בשביל למנוע בחירות נו פות? "הוא חידד בתוקפ שהקמת ממשלת מיעוט חמורה יותר משאלות על ארצ ישראל, מפני שהיא פוגמת בבעלות האומה הישראלית על המדינה והארצ כולה. הוא א ר על המפד"ל לקיימ מו"מ עמ גולדה מאיר כדי להקימ ממשלה שתמנע ממשלת מיעוט, כל זמנ שאינה מודיעה שלא תקימ בשומ אופנ ממשלה עמ ערבימ כפי שאכנ עשתה לב ופ". בימינה אומרימ שרע"מ ראויה  להיות בקואליציה ובראש ועדות, כי אנשיה קיבלו את הכללימ. "על ב י ההכרעה של ימינה, אין תיקון 90 צילום: פלאש

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==