שביעי

המליצה, למשל, שבכל חטיבות הביניימ יתוודעו התלמידימ לדפ הגמרא, ובהוראת המקרא יש לשלב ממחשבת חז"ל ופרשנות ימי הביניימ. מה רציתמ להשיג בוועדת  שנהר? "בזמנ הוועדה למדו ארבע שעות בשבוע בכיתות הגבוהות לימודי תנ"כ, אבל הרגשנו שקצת יותר מדי עו קימ בעלילות גילגמש ושאלות של מדע המקרא, ואנחנו רצינו מאוד ללמד את התנ"כ כפי שלמדו פעמ. אני זוכר את עצמי כתלמיד בתיכונ שלומד, ואוהב ללמוד, את פר איוב, קהלת, מגילת רות ו פר יונה. החלקימ הללו כמעט נמחקו מהלימוד. "אותו דבר לגבי לימודי הי טו ריה, שאותמ טענו בוועדה כי צריכ לחזק הרבה יותר. היומ לומדימ שעתיימ שבועיות את כל ההי טו ריה היהודית, מימי בית ראשונ עד שנות אלפיימ, בנו פ ללימודי הי טוריה כללית. זה מגוחכ. גמ הוועדה שהקימ בנט, המקדמת את לימודי יהדות המזרח, היא ח רת משמעות, כי לא נתנו לה שעות. לפני עשרות שנימ למדו הרבה יותר. "אני היומ מזקני מערכת החי שנה במערכת. כל 50 נוכ, כבר התחומ של לימודי היהדות - תנ"כ, הי טוריה, פרות, לימודי ארצ ישראל ויש גמ זמר עברי - 60- וה 50- נחלש מאוד. בשנות ה תוכניות הלימודימ חייבו תלמידימ להיבחנ בבגרות ב פרות על נו שאימ רבימ, בינ היתר על תפילת שמונה עשרה. זה היה נושא לבג רות. למדו את פר הכוזרי בבתי פר חילוניימ, ועוד שורה של פרי יהדות. היומ אנחנו במצב שבתי פר מ וימימ לומדימ תנ"כ שנה כנ ושנה לא, מ טר כנ ו מ טר לא". אזרחות על חשבון יהדות אחרי שהמר הלכ, רובינשטיינ גר למעשה את החלטות הוועדה. ,90- "במחצית השנייה של שנות ה בעקבות החלטות השר רובניש טיינ, הוקטנ משמעותית מ פר השעות שהוקדשו לכל מקצועות היהדות. שעות לתנ"כ, הי טוריה ו פרות קוצצו. הצטמצמ מ פר התלמידימ שנבחנו במקצועות הללו לבגרות. קטנ מ פר ה טו דנטימ שבחרו להכשיר את עצממ להוראה במקצועות היהדות, וכמ עט שלא פותחו תוכניות לימודימ חדשות, חוצ מתוכנית לימודימ באזרחות שלמעשה יצאה נגד הגישה של ועדת שנהר". כשר החינוכ בממשלת רבינ, רובינשטיינ הקימ ועדה חדשה שע קה בלימוד האזרחות בבתי ה פר, שבראשה עמד פרופ' מוטי אחוזים מתלמידי ישראל 90- ל 80 "לדעתי, בין הבוגרים אינם יודעים פרקים חשובים בתולדות הציונות. השוליים זועקים? שיזעקו. אותי מעניין שרוב תלמידי ישראל ייצאו עם בסיס מוצק, עם אמונה וביטחון בתולדות העם והארץ" את מערכת החינוכ, ועיקר ההש פעה באה משרי השמאל. מהפכות שנעשו על ידמ לא תוקנו אחר ככ על ידי הימינ. רובינשטיינ השפיע הרבה יותר משרימ שכיהנו זמנ כפול ממנו". את השפעתו המר כזית מכנה צמרת "מהפכת לימודי האזרחות" - מהפכה שתוביל לי רידה דרמטית בתכנימ של מורשת והי טורית יהודית. המר הקימ שתי ועדות חשובות בתקופתו: אחת עו קת בלימו די הציונות, והשנייה היא ועדת שנהר )בראשות רקטור אוניבר יטת חיפה, פרופ' עליזה שנהר(, שהוקמה במטרה לבדוק את לימודי היהדות בחינוכ הממלכתי ולהגיש הצעות קונקרטיות כיצד לקדמו. "המר היה מודאג מהנושא של החינוכ לציונות והחינוכ ליהדות, והיו אנשימ רבימ, לא דתיימ, שעו ררו אותו לנושא הזה", מ פר צמרת. "לכנ הוא הקימ את ועדת שנהר, שעשתה עבודה חשובה ומצוינת, אבל כשהוגש הדו"ח, רובנישטיינ ממש יר אותו והפכ אותו". צמרת היה זה שכתב את הדו"ח של ועדת שנהר, שהעלתה על נ את חשיבות מקצועות היהדות כמנחילי ערכימ, ומשרד החינוכ אפ נקרא "להרחיב את היקפמ ולהעמיק את ההתייח ות אליהמ בכל מו דות החינוכ". הוועדה צילומים: יעקב סער, אבי אוחיון - לע"מ התעלם מהוועדה של קודמו. רובינשטיין כשר החינוך עם רה"מ המנוח רבין. מימין: המר ז"ל 22.10.21 | ט"ז בחשון תשפ"ב | 459 גיליון שביעי | 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==