שביעי

לקריטריונ המינ, כאשר על פי הטענה - ההתייח ות למ גדר פוגעת בייחודו של הפרט, יוצרת את הזהות המבוק שת - כלומר גברימ או נשימ - וככ פוגעת בבני האדמ כולמ. "הטענה הראשית של העותרימ אפילו לא התייח ה לפגיעה בנשימ אלא בבני האדמ כולמ. נשמע מופרכ, אני יודעת, אבל אלה הטענות, שחור על גבי לבנ. מדובר בטענות שיונקות מתיאוריות חברתיות מהפכניות, שכל אדמ רשאי לאמצנ, אכ דבר אחד בטוח: אינ להנ כל קשר למשפט. השופטימ פשוט התעלמו מהנימוקימ הללו ובחרו ה ברימ אחרימ, חלקמ כלל לא הופיע בעתירה". ומה טענ ארגונ דתי כמו קולכ?  "למרבה הצער, גמ ארגונימ דתיימ הצטרפו לעותרימ וביקשו להגביל את חירותמ של נשימ ואנשימ דתיימ לבחור בהפרדה. המ טענו שהפרדה יוצרת היררכיה שבה גברימ שול טימ בנשימ, וגורמת להשתקת נשימ ולהחפצת נשימ. הפרדה, נטענ, נו גדת את ערכיה של ישראל כמדינה יהודית, ככ ממש. טענות תמוהות מצד נשימ דתיות, שמודעות היטב לשורשיה של ההפרדה מטעמי צני עות ביהדות, ושבעצמנ נוקטות פר קטיקות של הפרדה, גמ אמ בהקש רימ שונימ". ומה אתנ טענתנ כידידות בית  משפט? "אנחנו טענו בשמ החירות. לא בעד הפרדה ולא נגדה - זה לא עניינ לבית המשפט. העניינ המשפטי הוא הזכות לחירות ולאוטונומיה של נשימ ואנשימ בוגרימ, שרשאימ לבחור גמ בהפרדה. הראינו שבהפרדה כשלע צמה, מרצונ כמובנ, אינ פגיעה. היא לא מבו ת על תפי ות פ ולות נגד נשימ, אלא על ערכי צניעות, ורשאי מי שמבקש לחיות את חייו לאורנ. זה הב י של השיטה הליברלית שלנו. הראינו גמ שהפרדה מקובלת ביהדות מימימ ימימה, ומקובלת גמ - במינו נימ אחרימ - בחברה החילונית". אמרת שב ופו של דבר נקבע  שההפרדה פוגעת בשוויונ. איכ בית המשפט מנמק את זה? "ניכר שאצל שופטי הרוב, שהחלי טו לדחות את העתירה, ההנמקה לא קלה. המ ה בירו כי מדובר בבחירה חופשית של נשימ בוגרות, וששלילה של בחירתנ היא פטרנליזמ. מכאנ, לכאורה, מתחייבת דחיית הטענה העקרונית שהפרדה פוגעת בשוויונ. אלא ששופטי הרוב קובעימ בכל זאת, בהנמקה עמומה, שההפרדה פוגעת בשוויונ, ומשאירימ את המ לולימ הנפרדימ רק כי הפגיעה היא מידתית. למרות הניתוח הבהיר שלהמ עצממ, השופטימ לא יכלו או לא רצו לקבוע "השופטים התעלמו מהנימוק". עו"ד נורדמן המופע שלה בזאפה בוטל. אתי אנקרי צילום: אסנת רום ארגונים דתיים ביקשו להגביל את החירות לבחור בהפרדה, שלטענתם נוגדת את ערכי המדינה היהודית. אלה טענות תמוהות מצד נשים דתיות, שמודעות לשורשיה של ההפרדה מטעמי צניעות, ושבעצמן נוקטות בפרקטיקה הזו צילום: אורן בן חקון קהלת, שביקשה לאפשר לציבור רחב יותר לבחור בהפרדה. בית המשפט דחה את העתירות והשאיר את המ לולימ הנפרדימ, אבל עו"ד נורד מנ טוענת שפ ק הדינ כלל קביעות קשות בנוגע לחירויות של אנשימ דתיימ והשלכותיו הנ כפייה ערכית של העולמ החילוני במאבק על הפ רה יה הציבורית. פ ק הדינ השאיר את ההפרדה,  אז מה בעצמ הבעיה? "נכונ שהמ לולימ הנפרדימ שרדו במישור התוצאה, וגמ זה בקו שי, ברוב של שלושה שופטימ מול שניימ ולאחר שהוטלו עליהמ הגב לות שונות. אכ חשוב להבינ את הק ביעה העקרונית: בית המשפט קבע שההפרדה בינ המינימ פוגעת בזכות לשוויונ. במקרה המ וימ הזה נקבע שהפגיעה היא מידתית, לאור עוצמת האינטר הציבורי שבשילוב חרדימ בשוק העבודה, אכ מה דיננ של הפר דות שאינ כנגדנ אינטר ציבורי כזה? האמ נשימ וגברימ לא רשאימ לבחור בהפרדה בהופעות, בריקודימ, בכ נ ימ של נשימ? הקביעה העקרונית שבפ ק הדינ, כאילו ההפרדה כשל עצמה פוגעת בשוויונ, עלולה לפגוע בחירותו של ציבור עצומ בישראל". אף חרדית לא נפגעה העותרימ נגד ההפרדה באקדמיה המ ד"ר יופי תירוש ואנשי אקדמיה נו פימ, אליהמ הצטרפו ארגונימ דוגמת שדולת הנשימ, המרכז הר פורמי לדת ומדינה והאגודה לזכויות האזרח. הצטרפו לעותרימ גמ קולכ - ארגונ נשימ דתיות, ומרכז צדק לנ שימ. אפ אישה חרדית לא עתרה וטענה כי היא נפגעת בע צמה מההפרדה. "העות רימ", אומרת נורדמנ, "לא איתרו אפילו אחת כזאת. "הטענות העקרו ניות נגד ההפרדה הנ טענות שאינ להנ כל קשר למשפט. המ טענו נגד ההבחנה במינו של אדמ, נגד ההתייח ות 19.11.21 | ט"ו בכסלו תשפ"ב | 463 גיליון שביעי | 26

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==