שביעי

24.12.21 | כ' בטבת תשפ"ב | 468 גיליון שביעי | 20 פר ו י קט השו " ת משה ויסטוך צילום: יאיר צימרמן נתנאל אלינסון ם ִ ע או שמאל ועדיין לראות נקודות אמת בצד שייתכן ורחוק מהשקפתי ולקבל שגם לו יש דברי אמת. 'קבל האמת ממי שאמרה'. השמאל הציוני. מחבריי הטובים ביותר. חקלאי הערבה, חבריי מהחיים ומהצוות בצבא. לא נשרוד בלעדיהם דקה. רע"מ. ככלל, ראוי מאוד לקדם כמה שיותר את ערביי ישראל שהם עשרים אחוז מאזרחי המדינה. טוב שקידום זה ייעשה מתוך תפיסת זהות ברורה ולא מתוך התרפסות. במובנים רבים, לאנשי דת מהצד היהודי והמוסלמי יש המון במשותף והרבה כבוד אחד לשני. הרב פרומן זיהה כבר לפני שנים ששלום יוכל לבוא דווקא מאנשי הדת, או מאלה שהזהות שלהם ברורה וחזקה. רבים מבלבלים בין לאומיות ללאומנות. לאומנות היא שנאת האחר כי הוא שונה ממני. לאומיות היא ההפך מזה: היא הכרה בזהות הייחודית שלי, אך הכרה גם בזהותו הייחודית של האחר. אהבה במקום שנאה. אלימות מתנחלים. הבל הבלים. יש קמצוץ שבקמצוץ, בטח ביחס למאות ניסיונות הטרור הערבי שקורים מידי חודש. תפילת יהודים בהר הבית. ברכה גדולה. טרור יחידני. כשמנתחים אירועים היסטוריים צריך להבדיל בין חומר הנפץ לגפרור. כדי להבין תהליך היסטורי, לא מספיק להבין מה היה הגפרור שהצית, צריך להבין איך הצטבר חומר הנפץ הגדול שיצר את הפיצוץ. הסיבות המונפצות של מה שקרוי בטעות טרור היחידים יושבות כמובן על שנאה עמוקה והסתה ארוכת שנים. ריבונות בדרום. המצב לא טוב וכתושבי הנגב חשנו זאת היטב בפרעות תשפ"א. אבל חשוב להזכיר שהבדואים בנגב לא הולכים להיעלם ולצד נחישות גדולה באכיפת החוק חובה לייצר פתרונות ארוכי טווח לכלל תושבי הנגב - יהודים ובדואים כאחד. דונלד טראמפ. ברמה האישית הוא רחוק מלהיות כוס התה שלי, אבל לעתים אנשים שהעולם אצלם דיכוטומי מיטיבים לראות את המציאות מאלו שאצלם הכל מורכב. רחל המשוררת ם ִ ה, א ָ ל ֻ א ְ ת ג ַ ה בּשׂוֹר ֶ ב ֹ א א  י ִ נ ֲ א  ַ שרה: "א ל ַ א ָ ג ְ שּר ו ַ ב ְ הוֹר י ָ טּ ַ בוֹא. ה ָ יא ת ִ ע ה ָ ר ֹ צ ְ י מ ִ פּ ִ מ טהוֹר..." אבל המציאות ההיסטורית בכל ַ ה העולם הראתה שהרבה פעמים אנשים נושאי בשורה, הם אנשים שברמה האישית הם רחוקים מלהיות קדושים וטהורים... אחרי! מודל מנהיגות שמתאים לשעות מלחמה ומצוקה. אולם מודל המנהיגות המקראי לזמנים של שגרה הוא דווקא הפוך: הוא לא אומר: אחרי! אלא: אני מאחוריכם. כמו רועה הצאן שהולך מאחורי העדר. כשאתה רועה את העדר מאחור אתה יכול לשים לב גם למתקשים ולחלשים. מכינות קדם צבאיות. מהמפעלים החשובים ביותר של הדורות האחרונים. מחזיר שיח ערכי לקדמת הבמה בקרב אלפי בני נוער מידי שנה. התחיל בציונות הדתית והתפשט לרוב גווני האוכלוסייה )כיום רוב המכינות אינן דתיות(. לצערנו, יש אי סימטריה מסוימת שבה כמעט כל מי שחפץ במכינה דתית ימצא אחת כזו, ואילו במכינות החילוניות הביקוש עולה פי חמש על ההיצע. חייבים להגדיל את התקנים גם לאוכלוסייה החילונית. כור היתוך. התאים לזמני תעוקה ולחץ שבהם יש להילחם על החיים, כמו בימי הקמת (, הוא ראש 37) נתנאל אלינסון מדרשת הערבה, סייר וחוקר של ארץ ישראל והחברה הישראלית, .11 כותב ומגיש סדרות בכאן נשוי לנטע, אב לחמישה מהישוב ספיר שבערבה. נולד בפדואל, למד בישיבת מקור חיים ושירת בסיירת צנחנים. בעבר שימש כראש המכינה הקדם צבאית בחצבה, מנהל שנת השירות החברתית 'צמרת' שעובדת עם נוער בפריפריה, ומנהל בית ספר שדה. כתב חמישה ספרים בתחומי ההיסטוריה וידיעת הארץ, על שניים מהם זכה בפרס מוסקוביץ' לציונות. ספרו האחרון 'קיצור תולדות הישראליות', שהפך לרב מכר, מספר את סיפורה של החברה הישראלית בימינו דרך מסע חדשני בהיסטוריה ובנופי הארץ. לימוד תנ"ך: פעם הייתי מלמד במכינה כל מיני שיעורי זהות מתוסכבים. היום אני פשוט לומד עם הצעירים תנ"ך, כמעט כל יום. זה היסוד מרכז קיצוני. פעם הגדרתי את עצמי כמרכז קיצוני כי נמאס לי שרק ימין או שמאל יכולים להיות קיצוניים ולמרכז יש טעם של פרווה. אגב, אין הכוונה להצבעה למפלגות מרכז. מרכז זו היכולת להצביע ימין

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==