שביעי

24.12.21 | כ' בטבת תשפ"ב | 468 גיליון שביעי | 8 צילום: בית המכירות ברדיטשוב בירושלים משה ניסנבוים י הד ו ת 'אבני הסנה' מוצעות למכירה פומבית במאות דולרים אבנים מאזור הר סיני, שציורי שיח • זכר למעמד הסנה הבוער? רבני ישראל ראו בהן • מעטרים אותן, עומדות למכירה בירושלים תופעה של ציורים אלוקיים, ואחרים מייחסים להן תופעת טבע ייחודית על פי פרשני התורה, מעמד ה נה הבוער, שיצוינ השבת בפרשת שמות, התקיימ בהר יני; ככ גמ נדרש שמו של ההר שמזכיר את ה נה. לכנ, כאשר נמצאו אבנימ שעליהנ צורת שיח, דווקא באזור הזה, התעוררה התרגשות גדולה. מדהימה לא פחות היא עובדה שכאשר שוברימ את האבנימ הללו, גמ כמה וכמה פעמימ, ציורי השיח ממשיכימ להופיע עליהנ. חלק מהאבנימ מועמדות בימימ אלה למכירה פומבית בירושלימ, ומחירנ מגיע למאות דולרימ. חכמי ישראל בדורות הקודמימ ע קו וכתבו על האבנימ המיוחדות המעוטרות בציורי שיח, וחלקמ בדקו אותנ בעצממ. רבי יעקב עמדינ, ב פרו 'בירת מגדל עוז', ציטט את הרב משה הנרבוני בפירושו למורה נבוכימ לרמב"מ: "דע כי הר יני - העידו עליו כי האבנימ הנמצאימ בו יצמיד עליהמ ה נה, ולכנ נקרא ההר ההוא יני על שמ ה נה... ואחד מנכבדי ברצלו נה מבני בנ ח דאי הביא עמו מנ האבנימ ההמ, וראיתי בו ה נה מציור בתכלית הציור, והציור ציור אלוקי. ושברתי האבנ לחצאימ ונגלה ה נה בכל חלק, וחלקתי אותו החלק לחצאימ ונמצא ה נה מציור בשטח כל חלק בפנימיותו. וכנ פעמימ רבות, עד שהיו החלקימ כדמות בוטנימ ועדיינ ה נה בהמ. ונפ לאתי על זה". השד"ר המפור מ, רבי יעקב פיר, שביקר במקומ שנה, כותב ב פרו 'אבנ פיר': "ואני או יפ 170 לפני עליהמ בעדות, שכל ההרימ האלה עשבמ וצמחמ ויערמ הכל מעשה מקשה אבנ נה". המגלה עמוקות, המקו כי 17- בל רבי נתנ נטע שפירא כתב בתחילת המאה ה "בפירוש קארקאש של מורה נבוכימ, איתא התמ שעל אבנימ המ בבימ את הר יני יש בהמ צורת נה. אמ חוצבימ כל אבנ לחתיכות, על כל חתיכה תמצא צורת אילנ נה". גמ היעב"צ מעיד על ככ שהוא בדק את האבנימ הללו: "וראיתי א' מאבני ההר הזה, שהיה מציור מצויר בו ה נה בתכלית ציור אלוקי בגוונ מתחלפ לגוונ האבנ, וחלקתי האבנ ההוא לחלקימ רבימ ונראה בכל אחד ואחד צורת ה נה". עמ זאת, לדעתו מדובר בתופעת טבע מוכרת ולא בנ המעיד על קיומו של ה נה הבו ער. ככ גמ כותבימ גמ דונ יצחק אברבנאל, הנצי"ב מוולוז'ינ, הרב קאפח ואחרימ. דבר פלא שמביא לחיזוק האמונה בדיקה מעמיקה של האבנימ מעלה אפשרות שמ דובר בתופעה גיאולוגית נפוצה של לעי קוורצ, שאחרי היווצרותמ נכנ ת אליהמ תחמוצת המינרל הקרויה מנגנ, שמתפצלת בצורת זרימה ויוצרת 'הת ענפות'. אלא שהאבנימ ב יני זוכות ליח חיובי במיוחד בקרב גדולי ישראל. רבנימ בעולמ החרדי החזיקו באבני ה נה, והרב אהרנ יהודה לייב שטיינמנ בדק בזכוכית מגדלת את האבנימ ומצא בהנ הוכחה לדברי המדאש שעלי ה נה מנו חמישה בדימ. הרב חיימ קנייב קי פ ק שאבנ כזו מהר יני מו תרת לשימוש בשבת מה יבה ש"יוחדה להראות נפ לאות השמ אינה מוקצה". גמ הרב משה פיינשטיינ ראה באבנימ אלה דבר פלא, שיש בו כדי לגרומ • לחיזוק האמונה. קשה להתעלם מהדמיון. אבני הסנה הרב חיים קנייבסקי פסק שאבן כזו מהר סיני מותרת לשימוש בשבת מהסיבה ש"יוחדה להראות נפלאות השם אינה מוקצה"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==