שביעי

14.01.22 | י"ב בשבט תשפ"ב | 471 גיליון שביעי | 22 המדינה בחרה בשלב מוקדם שלא להתעמת עם השבטיות הבדואית, ולמעשה לאפשר את שליטתה במרחב. היא אפילו הקימה בית דין שהכריע לפי הכללים השבטיים. השייח'ים היו אחראים על שמירת הביטחון והסדר בתחומם שהופקדו על ניהול האוכלו ייה הב דואית במרחב הנגב. יהל מ בירה כי היעילות שבה ראשי השבטימ ניהלו את ענייניהמ הפנימיימ גרמה למדינה לחזק את מעמדמ. ההתנהלות הזו ה ירה מהמדינה אחריות ישירה על הבדואימ, ונמשכה גמ אחרי ביטול הממשל הצבאי בנגב . עד אז, רוב הבדואימ גרו 1966- ב באוהלימ - ורק אחרי שהחלו להקימ מבנימ בעצממ, המדינה התחילה לת כננ את העיירות. בשנות הבצורת, חלק מהבדואימ עברו ללוד ורמלה, בעוד אחרימ החלו לבנות תחת כל עצ רעננ. המ דינה נגררה והגיבה באיחור. ”במ ג רת המעבר לעיירות, היו ש ברו שעמ המעבר להתיישבות מ ודרת תיכנ המודרנה, ותיכננו את היישובימ הח דשימ ככ שיהיו פתוחימ לכל בדואי שירצה לגור בהמ. אבל היו גורמימ שלא אהדו את המעבר להתיישבות". השייח'ימ?  ”האליטה השבטית והשייח'ימ הבי נו שבתהליכ זה המ יאבדו את כוחמ. המ גמ חששו שאמ יעברו לעיירות, ייחלש מעמדמ בקשר לתביעות הב עלות שהיו להמ. מ יבות אלו ונו פות המ פעלו למנוע מאנשימ להיכנ ליישובימ. העיירה הראשונה שתוכ ננה, תל שבע, לא אוכל ה, ופרויקט ההתיישבות נתקע. ואז מה עושימ כשלא מצליחימ? חוזרימ למי שיכול לחלצ את העגלה מהבוצ. מדינת יש ראל חזרה לשייח'ימ ולראשי הפל גימ, ונתנה להמ את הזכות לקבוע מי יכנ לעיירות ומי לא. הערימ הפכו לטריטוריות שבטיות. שוב כרתנו ברית עמ השבטיות תמורת שקט". גורמי אכיפה של מדינת ישראל משתתפימ ב ולחות בינ שבטימ, ור בימ מהמ - כפי שמעידה יהל -מת גאימ בככ. ”ה ולחה היא מנגנונ שבטי של ה דרה, בעיקר בהקשר של נקמות דמ בחברות קולקטיביות. למשל, הת קיימ אירוע שבו אדמ מקבוצת אחת, שיש בינ אנשיה ערבות הדדית, הרג מישהו מקבוצה אחרת. ה ולחה לא נועדה להעניש או לתפו את הרוצח, כמו שעושימ חוק המדינה או מערכות משפט מערביות, שמחפשות את הגו רמ האשמ כדי להכני ו לכלא. ”ה ולחה נועדה בראש ובראשו נה למנוע מקבוצת הערבות, שאליה שייכ הנרצח, לממש את זכותה לנקומ לפי הדינ השבטי. יושבימ שוטרימ, נציגי החוק, ונותנימ גיבוי ציבורי ומדינתי להליכ שבו נוכחת קבוצה של אנשימ שמי מהמ הוא רוצח בפו טנציה. ה ולחה, אמ תצליח, תחליפ את הדמ בדמימ, היינו בכ פ - אבל אמ תיכשל, צפוי להתרחש רצח. ”המנגנונ השבטי הקולקטיבי הזה שונה לגמרי ממערכת המשפט המע רה"מ לוי אשכול ז"ל עם השייח' סולימאן .1965- ב משמאל: בדואים בפתיחת עונת התיירות 1980 , באילת מ רה את האחריות למה שקורה בקרב האזרחימ הבדואימ לידי השייח'ימ". דווקא יש היגיונ בהחלטה לע  בוד עמ מנהיגי הציבור הבדואי. ”נכונ, אבל למעשה המדינה לא החילה את החוק הישראלי במלואו בנגב, אלא היה מרחב שבו השלי טה ניתנה לגורמ אחר, שהתנהל לפי כללימ אחרימ. הבדואימ חיו בשטח צבאי תחת מושל צבאי ישראלי, אבל בפועל השייח'ימ ניהלו את המרחב. למנהיגי השבטימ ניתנה ה מכות לנהל את עניינמ באופנ שבטי. המ קיבלו משכורות מהמדינה ורשמו לי דות ופטירות, קיבלו את הדואר וגמ את הקרקע במרוכז עבור אנשיהמ. ”המדינה אפילו הקימה בית דינ שבטי, שהכריע לפי הכללימ הש בטיימ. בנו פ, השייח'ימ היו גמ אחראימ על שמירת הביטחונ וה דר בתחוממ. המדינה, בהתנהלותה, הע צימה את מנגנונ השבטיות". ברית תמורת שקט באותמ ימימ, לממשל הצבאי הישראלי היו פחות מעשרה פקידימ צילומים: משה מילנר, פריץ כהן - לע"מ א וריתבחצר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==